Gå til innhold

Hva tar butikker seg betalt for å redde VHS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på dette selv. Har ~150 minutter VHS-film med stor affeksjonsverdi jeg gjerne skulle hatt på DVD, spesielt siden jeg kastet ut videospilleren i fjor høst.

 

Har forhørt meg med et par firmaer, men har ikke fått prisanslag på under tusenlappen. Kanskje dette er standarden med materiell og alt inkludert?

Lenke til kommentar
Da lønner det vel seg å gjøre det selv, så sant man får bra nok kvalitet!

5591638[/snapback]

Så sant man har mulighet (utstyr) til det og gidder, så er det klart det lønner seg. Men å overføre video til f.eks datamaskin, deretter konvertere til DVD filer og så brenne til DVD er en langvarig prosess og reduserer bildekvalitet. Best om man har en stasjonær DVD brenner, og overfører direkte fra VHS til DVD. Maks to timer pr. DVD anbefales om bildekvaliteten skal beholdes. Selv om VHS er dårlig i utgangspunktet, vil sterk DVD komprimering redusere bildekvaliten betraktelig. Faktisk så vil VHS'ens dårlige bildekvalitet sette større krav til DVD komprimeringen fordi all støyen på VHS vanskeliggjør dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Mamma og Pappa har mange filmer av meg når jeg var liten som de filmet med et eldgammelt kamera (som var nytt på den tiden). De vil gjerne ha disse over på DVD men hvordan? Jeg føler at tiden holder på å renne ut...

Lenke til kommentar
Mamma og Pappa har mange filmer av meg når jeg var liten som de filmet med et eldgammelt kamera (som var nytt på den tiden). De vil gjerne ha disse over på DVD men hvordan? Jeg føler at tiden holder på å renne ut...

5620478[/snapback]

Det er vel nettopp det du har fått svar på i denne tråden, er det ikke?

 

*Gammelt kamera til PC via digitalt kamera med analog inn.

*Gammelt kamera til PC via analoge innganger (f.eks Pinnacle har noen slike løsninger)

*Gammelt kamera til DVD recorder via de analoge inngangene på spilleren.

*Fotoforhandler/tv-forhandler eller lignende... send gjerne med kamera om de ikke har mulighet til å spille av på eget utstyr (spør først).

Lenke til kommentar
Gamelt kamera virker ikke...

5621474[/snapback]

Greit å gi den informasjonen i første innlegget :)

 

Spør venner, kjente og familie om de har et kamera du kan få låne. Spør butikker om de har noe gammelt liggende du kan få låne/leie/kjøpe billig. Hvis du ikke får tak i kamera, må du nok leie noen til å gjøre dette for deg, og kostnaden varierer etter hvor mye du har og hvor du gjør det.

 

Hva slags format har kameraet foresten? Video 8, Hi-8, VHS-C, SVHS-C?

Lenke til kommentar
Gamelt kamera virker ikke...

5621474[/snapback]

Greit å gi den informasjonen i første innlegget :)

 

Spør venner, kjente og familie om de har et kamera du kan få låne. Spør butikker om de har noe gammelt liggende du kan få låne/leie/kjøpe billig. Hvis du ikke får tak i kamera, må du nok leie noen til å gjøre dette for deg, og kostnaden varierer etter hvor mye du har og hvor du gjør det.

 

Hva slags format har kameraet foresten? Video 8, Hi-8, VHS-C, SVHS-C?

5622376[/snapback]

Endret av Jan-E.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...