Gå til innhold

XP2400 på 933MHz etter overklokkingsforsøk


Anbefalte innlegg

Forsøkte i går å overklokke min etterhvert ganske gamle PC.

 

Har følgende:

- AMD XP2400

- 3x512 MB PC3200 TwinMOS RAM

- Asus A7N8X Deluxe HK, Bios 1.08 tror jeg det var

- XFX 6600 GT skjermkort

 

CPU er vannkjølt (hjemmelaget vannblokk) og ligger på rundt 37 grader

 

Har hatt dårlig erfaring tidligere (hovedkortet låste seg fullstendig og måtte returneres) så jeg tenkte jeg skulle være forsiktig.

Leste et sted at en skulle få litt økt ytelse ved å bare sette FSB til 166 (i stedet for standard 133) og sette multiplier til 12, så skulle en ha samme CPU frekvens, men få økt systemytelse.

 

Så først ut til å funke greitt, windows startet opp og sjekket i WCPUID at alt så ut mer eller mindre som det skulle, dvs FSB stod vel ikke helt til 166 om jeg husker rett, tror det var 167 eller noe sånt, men regnte med at det var innenfor feilmarginene.

 

Temperaturen lå også på de vanlige 37, kunne ikke se at den hadde blitt påvirket.

 

Så fyrte jeg opp 3dmark03 og startet en test, den kræsjet etter en stund med en feilmelding om at en eller annen fil var korrupt. Hadde ikke fått med meg nøyaktig hvor langt den kom før den kræsjet så jeg forsøkte en gang til. Det resulterte i blå-skjerm nesten med en gang.

Forsøkte da å gå inn i bios for å sette tilbake til utgangspunktet.

Lagret og gikk ut av bios. Da stod det AMD XP 933 Mhz!

Uansett hva jeg satte multiplier til så stod det bare AMD XP 933 MHz, FSB var satt tilbake til 133 Mhz.

Til slutt valgte jeg "reset to default values" i Bios, da kom den først delvis opp med XP 1800+, men etter en reboot til så stod det XP 2400 igjen :whistle:

 

Har forsøkt å lese litt rundt omkring, så at det stod noe om AGP/PCI lock et sted, men så ser jeg at andre sier at med a7n8x kort så skal det default være slått på, så det regner jeg med at det må ha vært.

 

Burde ikke dette ha funket helt greitt?

Og hva var det som skjedde da CPU plutselig var blitt til en 933 MHz CPU?

Noen som har noen tips eller er det kanskje like greitt å droppe hele greia?

Har jo ikke lyst til å ødelegge PC'en heller, mulig jeg kjøper ny etterhvert likevel, men er jo greitt å ha den som en ekstra uansett.

 

Jeg har hatt høye temperaturer to ganger på CPU, en gang pga klem på en vannslange og en annen gang fordi jeg hadde glemt å slå på vannpumpa :blush:

Vet ikke nøyaktig hvor høy temp var da jeg først oppdaget problemet da PC'en kræsjet.

Kan det ha gjort CPU litt ustabil selv om jeg ikke merker noe ved vanlig bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...