Gå til innhold

VPN med kun ett nettverkskort, Windows 2003 Server


oskaremil

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp en VPN server på min Windows 2003 Server. Problemet er at denne bare har ett nettverkskort, er dette da i det hele tatt mulig ? Det jeg vil er å kunne sitte et annet sted, koble til serveren min med VPN, og surfe videre med programmene på min klient maskin med serveren sin IPadresse.

 

har lest en haug med dokumentasjon og tutorials uten å ha blitt noe klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å sette opp en VPN server på min Windows 2003 Server. Problemet er at denne bare har ett nettverkskort, er dette da i det hele tatt mulig ? Det jeg vil er å kunne sitte et annet sted, koble til serveren min med VPN, og surfe videre med programmene på min klient maskin med serveren sin IPadresse.

 

har lest en haug med dokumentasjon og tutorials uten å ha blitt noe klokere.

5618853[/snapback]

 

husker ikke HELT nøyaktig hva valgene er.. Men med et NIC så må du velge "custom" under veiviseren tror jeg.. og hake av for VPN SERVER. Så må du enten sette av en range med IP-er for VPN brukere eller sette opp en DHCP RELAY SERVER (angi ip til dhcp-server)

Lenke til kommentar
Om jeg husker rett, så er det slit at du kan si VPN fungerer på en måte som en gateway fra ekstern maskin til internt nettverk/maskin. Så fungerer da som ett knytepunkt mellom de to. Så med andre ord trenger du to nettverkskort på VPN serveren.

5634377[/snapback]

 

det fungerer med et nettverkskort! har gjort dette mange ganger.

 

guide:

deaktiver RRAS (nullstille)

høyreklikk på servernavnet og velg "configure and enable routing and remote access"

neste....

velg "custom configuration"

velg "VPN ACCESS"

finish...

 

høyreklikk på "dhcp relay agent" og klikk på properties..

legg til adresse til dhcp-server og klikk på OK

høyreklikk på feltet til høyre når du klikker på "dhcp relay agent" og velg "new interface". Velg local area connection (eller hva den lokale koblingen nå heter..

 

tada! VPN er oppe!

husk å gå inn på egenskaper på de brukerene du vil gi tilgang til VPN og gå på "dial in" eller hva det nå heter og velg "allow access"

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...