Gå til innhold

Fjæring av feste til vannblokk


Anbefalte innlegg

Har sett i en worklogg at det anbefales å bruke fjæring på skruene som fester vannblokka til hovedkortet.

Skrue anbefalte biter av silikonslanger, men han som skrev workloggen hadde kjøpt fjærer i en båtbutikk.

Hvor viktig er det med sånn fjæring.

Har selv laget en vannblokk og montert den på hovedkortet mitt uten fjæring, visste ikke at en burde ha det. Det ser jo ut til å funke greitt foreløpig (har 33 grader på idle og 35 grader under last, verdier lest ut med Asus probe på et asus a7n8x deluxe kort).

 

Kan cpu/hovedkort kanskje bli skadet hvis jeg ikke bruker fjærer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkeno' problem, egentlig. Sjekk i kulepenner, det var der jeg fant mine. Mange forskjellige typer fjærer, så finn en type du liker og kjøp tre like penner til ;)

 

Har en worklog som har stått stille lenge, "hjemmelaget ekstern vannkjøling", men har nå fått tak i kobber, så håper å komme mye lengre i løpet av vinterferien.

Lenke til kommentar

Hmm, var visst min worklogg det ^_^

 

Som sagt over, er det lurt med fjærer for å få et jevnt trykk over hele kjærnen. Dessuten er det lett å stramme til litt for mye hvis man ikke har fjærer. Men hvis man er forsiktig går det nok greit. Fjærer fra kulepenn ville jeg tro var alt for "slakt", men mulig du har vært heldig og funnet en passe hard en.

Lenke til kommentar
Hmm, var visst min worklogg det ^_^

 

Som sagt over, er det lurt med fjærer for å få et jevnt trykk over hele kjærnen. Dessuten er det lett å stramme til litt for mye hvis man ikke har fjærer. Men hvis man er forsiktig går det nok greit. Fjærer fra kulepenn ville jeg tro var alt for "slakt", men mulig du har vært heldig og funnet en passe hard en.

5622831[/snapback]

 

Min worklog. Jeg vil tro fjærene holder, ja, det er ikke så mye som skal til, tror jeg.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Fjærer fra en kulepenn er nok i slakkeste laget...

 

Det er jo fjærene som skal presse blokka ned mot cpu. Så en fjær med ca 1mm tråd tykkelse er vell å foretrekke..

 

Jeg kjøpte en pose med fjærer på clasern og der fikk jeg 6 fjærer som passer utmerket til å feste cpu blokk

 

(1 mm tråd tykkelse og 20mm lang, passer sammen med m4 skruer)

http://img.photobucket.com/albums/v666/tro...on/f64e7797.jpg

Lenke til kommentar
Fjærer fra en kulepenn er nok i slakkeste laget...

 

Det er jo fjærene som skal presse blokka ned mot cpu. Så en fjær med ca 1mm tråd tykkelse er vell å foretrekke..

5630828[/snapback]

 

Tja, vi får se... Jeg gjør et forsøk... Det kan da ikke skade?

Forøvrig kan jo workloggen min anbefales, her vil jeg jo teste nettopp dette (litt marketing må være lov! ;) ).

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...