Gå til innhold

Bilde fra nyttårsaften


andeik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Se på bildet.

Hva synes dere?

 

Jeg likte ikke bakgrunnen veldig, men ellers likte jeg selv bildet.

5634371[/snapback]

 

 

Dette er ett av mine første med speilrefleks.

Jeg tenker på lys-setting, lukkertid osv. noe som jeg måtte arbeide mye med siden jeg kun brukte manuelle innstillinger for første gang.

 

Det er ikke et fancy bilde med alle slags effekter, men jeg tenker på det som et portrettbilde.

Lenke til kommentar

Vel..

 

Det ser ut som om du ikke helt vet hva du skal fokusere på.Bakgrunnen er veldig forstyrrendes pågrunn av at det er for stor fokus på den.

 

Mer fokus på stjerneskudd og jenta og omtrent null fokus på bakgrunnen så hadde du nok vært litt lenger på vei :)

 

Er vel ikke noe ekspert selv så du får vente til fotografene detter innom og gir deg gode tips :)

Lenke til kommentar

Det er nok mer en type "reportasjebilde", enn et portrett. I så måte er det en fin øvelse fra din side. Eksponeringen har du fått til fint, og kontakten med den søte jenten er upåklagelig. Fint blikk og fint uttrykk på henne. Som en stemning er dette bra, men det er ikke et portrett. Likevel en godkjent øvelse :)

Lenke til kommentar

To generelle tanker om å ta portretter, som gjør seg veldig gjeldene her:

 

1) Personen skal ”ta” fokus (fokus styres nesten utelukkende av kontraster), og helst beholde fokus – i alle fall lengst mulig. Det viktigste fokuspunktet er øynene/blikkontakten. Hvis bekledning eller bakgrunnselementer tar bort fokus, bør naturlige elementer, som f.eks. en arm eller lignende, hjelpe til med å lede blikket til betrakter tilbake til ansiktet og øynene. Her har du bommet totalt med at stjerneskuddet tar all fokus med sin enorme kontrast. Lampen i bakgrunnen gir også blikket grunn til å vandre over/forbi det du mente å ha som motiv. Med så liten kontrast i ansiktet til personen er det knapt noen grunn til å se dit, og når blikket tvinges dit vil det automatisk vandre til andre kontrast/fokuspunkter.

 

2) Ikke bruk følelsene dine for personen til å vurdere hvor vellykket et bilde er. Dine følelser betyr nemlig absolutt ingenting for betraktere som ikke kjenner personen. Selv om du er aldri så fornøyd med hvordan søster/datter/venn, eller hva det nå måtte være man tar bilder av, ser ut, så er det ikke det andre (vi, ukjente) legger til grunn for å vurdere kvalitetene i bildet.

 

Hvis vi plassere dette bildet i portrettkategorien, så er det dessverre et (rimelig) dårlig portrett.

Lenke til kommentar

Jeg er litt i tvil om hva jeg syns om eksponeringen. Stemningen er fin, men jeg ville nok hatt det litt lysere jevnt over, og stjerneskuddet er for kraftig og stjeler for mye oppmerksomhet.

Som portrett blir det altfor støyende.

Bakgrunnen burde vært mye mindre i fokus, og den lampen er litt irriterende. Bortsett fra det er det et ok bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...