Gå til innhold

Restaurering av gammel Radionette radio!


Anbefalte innlegg

Hei! Da begynner jeg vel på et litt spesielt prosjekt på et dataforum men? Det jeg skal til med nå er at jeg skal restaurere min Radionette Duett Hi-Fi fra 1962. På gamle radioer var det da ikke vanlig med FM men denne har det! Den har også Mellombølge, Kortbølge, Langbølge og Fiskeribølge. Det jeg skal gjøre er fikse noe ved trolløyet (Et rør som lyser grønt lyser skarpt når man får inn bra signal). Renske vekk alt skitt og støv. Fikse "søkesnoren". Men jeg vil ha respons på om det er ønskelig og ha en slik logg? Visst ikke stenger jeg den og slepper jeg bry visst det er ingen som leser. Radioen bruker rør som er følgende : ECH81 ECL86 ECC85 EBF89 og trolløyet EM81.

 

Jeg mangler q-tips for og begynne rensinga så dere får bare noen "overlook" bilder! :)

 

r-duett-HiFi62.jpg

 

Slik ser radioen ut. (Bilde er tatt fra NRHF sine sider.)

 

Radionette004.jpg

 

Selve chassiet til radioen er skrudd ut. Der hvor høytaleren er ser du et hull, der er trolløyet.

 

La litt verktøy inni for og spare plass (Visst du ser litt bak er det en plate der, det er baklplata til radioen.

 

Radionette006.jpg

 

Dette er da chassiet med alle delene på utenom trolløyet.

 

Radionette007.jpg

 

Fra en annen vinkel.

 

Radionette010.jpg

 

Der er den variable kondensatoren. (Den som stiller frekvensen.)

 

Radionette011.jpg

 

Fronten med fine knotter! :love:

 

Radionette012.jpg

 

Her har jeg tatt ut rørene.

 

Radionette013.jpg

 

Her ligger rørene uten om trolløyet.

 

Er det ønsker om og ha denne loggen? Ellers rapporterer jeg om at den kan stenges.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røsk ut innmaten og putt inn en pc! ;)

Jeg fikk en gang en slik gammel ødelagt radionette, den ligner på din men hadde høyttaler på siden. Men jeg hadde ikke til hensikt å reparere den, så jeg modda inn pcen min isteden (til stor fortvilelse for enkelte radioentusiaster jeg fortalte det til). Det så unektelig bra ut med uv-katoderør bak søkeglassplata.

Lenke til kommentar

B160NE : GLEM DET! Jeg er en ivrig radio samler og prøver og ta vare på disse gamle radioene! Det er snakk om restaurering ikke ombyggin!

 

Hehe! Noe som dere ser som et lite problem er og få tak i q-tips men jeg får ikke lønn før 12mars så jeg må si mamma må kjøpe :whistle:

 

El NetZor

Endret av El Netzor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Har en del gamle radioer selv, kjekt med et slikt forum.!

Har ett spørsmål som kanskje noen her kan svare på;

har en Standard radio - Ekko Konsolett, fra 40-50 tallet så vidt jeg vet er det en ganske sjelden radio, men - jeg får ikke lyd i den. Jeg har ikke veldig mye greie på slikt - Noen som kan være behjelpelig evt. med hvor eller om det finnes deler til denne?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har desverre aldri hørt om slike radioer :s Beklager.. Er ikke så lett når jeg ikke har den selv :p Skal få oppdatert har fått gjordt litt. Men ettersom de oppgraderte/endra oppsettet til worklogs har jeg ikke oppdatert. Men jeg oppdaterer i denne posten tror jeg..

 

El NetZor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...