Gå til innhold

Nytt panasonic FZ7 vs FZ30


Anbefalte innlegg

Er det noen som har en formening om hva som er det beste kameraet her ?

Nå er det vel ikke kommet pris på FZ7, så det blir litt vanskelig kansje..

Selv synes jeg et så flott kamera fortjener en ccd-brikke på 1/1,8" når det er 6MP.

Eller har jeg hengt meg for mye opp i ccd-størelsen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopierer hva jeg svarte i en lignende tråd angående FZ-7 vs. FZ-20:

 

FZ-7 har omtrent samme spesifikasjoner som FZ-20 om jeg ikke tar feil, men er en etterfølger av den billigere og mindre modellen FZ-5 som ikke har like god optikk som FZ-20 og FZ-30. Derfor vil nok FZ-20 fortsatt være bedre. Er allikevel vanskelig å si før modellen er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg har selv FZ30 og leste derfor spent testen av den nye lillebroren FZ7. Ut fra produktbildene ser det for meg ut til at selve kamerahuset er rimelig likt FZ30. En vesentlig forskjell er da at zoomen er motorisert på FZ7, med en liten vippebryter foran utløseren. Det er en normal løsning på motorstyrte objktiver. Det fungerer forsåvidt greit, jeg har hatt 3 motorstyrte zoomkameraer før og klart meg godt. Men det var fordi jeg ikke visste bedre. FZ30 har mekanisk ring for manuell zooming, og det kan nesten sammenliknes med manuelt og automatgir på bilen. Man før en meget god kontroll på brennvidden, og zooming blir like kjapp som håndens bevegelse, i motsetning til motorstyring.

 

Jeg ser også av dataene på FZ7 at LCD'en, til tross for 2.5" mot FZ30's 2", kun har halve oppløsningen, 115K punkter. FZ30 har med sine 235K punkter, både på LCD og elektronisk søker, et svært skarpt søkerbilde. Jeg ville derfor anta at LCD'en på FZ7 må være dårligere. Jeg kan heller ikke se at den er vippbar. det står bare at den har høy innsynsvinkel, hvilket langt på vei bekrefter mi mistanke. FZ30 har LCD som kan vris helt rundt, muliggjør derfor både høye og lave kamerastillinger, samt å vru skjermen helt inn for å beskytte den. Dette er en egenskap å ta med i vurderingen.

 

Et annet moment er oppstarten, på FZ30 er kameraet skuddklart på et sekund, det er ingen optikk som skal flyttes på med motor, mens motorstyrte ultrazoomkamera gjerne bruker flere sekunder på å komme i startposisjon. FZ30 har også en mekanisk styrt fokusring når manuell fokus er aktivert. Begge disse ringene gjør kameraet meget brukervennlig. Objektivet er imidlertid en tanke lenger, men så lenge kamerahuset er nokså "voksent", synes jeg ikke det er plagsomt på FZ30. Det blir derfor en smakssak om man vil ha det mer kompakt eller ikke. Jeg tror du vil bli fornøyd med begge to, Akams test var iallfall meget fornøyd med de to. Så jeg foreslår å lese spesifikasjoner på dem, og se hva du vil prioritere. Jeg angrer iallfall ikke på mitt FZ30.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...