Gå til innhold

Hvordan dempe bråkete bærbare?


Larsrrrr

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tar gjerne alle tips om hvordan man demper støyete laptopper. Etter noen uker med en stille Qosmio G20 (Link) har den begynt å bli vrang. En av viftene går stort sett hele tiden, mens det av og til ikke behøves mer enn å riste musa over skjermen for at alle viftene (tror jeg, høres i alle fall slik ut) slår inn. Hvis jeg scroller fort på en nettside har det samme tendens til å skje.

 

Så. Plis hjelp med:

- Gode tips for akkurat denne maskinen

- Tips for å redusere viftestøy generelt

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om det er mye støv foran filteret til viftene.. Hadde samme problem med min laptop, men nå tekniker kom for å bytte hovedkort dro han ut en svær haug med støv som hadde samlet seg foran der viften blåser luft inn i kompjutern. Den var mye stillere i ettertid da den ikke ble så varm. Men nå har den begynt å gå igjen, så lurer på om jeg skal skru opp min å rense den

 

Om du kan rense viftene uten å bryte noen garanti, er vel det trikset

Lenke til kommentar
Hei. Jeg tar gjerne alle tips om hvordan man demper støyete laptopper. Etter noen uker med en stille Qosmio G20 (Link) har den begynte å bli vrang. En av viftene går stort sett hele tiden, mens det av og til ikke behøves mer enn å riste musa over skjermen for at alle viftene (tror jeg, høres i alle fall slik ut) slår inn. Hvis jeg scroller fort på en nettside har det samme tendens til å skje.

 

Så. Plis hjelp med:

- Gode tips for akkurat denne maskinen

- Tips for å redusere viftestøy generelt

5634487[/snapback]

 

 

Støv er en mulighet. Men det er ikke alle maskiner som samler støv inni. Jeg skrudde opp en bærbar -Tecra 780- som hadde vært brukt i mange år i et rom der det generelt samler seg mye støv, og hadde ventet å finne store mengder. Men det var ingenting. Det må ha å gjøre med hvordan innsugningkanalene er utformet.

I ditt tilfelle vet jeg ikke, men det kunne være at det var en prosess som surret og gikk og holdt prosessoren varm. Sjekk i taskmanager om det er noe som bruker ressurser. "Idle" skal være gjennomsnittlig 99%, jaffal er den det hos meg, når jeg ikke gjør noe. Den ene prosenten er hovedsakelig taskmanager selv. Tilkoblede USB enheter kan muligens også bidra noe.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg tar gjerne alle tips om hvordan man demper støyete laptopper. Etter noen uker med en stille Qosmio G20 (Link) har den begynte å bli vrang. En av viftene går stort sett hele tiden, mens det av og til ikke behøves mer enn å riste musa over skjermen for at alle viftene (tror jeg, høres i alle fall slik ut) slår inn. Hvis jeg scroller fort på en nettside har det samme tendens til å skje.

 

Så. Plis hjelp med:

- Gode tips for akkurat denne maskinen

- Tips for å redusere viftestøy generelt

5634487[/snapback]

 

 

Støv er en mulighet. Men det er ikke alle maskiner som samler støv inni. Jeg skrudde opp en bærbar -Tecra 780- som hadde vært brukt i mange år i et rom der det generelt samler seg mye støv, og hadde ventet å finne store mengder. Men det var ingenting. Det må ha å gjøre med hvordan innsugningkanalene er utformet.

I ditt tilfelle vet jeg ikke, men det kunne være at det var en prosess som surret og gikk og holdt prosessoren varm. Sjekk i taskmanager om det er noe som bruker ressurser. "Idle" skal være gjennomsnittlig 99%, jaffal er den det hos meg, når jeg ikke gjør noe. Den ene prosenten er hovedsakelig taskmanager selv. Tilkoblede USB enheter kan muligens også bidra noe.

5634609[/snapback]

 

ChrisMansion: Maskinen er jo mindre enn 1 måned gammel. Håper ikke det er masse støv der inne allere.

 

Ols: Tok en taskmanager rett etter oppstart. 73 oppgaver som kjørte. Ledige systemprosess lå på 94-99 stort sett hele tiden. Noen få ting på lista som surra og gikk, men ikke hele tiden. Bare 0-2 prosent sånn inni mellom. Eneste jeg stussa over, var at det var så mange oppgaver i gang. Er 70 mye?

 

-lars r

Lenke til kommentar
Ols: Tok en taskmanager rett etter oppstart. 73 oppgaver som kjørte. Ledige systemprosess lå på 94-99 stort sett hele tiden. Noen få ting på lista som surra og gikk, men ikke hele tiden. Bare 0-2 prosent sånn inni mellom. Eneste jeg stussa over, var at det var så mange oppgaver i gang. Er 70 mye?

 

-lars r

5634806[/snapback]

Litt mange prosesser etter min smak, men sikkert ikke uvanlig. (jeg har bare 16 prosesser gående, inkludert taskmanager selv, men jeg bruker ikke antivirus (annet enn en online scan av og til) og har slått av alt som har med trådløst å gjøre). Du vil nok få en kvikkere maskin, særlig i oppstarten, om du reduserer antallet, og et mindre potensiale for konflikter, men det er nok ikke her problemet ditt ligger, siden ingen av når disse prosessene konstant legger beslag på prosessorkraft. Men har du nok RAM?. Virker det som det skrives veldig mye til HD stadig vekk?

Endret av ols
Lenke til kommentar
Ols: Tok en taskmanager rett etter oppstart. 73 oppgaver som kjørte. Ledige systemprosess lå på 94-99 stort sett hele tiden. Noen få ting på lista som surra og gikk, men ikke hele tiden. Bare 0-2 prosent sånn inni mellom. Eneste jeg stussa over, var at det var så mange oppgaver i gang. Er 70 mye?

 

-lars r

5634806[/snapback]

Litt mange prosesser etter min smak, men sikkert ikke uvanlig. (jeg har bare 16 prosesser gående, inkludert taskmanager selv, men jeg bruker ikke antivirus (annet enn en online scan av og til) og har slått av alt som har med trådløst å gjøre). Du vil nok få en kvikkere maskin, særlig i oppstarten, om du reduserer antallet, og et mindre potensiale for konflikter, men det er nok ikke her problemet ditt ligger, siden ingen av når disse prosessene konstant legger beslag på prosessorkraft. Men har du nok RAM?. Virker det som det skrives veldig mye til HD stadig vekk?

5634932[/snapback]

 

Nei. Tror ikke det skrives så veldig mye til HD. Ikke som jeg får med meg. Kraidsvc.exe, som jeg regner med har med hd-en å gjøre er på 2 prosent med omtrent 20 sekunders mellomrom, men tja? Specsene på maskinen er ellers her. 1Gb minne og helt grei prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...