Zappza Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Hallo! Jeg sliter med mangel av bredbånd hjemme og bruker derfor og laste ned saker og ting på skole for så og ta de hjem med en ekstern HDD Jeg pleide og gjøre dette via Bittorrent før, men så fikk hele kommunen internett igjennom en felles brannmur (noe sånt), og det virker som at den sperrer alle portene bortsett fra standard portene (80/21 osv). Det jeg lurer på er hvordan kan jeg route et bittorrent programm til og kun bruke port 80 eller noe sånt, hvis jeg bare stiller det inn sånn i programmet så får jeg opp alle kildene men den kan ikke laste ned. Har prøvd og styre litt med proxyer, tror dette er måten det må gjøres på, men har ikke fått det til selv. Bah, ble surr. Kort: Hvordan få et Bittorrent programm til og route alle tilkoblinger gjennom en port? Eventuelt få en port til og late som den er en annen? Takk for alle svar! mvh, Zappza
Stigma Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 (endret) å bruke bittorrent på fke.s port 21 vil gjøre at du kan unngå en brannmur ja. Det er ingenting som stopper deg for å gjøre dette. Desverre betyr det ikke at porten er forwardet til deg bare fordi den ikek er steng. Dermed vil du ikke kunne oppnå active mode i bitorrent, eller DC eller andre slike nedlastningsprogrammer. Problematikken ligger i at f.eks. når du surfer så er det din maskin som ber om infromasjon fra nettet. Infroamsjons-strømmen kan dermed bare følge sammen veien tilbake til PCen. I bittorrent og DC mm. vil systemet også ha behov for å kunne ta imot forespørsler fra andre på nettverket, uten at din PC spesifikt spør om denne infroamsjonen på forhånd. Da vet heller ikke informasjonstrømmen til hvilken maskin på ditt lokale nettverk den skal sendes ved mindre du har satt opp riktige regelsett for det (via NAT). Så ja... du kan snike gjennom trafikk på en port som er åpen i brannmuren for en annen tjeneste, men du vil ikke kunne få til aktive transfers ved midnre du enten har administrasjonsrettigheter, eller det allerede finnes en port som har blitt forwardet til din PC for en eller annen grunn. Gode bittorrent programmer kan du sette opp hvilken port som helst du vil bruke på. Feks. Azureus, så den biten er ikke vanskelig. Har du bredbånd via en VPN tilkobling eller lignende siden du har en bramnnmur/NAT som du ligger bak og ikek kan konfigurere? Ofte finnes det muligheter for å koble opp utenfor VPN og dermed få kontroll over din egen brannmur/NAT. FOrteller du mer om hvilken leverandør osv. det er snakk om så kan det være noen kan gi deg noen gode råd. -Stigma Endret 13. februar 2006 av Stigma
Zappza Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Skrevet 13. februar 2006 Jeg har administrive rettigheter (haxxor ). Som sagt, det er ikke den lokale brannmuren som sperrer, det er host brannmuren. Så jeg må altså få åpnet porten på host brannmuren da? Ingen andre måter og få det til på? Går det forresten an med Limewire/DC/Kazaa Lite ?
Zappza Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Skrevet 13. februar 2006 B.U.M.P Vet det ikke har gått 24h enda, men det haster litt
Zerge Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Problemet ditt er innkommende porter. Hvis du har tilgang til en maskin på utsiden av firewallen kan du sette oppe en vpn server på den. (f. eks. www.openvpn.net) Den kan confes opp til å lytte på port 80, og med en klient på innsiden vil du kunne laste ned gjennom den andre maskinen. Merk da at du vil kunne oppleve noen flaskehalser på veien.
Zappza Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Skrevet 13. februar 2006 Så hvis jeg har en PC som ikke er koblet til brannmuren, for eksempel en kompis, skal det gå? Flaskehalser, kommer dette til og bruke linja til kompisen min helt ut eller?
Zerge Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 tjah, hvis du benytter deg av en vpn server-client, så vil all trafikk du sender og mottar gå gjennom linja til kompisen din. dvs, har han f. eks. en 1024/256 linje, ja så vil du maks kunne laste ned i 256kbit/s. Men du vil da kunne benytte alle porter:)
Zappza Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Skrevet 13. februar 2006 Men det er altså bare opplinja hans det går utover? Det går ikke treigere og surfe osv?
Brusfantomet Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Nå brukes vell TCP/IP protokollen til internett, og denne krever bekreftelse av pakker som blir motat, derfor vil det gå sirrup med surfinga til komisen din om du setter opp en slik løsning. Men det er kansje ikke et problem da kompisen din kansje også er på skolen? Edit: pakker blir motat ja Endret 13. februar 2006 av Brusfantomet
Zappza Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Skrevet 13. februar 2006 Nupe, han er ikke på skolen Men han bruker og sove though:) Enn hvis jeg får satt opp en server i Trondheim, vil det påvirke hastigheten? Finale question: Er det noen andre måter og gjøre det på?
Zerge Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hvis "serveren i trondheim" ikke har noen nevneverdige flaskehalser vil du nok kunne oppleve greie hastigheter. Merk at det da kanskje ikke vil være like viktig å kryptere vpn-tunellen, da dette krever en del cpu kraft i begge ender og vil gå utover hastigheten.
Jankee Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Stenges Å omgå sperrer satt på offentlege nett slik som skuler er ikkje noko som dette forumet skal hjelpe med. Om du laster ned ting på bittorrent så gjer det heime, blir dette av ein eller anna grunn oppdaga så trur eg du kjem til å slite ganske mykje. At du også har admin-rettigheiter og er villig til å misbruke desse til å bryte sansynlegvis skulens regelement for databruk. Godt tips gløym det. Som ei samanlinking så ville ei slik sak i jobbsamanheng kunne ført til oppsigelse.
Anbefalte innlegg