Gå til innhold

Excel og autokorrektur


Ehrgeiz

Anbefalte innlegg

Holder på å skrive en oversikt over en plantesamling som skal leveres inn i biologi, og lager denne i Excel.

I denne oversikten skal det være med såkalte Lid-nummer, som f.eks kan se ut som dette: "19.1.1".

Problemet mitt er da at Excel automatisk gjør om dette til "19.01.2001", og jeg finner ingen steder å slå av dette under autokorrektur.

 

Om det er noen som vet en måte for å fjerne dette uønskede elementet så hadde det vært flott :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dette uønskede elementet" er 95% av tilfellene ønsket og påkrevet, problemet er aller oftest dato-utseende ikke-datoer. Datokonverteringen lar seg ikke fjerne. Husk nå at Excel er et regneark, ikke en listemakertekstbehandler, før dette irriterer seg ytterligere.

 

Om du ønsker at noe skal vises eksakt som skrevet inn og ikke som en tallverdi, er det to måter å gjøre dette på.

1) Formattere cella/cellene som tekst før innskrivning. (FØR innskrivning, etterpå er det for sent.)

2) Starte innskrivning med en apostrof:

'19.11.1

Apostrofen betyr "dette er tekst, ikke verdi", og den vil ikke selv synes i cella. Heller ikke denne lar seg sette inn etterpå.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
"Dette uønskede elementet" er 95% av tilfellene ønsket og påkrevet, problemet er aller oftest dato-utseende ikke-datoer. Datokonverteringen lar seg ikke fjerne. Husk nå at Excel er et regneark, ikke en listemakertekstbehandler, før dette irriterer seg ytterligere.

 

Om du ønsker at noe skal vises eksakt som  skrevet inn og ikke som en tallverdi, er det to måter å gjøre dette på.

1) Formattere cella/cellene som tekst før innskrivning. (FØR innskrivning, etterpå er det for sent.)

2) Starte innskrivning med en apostrof:

'19.11.1

Apostrofen betyr "dette er tekst, ikke verdi", og den vil ikke selv synes i cella. Heller ikke denne lar seg sette inn etterpå.

 

HTH. Beste hilsen Harald

5592846[/snapback]

 

Apostrofen fungerte utmerket, tusen takk skal du ha :)

 

Vet jo egentlig at det er et regneark, men det er det eneste programmet jeg har litt erfaring med å bruke til å lage lister, bør kanskje forandre på dette...

 

Uansett, takk igjen.

Lenke til kommentar

Nei nei nei. Excel er helt fantastisk til lister, misforstå meg nå rett. Du finner ikke bedre noe sted.

 

(Ok. de som kjenner meg vet jeg synes Excel er helt fantastisk til det meste. Mitt siste arbeid er en Excelbasert internettradio. Meget praktisk)

 

Jeg mente egentlig bare å si at der det er konflikt mellom wysiwyg tekstbehov og validering av data, der er validering prioritert og det er i hovedsak klokt.

 

Bra det ordnet seg i hvert fall. Takk for feedback.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...