Gå til innhold

Topp 5 gitarister i verden


baron blod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, her var det mange svar som er langt utafor kanten (spesielt i begynnelsen av tråden!). Toleranse og folkeskikk er fremmedord for enkelte på forumet her.

 

Jeg har selv spilt gitar i snart 20 år, og bare nevne 5 er nærmest umulig. Var selv en pokkern til heavygitarist i min ungdom, men har gjennom årene fått en mer allsidig smak.

 

Norske gitarister:

-Øystein Sunde

-Terje Rypdal

-Mads Eriksen

-Jarle Åsvik

 

Utenlandske gitarister:

-Eddie Van Halen

-Joe Satriani

-Steve Vai

-Stevie Ray Vaughn

-Jimi Hendrix

-Eric Clapton

-Carlos Santana

 

Og i det hele tatt...jeg sitter på så mange navn at jeg stopper der. Sier bare at jeg ikke har nevnt mange utrolig bra gitarister.

 

Er selv fortsatt eier av en utrolig bra gitar også.

Finnes kun 5 eksemplarer i hele verden. En US Kramer Custom lim. ed. i Pearl Blue...er en drøm å spille på. (Betalte 17 500,- for den for 13 år siden)

 

ylsuper.gif

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 19:36, skrev smetho:

Eric Clapton

Richie Sambora

Øystein Sunde (!! Ja, faktisk)

Mark Knopfler

Jimmy Hendrix


Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen...


PS. Å si verdens beste blir litt søk iogmed de spiller forskjellig musikk og noen av de fremheves (har en mer sentral rolle) mer enn andre. Angående Øystein Sunde: Mark Knopfler sa faktisk da han ble kåret til verdens beste gitarist en gang at han syns Øystein Sunde fortjente den mer enn han. Det er jo fint å høre :smile:


 

sa ikke slash i gnr og det?

Lenke til kommentar

Gitar- sang etc.

er veldig pc relatert! Det er det ingen tvil om.

Men hvem som er den beste gitaristen/ vokalisten i verden etc. har vel lite med din og min pc og gjøre!?

 

Jeg har laget et helt album på pc ( kan sikkert ikke plasseres i gruppen verdens beste...)

Men for de av dere som måtte drive med slikt ( plugger gitaren inn i pc'en ) er dette en genial måte og "måle" hvor god man er.

 

en link til dem som måtte ønske og vite hvordan det kan låte på PC. sjekk denne siden :smile:

 

http://kickme.to/nashville

 

PS! Liker du ikke Country.....synd :smile:

( til info: dårlig mp3 format på siden )

Lenke til kommentar

1. Angus Young

2. Angus Young

3. Angus Young

4. Angus Young

5. Jimi Hendrix

 

Angus Young er bare helt sinnsykt rå på gitar! Kan gjengi lyder jeg aldri før har hørt på gitar, kan spille med en hånd og med gitaren i mer eller mindre hvilken som helst posisjon du spør om...

I tillegg en dritkul type både offstage og onstage, jeg har nemlig møtt fyren. Dritmorsom og kjempegrei kar :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-19 00:48, skrev Pangaea:

1. Angus Young

2. Angus Young

3. Angus Young

4. Angus Young

5. Jimi Hendrix


Angus Young er bare helt sinnsykt rå på gitar! Kan gjengi lyder jeg aldri før har hørt på gitar, kan spille med en hånd og med gitaren i mer eller mindre hvilken som helst posisjon du spør om...

I tillegg en dritkul type både offstage og onstage, jeg har nemlig møtt fyren. Dritmorsom og kjempegrei kar :smile:


 

Angus Young er bare helt talentløs. I følge hans egne uttalelser fatter han ikke hvorfor folk ikke blir lei av spillinga hans, han bruker jo bare 3 grep.

 

Han bruker sikkert flere enn 3 grep tror jeg nok, men å nevne Angus Young som verdens beste gitarist..., det er som å si at bestemora mi er Europamester i rallycross

Lenke til kommentar

I ikkekronologisk rekkefølge:

 

17 mulige kandidater som bør inneholde de 5.

 

Nuno Bettencort

Steve Vai

Stevie Ray

Eddie Van Halen

Ronny Le Tekrø

Steve Morse

John Scofield

Jimmi Hendrix

Vernon Reid (Living Color)

Joe Satriani

Prince - Ikke kødd med den fyren.

John McLaughlin

Angus Young

Jeff Healey

Brian May

Marius Müller

Mike Stern

 

 

[ Denne Melding var redigert av: alakazam på 2002-09-19 04:10 ]

Lenke til kommentar

Har søkt litt på internett nå, og funnet ut at verdens RASKESTE gitarspiller er norsk og heter Marcus Paus, sønnen til OLe Paus. Han klarer 409 toner i sekundet. Hvordan er det mulig, og hvorfor har jeg ikke hørt noe om han fyren før?

 

En annen nordmann som er sinnsykt god er Peer Gynt, han spiller jo som en gud. mp3.com/peergynt

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 22:48, skrev C. Alshus:

Hva med Bjørn Berge? Hva mener der om han?


 

Bjørn Berge rocker helt villt !!

Synes den siste plata hans; "Illustrated Man" var litt dårlig da.. Den ene sangen hørtes ut som en A1 sang, men han spilte jo som en helt på et par sanger da..

Har vært på et par konserter med han; På Hell Blues Festival i fjor og På Romerike Blues Festival i år.. Må si det er det råeste jeg har sett live. Måtte dra midt under konserten hans i Romerike da Steppenwolf spilte samtidig.. Skulle aldri ha gjort det, men hvor ofte har en sjansen til å se Steppenwolf..

"Stringmachine" er den beste plata. Den ene Berge/Flaaten plata var bra også..

Tror nok Berge burde vært rangert som en av fem beste blues-gitarister ihvertfall..

Norges beste er sikkert.

 

[ Denne Melding var redigert av: merrin på 2002-09-19 20:56 ]

Lenke til kommentar

slike poller er helt meningsløse!

 

5 gitarister som jeg synes er TOPP:

 

Ron Thal (sjekk ham ut nå!)

Mathias Eklund (sp?) (_utrolig_ gitarist)

Shawn Lane (litt mye sprø musikk - men tar helt av

på frettene)

John Petrucci (gitarist i DT.. kan lage god musikk)

Steve Vai (etter min mening milevis over satriani)

 

kunne sikkert nevnt hundre til.... men her var det vel en max på 5... hehe

 

Hvis noen er interesserte i å bytte gitarvideoer, så send meg en mail på [email protected]. Jeg har mye sykt kan jeg love.

 

Hvorfor poster jeg dette på et dataforum... hmmmm.. jaja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...