Gå til innhold

Opteron-prosessorer brukt til spill og generelt


MFluffy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvordan Opteron-prosessorer funker til spill, om de er noe bra eller er X2-prosessorer bedre?Er X2 generelt bedre enn Opteron eller det omvendte? Jeg har tenkt å kjøpe en dobbelkjerne-prosessor og ikke en vanlig en. Ville vært fin å få litt info fra de folkene som har hatt/har erfaring med de prosessorene:)

 

Takk på forhånd!:D

Endret av Septimus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved samme klokkefrekvens yter de tilnærmet likt. Eneste forskjellen er at opteron har 1 MiB cache pr kjerne. Det er det ikke alle X2 som har, men det har ikke så veldig mye å si. Grunnen til at opteron er så populære for tiden er at de som regel overklokker bedre enn X2. MAO, skal du ikke overklokke så velg X2.

Lenke til kommentar

Ja... Tror dere har misforstått litt:D

Jeg spør om dobbelkjerne duger til spill og sånt i forhold til vanlige enkjernes prosessorer, eller om de suger..

Siden jeg har hørt at de kan har problemer med noen enkelte spill, sånn som cs f.eks..

Noe mer jeg burde vite om de, om de har noen flere problemer og om det går an å fikses

Endret av Septimus
Lenke til kommentar
Septimus Postet i dag, 14:27

Ja... Tror dere har misforstått litt:D

Jeg spør om dobbelkjerne duger til spill og sånt i forhold til vanlige enkjernes prosessorer, eller om de suger..

For det første er det ikke så enkelt som at det ene duger og det andre suger. Det går ikke an å svare noe fornuftig slik du spør.

Opteron yter som det har blitt nevnt likt som A64 ved samme klokkefrekvens og 1MB Cache. Dvs fom 3700+ på singelcore og 4400+ dualcore er A64 lik i ytelsen, på lavere modeller yter A64 litt dårligere ved samme frekvens pga 512KB cache.

 

Opteron er laget av bedre råvarer, og har gjennomgått strengere kvalitetskontroll enn A64. Man får Opteron både som singelcore og Dualcore.

 

Pr idag har man lite glede av dualcore i de fleste spill, enten det er Opteron eller A64, dvs de yter omtrent som tilsvarende klokket (og cachestørrelse) singelcore. Noen spill har som du nevner litt problemer med dualcore. I de fleste tilfeller jeg har hørt om kan dette løses ved å sette afinnitet manuelt (man bestemmer hvilken av de 2 kjernene spillet skal bruke)

De fleste mener det kun er snakk om kort tid før spillene vil utnytte dualcore på en skikkelig måte, noen drar en viss nytte av det allerede idag, og når dette skjer for fult vil ytelsen kunne bli vesentlig bedre enn med tilsvarende singelcore.

Lenke til kommentar

jeg har en x2 prosessorer som jeg er veldig fornøyd med, på spill som utnytter bare en kjerne yter den som en A64 3200+, men i de spilla som støtter dual core merker du det rimelig klart :)

 

De probleme du snakker om i CS og andre spill løser seg så enkelt at du innstalerer driveren fra amd sin hjemmeside.

 

Hvis du synes 2ghz er for lite på spill som bruker bare en kjerne, kan du alltids klokke!

jeg har erfart at min x2 3800+ går fint på 2.6ghz med vanlig kjøling, fikk ca 25% ytelses økning i spill som bruker dual core, i spill som ikke brukte begge kjernene fikk jeg og en god del økning.

 

Jeg vil ikke si at X2 er bedre en Opteron, rett og slett fordi jeg ikke vet noe om hvordan opteron er, men jeg tenkte jeg skulle si litt om min erfaring med X2

 

:!:

Endret av Bjørn Andreas
Lenke til kommentar

Opteron 175 og x2 4400+ yter nøyaktig likt, 2200mhz og 1mb cache pr core. Evt forskjeller må ligge i stepping og evt forskjeller i ytelse vil være minimalt. Overklokking er et sjansespill og jeg tror flaksen mer enn valget mellom opteron og x2 bestemmer hvilken cpu som vil yte best i overklokket tilstand.

 

2x1mb cache vs 2x512kb cache gir fra 0-5% ytelsesøkning, det kommer an på applikasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...