Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bærbar finner ikke stasjoner på nettverk[Løst]


Anbefalte innlegg

Har trådløs ruter , som blir brukt av 2 bærbare akkurat nå trådløst, mens jeg og har 2 stasjonere som går inn i ruter via kabel. Men så er det et lite problem, de 2 bærbare kan kun finne hverandre på nettverket og ikke de stasjonere. Og de stasjonere finner kun hverandre og ikke bærbare. Alle maskinene er på nett å greier.

 

Hva må jeg gjøre for at alle datamaskinene skal finne hverandre?

 

Har deaktivert brannmurer og slikt, men det hjelper ikke.

 

noen tips til hva jeg kan gjøre?

Endret av Skrote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ER medlem av samme gruppe.

 

Men de bærbare finner kun de andre bærbare, mens de stasjonere finner kun de andre stasjonere.

 

Begge er på nett og funker som de skal, men finner ikke hverandre over nettverket. Irriterer meg noe grusomt dette. hmmm?

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Brannmur - bruker du Zonealarm - sett opp en trusted zone for IPene til alle pcene

 

f.eks 192.168.2.100-192.168.2.105

 

alt etter hva ipene er selvfølgelig.

 

--

 

Arbeidsgruppe må være det samme (som nevnt over

 

-- forsøk fra windows utforsker

 

verktøy - koble til nettverkstasjon - bla gjennom

 

---

hvis xp gå i kjør - skriv cmd(enter) ipconfig/all

skriv ned ipadressen, hvis denne er 0.0.0.0 må du ta ipconfig/release, ipconfig renew (gjør vel mer eller mindre det samme som reparer tilbonling i XP

 

---

 

I XP kjør veiviseren for deling (standard er visst gjør det meste ditt og datt privat

 

kanskje litt basic men ... hvis du i min datamaskin høyreklikker c velger deling så skal denne veiviseren for deling kjøres/ hukes av også skal du se en animasjon der maskinen hiver ark fra en mappe til en annen - da setter han delingstilatelser.

 

--

 

kombinasjon XP og 98/ME fungerer dårlig, men du bruker vel ikke det sistnevnte håper jeg..

 

... takk og lov for windows 2000 - der funker alt perfekt her i huset... den maskinen jeg plages av og til med i forhold til serveren/ og skriverserver/delingsproblematikk jo det er winxpsp2... meeen ettersom det er jobben min er det vel bare å henge på i galskapen.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Har slått av brannmurene, men finner ingenting.

 

Den stasjonere har ip 192.186.1.1

Den bærbare har ip 192.186.2.2

 

Noe som tikke stemmer med ip eller er det rett.

 

Er så plagsomt sitter med en bærbar på rommet å skulle gjerne hatt tilgang til filmene og musikken som jeg har på den stasjonere.

Lenke til kommentar
Har slått av brannmurene, men finner ingenting.

 

Den stasjonere har ip 192.186.1.1

Den bærbare har ip 192.186.2.2

 

Noe som tikke stemmer med ip eller er det rett.

 

Er så plagsomt sitter med en bærbar på rommet å skulle gjerne hatt tilgang til filmene og musikken som jeg har på den stasjonere.

5644705[/snapback]

 

 

Du har feil med ip-adressene ja. Du er nødt til å ha alle maskinene under samme adresseområde. De 3 første tall-seriene må være like så endrer du den siste tallserien.

 

Altså har du et adresseområde fra 192.186.1.2 - 192.186.1.100 (eller 254, men det spiller ingen rolle når du kun har 4 maskiner). Husker ikke helt :p

 

Maskin 1: 192.186.1.2

 

Maskin 2: 192.186.1.3

 

Maskin 3: 192.186.1.4

 

osv...

Endret av CIder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...