Gå til innhold

Trenger hjelp til kameravalg uten å bli ruinert


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har lenge vurdert et digitalt speilrefleks og har kommet frem til at tiden nå er moden. Jeg er ikke spesielt superintressert i fotografering, men ønsker å ha et kamera som er enkelt å bruke og tar bra og skarpe bilder.

 

Jeg ønsker med andre ord et enkelt bra speilrefleks, som samtidig er enkelt å bruke.

 

Tenkte å kjøpe et "kit" med linse og greier i starten og har maks 8k (mulig jeg kan strekke meg 2k til) til dette. Har tenkt å kjøpe dette i mars/april. Men lurer allerede nå på hva jeg skal velge.

 

Kameraet vil hovedsaklig bli brukt til å ta bilder av hunder i lek, litt naturfotografering (jeg ligger ikke ute i 5 timer for å ta bilde av elg i solnedgang), litt makro, og ellers vanlig bruksområde.

 

5640671[/snapback]

 

Hvis du skal dekke ditt behov så har du etter mitt syn to muligheter:

 

1. Kompakt superzoom m/bildestabilisator

 

2. Speilrefleks med superzoom linse m/bildestabilisator

 

Nr 1 er innenfor ditt budsjett, nr 2 er utenfor.

 

Jeg legger her vekt på at du vil ha et kamera som 'gjør alt for deg' og der du skal være rimelig sikker på at bildene blir skarpe (ja jeg vet at bildestabilisator ikke hjeper på bevegelige motiv, men det er alikevel all hjelpen du kan få).

 

Mest nærliggende (for meg) på alternativ 2 er en Nikon D70S med Nikons 18-200 VR zoom.

Da er du godt over budsjett (antagelig over 14k), du kommer vel i nærheten av 12k med D50 og samme linse.

 

Canon har vel ikke noe helt tilsvarende 18-200 VR linsa til Nikon, jeg tror det nærmeste er 24-105 IS (?), Canonekspertene får trå til her.

 

Jeg vet at dette antagelig ikke er svaret du ønsket deg, men skal du ha et digitalt speilreflekskamera med en linse som skal dekke det meste av dine behov med rimelig kvalitet så er det svaret etter min mening. Vi er ikke helt der ennå at vi kommer under 10k for slikt utstyr. Du får spare eller komme tilbake om 2-3 år og se om vi ikke er der da ;)

 

Lykke til!

 

Håkon

 

Oppdatert: Ser at du kommer like under 11k for Nikon D50 + 18-200VR i følge prisguiden her. Så da er vi jo ganske nær smertegrensen.

 

DS

Endret av haakonts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
post-86988-1140526084_thumb.jpg
Vil gjerne påpeke at D70 ble erstattet av D70S samtidig som D50 ble lansert! ;)

5640898[/snapback]

 

jepp men det var bare skjermen og firmwire som ble oppdatert

Nei, også andre ting som bedre batteri, bedre spredning fra intern blits og lignende. Men forskjellene var få, det er riktig.

 

Det er allikevel et bedre kamera enn D50 på så mange områder at det er verdt prisforskjellen (soliditet, seriebilder, AF/lysmålersystem, ISO, lukkertider, nedblendingsknapp, hurtighet osv...). Husk at det faktisk er kit-linsa som utgjør største prisforskjellen. Prisforskjell på selve kameraene er på ca. 1500 kroner.

5642847[/snapback]

 

En grei oppsumering av forskjellen mellom d50 og d70/d70s finnes her: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/ .....valget mellom dem er ikke så sort hvitt som man skulle tro.

 

rk

Lenke til kommentar
Hvis du skal dekke ditt behov så har du etter mitt syn to muligheter:

 

1. Kompakt superzoom m/bildestabilisator

 

2. Speilrefleks med superzoom linse m/bildestabilisator

 

Nr 1 er innenfor ditt budsjett, nr 2 er utenfor.

 

Mest nærliggende (for meg) på alternativ 2 er en Nikon D70S med Nikons 18-200 VR zoom.

Da er du godt over budsjett (antagelig over 14k), du kommer vel i nærheten av 12k med D50 og samme linse.

 

Canon har vel ikke noe helt tilsvarende 18-200 VR linsa til Nikon, jeg tror det nærmeste er 24-105 IS (?), Canonekspertene får trå til her.

 

5644810[/snapback]

 

Et annet alternativ kan være en dobbel-kit pakke med KonicaMinolta Dynax 7D (18-70mm og 70-210mm) 7D har innebygget bildestabilisering, men er på vei ut så det koster overraskende lite - rett i underkant av 9000 kr på FotoVideo.

 

Dette er et ganske bra tilbud på et bra kamera hvis du er klar for å vurdere annet enn Canon og Nikon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...