Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nettverk som dør og treg maskin [LØST]


Anbefalte innlegg

Hadde nesten ikke trodd jeg kom til å starte en tråd her, men nå sitter jeg virkelig fast. Jeg håper jeg bare har oversett noe, men er redd for at det er noe kompliserte greier.

 

Etter at jeg kjøpte meg en Samsung IDE HD på 300 GB, ville jeg bruke denne til bl.a. systemdisk. Jeg har reinstallert WinXP Pro nærmere 10 ganger nå, uten å komme noen vei. Jeg har testet både med og uten den nye harddisken. Samme problem...

 

Problemene/symptomene er som følger:

-Treg maskin (forrige installasjon ga meg 3400 poeng i 3DMark05, nå får jeg bare 2600)

-Nettverkskortet må slås av og slås på igjen dersom jeg overfører filer på mer enn ca 1000 Kbyte/sec på LANet mitt. Det stopper fullstendig opp etter alt fra 10 sekunder til 20 minutter dersom jeg gjør noe som helst annet på maskinen enn bare filoverføring. Det stopper som oftest opp samme hva etter lang nok tid. Det er det samme om det er via FTP eller Samba.

 

Jeg har prøvd å kille brannmur (Kerio) og anti-virus (Avast), og slik testing er veldig frustrerende da problemet ser ut til å forsvinne - en stund. Neste gang jeg tester det samme, oppstår ofte problemet tidligere enn forrige gang.

Jeg har prøvd å slå av alg.exe (Application Layer Gateway Service). Dette hjalp - en stund...

 

Det rare er at dersom jeg setter i den gamle 200 GB HDn med den gamle XP-installasjonen på, så fungerer alt normalt (utenom bittelitt ustabilitet etter forsøk på litt overklokking). Med nyinstallert OS, har jeg ikke hatt en eneste krasj enda (utenom lydkort-problemer. Les lenger nede).

 

Maskinen var enda tregere, da jeg etter en amatørtabbe lot være å installere GART-drivere fra nVidia fordi de nyeste skjermkortdriverne sammen med nyeste nForce-drivere sendte skjermen min rett i "out of range". Glemte å sjekke hva GART var. Hehe.

Jeg hadde også noen problemer med å få installert lydkortet, men da jeg valgte å bare installere drivere, gikk det bra. Var sikkert en da av de mer unødvendige tilleggstinga som var årsaken til krasjingen. Har installert flere tilleggsting i etterkant uten problemer.

 

Hardware er som følger:

Asus A7N8X-X HK (nForce2 400), 8x AGP. Drivere: nyeste, v5.10. BIOS: 1004

AMD Athlon XP (Barton) (1,833 Mhz) 2500+

Gainward nVidia 6800LE. Drivere: Nest nyeste, v81.85

Samsung 300 GB IDE

Samsung 80 GB IDE

Win XP Pro engelsk

Creative Audigy 2 lydkort

BenQ DVD-brenner

Plextor CD-brenner

Chieftec 360W PSU

 

Tar imot alle ideer med åpne armer. Tviler på at det er et hardware-problem siden alt funker som det skal på gammel XP-installasjon, men man vet aldri...

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, da har jeg testa litt mer i kveld, og det viser seg at nettverksproblemene likevel er på den andre installasjonen av XP også. Så da er det nok et HW-problem.

Testa 3DMark05 - helt OK ytelse. Så jeg har fortsatt et problem i den andre installasjonen et eller annet sted.

Sjekka BIOS - ingenting unormalt der. Sjekka tilfelle jeg glemte et eller annen setting fra overklokkingsforsøket. Men det var nok med mer volt på vcore noe skjedde med HKet, tenker jeg.

Skal straks sjekke med en annen nettverksledning - tilfelle det er noe så banalt.

Lenke til kommentar

Dere må lese mer nøye. :) Ja, jeg har nyeste chipset-drivere.

 

Har fått et annet nettverkskort til å fungere nå (har jo som nevnt et rart problem med flere kort i maskinen). Ser ut som nettverkskortet på hovedkortet har gått.

 

Så nå gjenstår det bare at maskinen er treg (2600 poeng i 3DMark05 istedet for 3400). E-post-programmet mitt krasja rart her istad ved henting av ny e-post, men det kan være tilfeldig, eller pga. tregheten som fortsatt er der.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Dere må lese mer nøye.  Ja, jeg har nyeste chipset-drivere. Har fått et annet nettverkskort til å fungere nå (har jo som nevnt et rart problem med flere kort i maskinen). Ser ut som nettverkskortet på hovedkortet har gått.

 

Hvor står det noen steder at du har skifta nettkort? Før du skriver det her?

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Fungerte alt perfekt med en annen harddisk? Isåfalt er det den nye 300gig som ikke fungerer som den skal (prøv den i en annen maskin): Hvis det ikke fungerer med en annen harddisk heller så bytt først nettverkskortet og så hovedkort om ikke nettkort fungerer heller. Prøv selvfølgelig også med annen nettverksledning!

 

Hva med en FLASH av BIOS?

Lenke til kommentar
Dere må lese mer nøye.  Ja, jeg har nyeste chipset-drivere. Har fått et annet nettverkskort til å fungere nå (har jo som nevnt et rart problem med flere kort i maskinen). Ser ut som nettverkskortet på hovedkortet har gått.

