Gå til innhold

Emulatorer, filformater, komprimering!!!


Anbefalte innlegg

Sitter å undres over hvordan "The Legend Of Zelda Ocarina Of Time" til N64, altså rom, bare kan ta 32MB.. Sammenliknet med et PC spill, som tar 500 - 700 MB.. Zelda OOT er SINNSYKT stort, det er et av de beste spillene jeg har spilt EVER..

Men, hvordan går det ann med emulatorer å få sånne spill til bare 10 - 60 MB..??

 

Bare The Last Ninja til Commodore 64, hadde råå musikk :smile: , og ei mp3 fil med musikken tar jo flere mb, mens selve spillet tar noen hundre kb.. Hvordan går det til..?? Skjønner jo selvsagt at det er forskjell på et spill, og musikken i spillet og mp3 filer.. Men hvordan?? Er det dårligere kvelitet på musikken i spillet da?? Åssen fungerer det??

Og generelle ting, rundt dette området her, var det jeg satt å undret på...

 

mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-18 20:06, skrev sxxxe83:

Sitter å undres over hvordan "The Legend Of Zelda Ocarina Of Time" til N64, altså rom, bare kan ta 32MB.. Sammenliknet med et PC spill, som tar 500 - 700 MB.. Zelda OOT er SINNSYKT stort, det er et av de beste spillene jeg har spilt EVER..

Men, hvordan går det ann med emulatorer å få sånne spill til bare 10 - 60 MB..??


Bare The Last Ninja til Commodore 64, hadde råå musikk :smile: , og ei mp3 fil med musikken tar jo flere mb, mens selve spillet tar noen hundre kb.. Hvordan går det til..?? Skjønner jo selvsagt at det er forskjell på et spill, og musikken i spillet og mp3 filer.. Men hvordan?? Er det dårligere kvelitet på musikken i spillet da?? Åssen fungerer det??

Og generelle ting, rundt dette området her, var det jeg satt å undret på...


mvh Torgeir


 

La oss begynne med å sammenligne spillene på N64 med spillene på en PC. De fleste pcspillene har lange introer som tar massevis av plass siden de er lagret som videofiler. Introene i et N64 spill (f.eks. Zelda OOC) bruker spillgrafikken, dermer holder det å lagre beskrivelsen av denne, og ikke hele videoen, noe som tar mye mindre plass.

Videre er musikken i pc spill ofte lagret som mp3 eller kanskje til og med lydspor på cden, mens musikken i et N64 spill er lagret i et midi-aktig format der man lagrer en beskrivelse av musikken (tenk noter) i stedet for lyden. Dette kan du sammenligne med å få musikken på noteark i stedet for på cd. En N64 spiller musikken, mens PCen spiller av musikken. I tillegg er lydene i pcspill av høyere kvalitet enn på en N64, og det tar også plass. Har du for eksempel hørt Zelda prate?

Vi er ikke ferdige enda. En N64 skal vise grafikken på en tv mens en pc viser grafikken sin på en skjerm med mye høyere oppløsning. PCspillene må derfor ha høyere oppløsning på bilder og denslags, noe som igjen tar mer plass.

 

Når det gjelder spillmusikken fra en C64, så bruker denne det samme prinsippet som en N64. Den spiller av musikken, mens en MP3 er et opptak av musikken. Derfor kan en MP3 ta mye mer plass enn spillet. Dessuten kan det godt hende at MP3'en har en bitrate på 128kbps, noe som er godt nok for musikk med nesten cdkvalitet. Lyden fra en C64 holder ikke denne kvaliteten.

 

Hvis du er interessert i dette kan jeg godt anbefale deg noen fagbøker om entropi og kodingsteori. Der kan du finne masse spennende informasjon om koding og komprimering. :wink:

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i dette kan jeg godt anbefale deg noen fagbøker om entropi og kodingsteori. Der kan du finne masse spennende informasjon om koding og komprimering. :wink:

 

Ok.. Takker for informasjonen, var inholdsrikt.. Hvis du har noen fagbøker å anbefale så er det bare å komme med :smile:

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...