Gå til innhold

Slark i objektivet på sony R1.


Anbefalte innlegg

Fikk mitt nye sony r1 i går. Ble litt skuffet da jeg åpnet esken. Batteriet var oppladet og i kameraet, reima var på og ledningene lå i en ball i esken. Skjønte med en gang at det hadde vært i bruk. Betalte full pris for kameraet Oppdaget også at det er litt slark i den delen av objektivet som beveger seg ut. Det er ikke mye, men en kan både se og høre at det er litt bevegelse i det når jeg forsiktig beveger det mellom to fingre. Bevegelsen er lik når objektivet er på vidvinkel(helt inne) eller på fullt zoom(helt ute). Lurer på om det er noen som har kameraet som kan svare på om det er normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slark i objektivet er normalt på alle kamera med zoom. Hadde objektivet vært fullstendig fast, ville det vært en påkjenning for kamera å føre objektivet ut og inn, samt at det ville ført til slitasje på delene som møter friksjon.

 

Du har nok fått et kamera som er levert tilbake på angrefrist. Selv om det da moralsk sett skulle vært solgt som demo til redusert pris, vil nok noen butikker forsøke å selge til full pris da fortjeneste på slike produkter er så lav at de selges med tap om prisen reduseres. Det er ulempen med angrefristen vi har i Norge i dag. Men da kan jo du også benytte den... eller spørre om butikken kan gi deg noe avslag så de slipper å få kameraet i retur for andre gang.

Lenke til kommentar
Slark i objektivet er normalt på alle kamera med zoom. Hadde objektivet vært fullstendig fast, ville det vært en påkjenning for kamera å føre objektivet ut og inn, samt at det ville ført til slitasje på delene som møter friksjon.

 

Du har nok fått et kamera som er levert tilbake på angrefrist. Selv om det da moralsk sett skulle vært solgt som demo til redusert pris, vil nok noen butikker forsøke å selge til full pris da fortjeneste på slike produkter er så lav at de selges med tap om prisen reduseres. Det er ulempen med angrefristen vi har i Norge i dag. Men da kan jo du også benytte den... eller spørre om butikken kan gi deg noe avslag så de slipper å få kameraet i retur for andre gang.

5624610[/snapback]

 

 

Takk for svar. Er nok ett kamera som har blitt sendt tilbake i retur jeg har fått ja. Angående objektivet så stakk jeg innom en fotobutikk og kjente på ett samsung 815. Der var det ikke antydning til noe slark.

Lenke til kommentar

Samsung 815 har manuell zoomring. Har ditt Sony det?

 

Når det gjelder manuelle zoomobjektiv, så kan de naturligvis være litt mer faste, ettersom du her bruker din egen håndkraft til å zoome, og da er det en fordel at det er litt motstand slik at det er lett å fininstille utsnitt. At Samsung 815 er fast, er altså ingen indikasjon på at ditt Sony bør være det, selv om også Sony har manuell zoom.

Lenke til kommentar
Samsung 815 har manuell zoomring. Har ditt Sony det?

 

Når det gjelder manuelle zoomobjektiv, så kan de naturligvis være litt mer faste, ettersom du her bruker din egen håndkraft til å zoome, og da er det en fordel at det er litt motstand slik at det er lett å fininstille utsnitt. At Samsung 815 er fast, er altså ingen indikasjon på at ditt Sony bør være det, selv om også Sony har manuell zoom.

5631087[/snapback]

 

 

Kameraet har manuel zoom. Har akkurat fått svar på foto.no. Der er det en som har det samme kameraet. Svaret jeg fikk fra han var:(Ja det er en liten slark og når du rister kameraet fra side til side hører man en plastaktig klikkelyd. Alt er nok som det skal!) Så da er det vel ikke noe mer å bekymre seg over. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...