 

Hvor står det noen steder at du har skifta nettkort? Før du skriver det her?

 

Hilsen tukols

5640715[/snapback]

 

Sorry, mente det med nyeste chipset-drivere. Skal fikse litt på posten.

Lenke til kommentar
Fungerte alt perfekt med en annen harddisk? Isåfalt er det den nye 300gig som ikke fungerer som den skal (prøv den i en annen maskin): Hvis det ikke fungerer med en annen harddisk heller så bytt først nettverkskortet og så hovedkort om ikke nettkort fungerer heller. Prøv selvfølgelig også med annen nettverksledning!

 

Hva med en FLASH av BIOS?

5640814[/snapback]

 

Nope. Problemene er der uten den nye 300 GB HDn også. Men nå har jeg altså løst nettverksproblemene. Nå er det treg maskin som er igjen. Jeg har full hastghet på den forrige XP-installasjonen, men legger jeg inn XP på nytt på en av mine andre HDer (den nye 300 GB HDn, eller den gamle 80 GB HDn), så klarer ikke maskinen å komme opp i den farta den skal.

 

Kan selvfølgelig legge inn nyeste BIOS, men så lenge den neppe er problemet, vil jeg prøve å unngå flashing.

Lenke til kommentar

Har fortsatt problem med treig maskin. Har oppdaget at lyden også blir påvirket. Når jeg spiller musikk, og maskinen brukes litt, så kommer det innimellom sånne mp3-hakkelyder, akkurat som det er en feil i mp3-fila (noe jeg vet ikke er).

Treg maskin er veldig tydelig i programmer som bruker en del minne, spesielt hvis jeg har et par tunge programmer oppe samtidig. Da hakker bevegelsen i muspekeren, selv om programmet ikke tar 100% av CPU-krafta engang.

 

Innimellom hakker lyden bare fordi jeg bruker Synergy (delt mus og tastatur mellom 2 maskiner) og skriver på tastatur.

Har også oppdaget at lyden kan hakke fordi e-postprogrammet mitt (The Bat) prøver å akksessere en fil som ikke eksisterer (funnet ved hjelp av FileMon), men lydhakkinga skjer kanskje bare på hvert 5-6 forsøk.

 

Jeg har IKKE installert nVidia sine IDE-drivere. Fikk problemer med dem en gang tidligere, og har også lest flere steder at man skal holde seg unna dem. Stemmer dette fortsatt?

 

Og for å gjenta meg selv: Det beskrevede problemet har jeg IKKE dersom jeg kobler til den gamle HDn med den gamle XP-installasjonen, så det er ikke et HW-problem - antakelig.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Siste "utvikling" er som følger:

Har igjen puttet i den gamle HDn med XP på. Alt OK. Fyrer opp Memtest86 fra en bootbar CD. Alt OK.

 

Det var det IKKE når jeg hadde i 300 GB HDn. Da ville ikke Memtest86 starte opp, eller så krasjet det.

 

Så nå leter jeg på nett etter problemer med Asus A7N8X-X og store harddisker. Tar gjerne imot hjelp!

Lenke til kommentar

Takk for tipset!

 

Da er ny BIOS forsøkt lagt inn (v1010). Etter det ville ikke XP starte lenger, hverken i vanlig eller sikkermodus. Ikke klarer jeg å kjøre installasjons-CDen heller (kommer til Starting Windows, lyset på USB-musa blinker, også får jeg blåskjerm).

Får forskjellige blåskjermer, men mye med en kode som ender på 50 (masse nuller foran).

 

Fikk starta Memtest86 med den nye HDn i i alle fall.

 

Satte tilbake v1004, og XP funka som før. Skal nå teste v1009. Og evt. 1007...

 

Edit: Med 1010 og 1009 ville ikke XP starte. Får bare PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.

 

Med 1007 gikk det greit, men da var jeg tilbake til HD-problemene... Memtest86 vil ikke starte nå.

 

Får prøve å ta ut og bytte om på minnebrikker og sloter... Har 2x512 MB av forskjellig merke, men med samme CAS-latency. Leste i tråden som ble anbefalt av A7N8X-serien kan være kresen på minnebrikker - men siste oppdateringer av BIOSen burde jo ikke ekskludere minnebrikker heller da men...

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Mulig det kommer seg nå. Etter at Win-partisjonen ble ødelagt her, uten at jeg vet hvorfor, jeg fikk i alle fall "UNMOUTABLE_BOOT_VOLUME" til slutt etter mye testing av BIOSer, så startet faktisk XP-CDen opp. Og Memtest86 klarer som sagt å starte med v1010 av BIOSen. Nå holder jeg på å sette opp XP på nytt, og nå snart har jeg alle nVidia-driverne på plass, og kan kjøre 3DMark05 for å se om alt er som det skal.

Lenke til kommentar

Jaaaaah! Endelig! Endelig har det ordna seg - etter forferdelig mye styr.

 

Dumt at jeg ikke hørte på dere som sa "BIOS-oppgradering" med en gang.

:blush:

:love:

;)

 

Takk for alle som bidro!

 

Og nå tilbake til jobben med å sette opp XP - for ca. 15.gang.

 

Edit: Ikke testa om det innebyggede nettverkskortet funker nå, men det skal jeg ta senere.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...