Gå til innhold

Mørk flekk på Bildene (Nikon D50)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har eid et Nikon D50 i over et halvt år nå. Jeg har hatt stor glede av dette , men i en lengre periode nå har jeg funnet en mørk prikk i toppen av bildene mine. I starten trodde jeg at det bare var møkk på objektivet. Men jeg har prøvd med andre objektiver og har kommet til at det er noe galt med kamera. Når jeg går tilbake og ser på bilder jeg tok, finner jeg igjen flekken allerede etter noen dager jeg kjøpte kameraet.

 

Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre, for å fikse probleme?

Eller må kameraet inn på reprasjon ? (noe som sikkert ikke blir rimelig)

Og hva er egentli galt?

 

 

Takker på forhånd for alle svar :yes:

post-35211-1139683183_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rusk på sensoren?

Prøv å ta et bilde med liten blender (høyest mulig f-nummer) og still fokusen så nærme som det går. Og ta bildet mot en ensfarget (lys) bakgrunn. Se hvor skarp den blir...

Eller bare kikk på sensoren. Av med linse, still kamera på bulb og trykk og hold utløseren... OG IKKE PELLE!

Evt. støv skal ikke fjernes med en q-tip eller ved å blåse på sensoren :nei:

Enten en støvblåserbelg (heter de det?) eller en sånn greie du får på apoteket til å sprute vann inn i øret... men da uten vann :)

Kan også bruke spesielle sensor børster.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen inn i DSLR verden hvor støv/rusk på sensoren er en del av hverdagen :) (så sant du ikke eier et Olympus kamera da...skulle gjerne hatt den støvfjerningsteknologien i mine kameraer...håpe "nye fuji s4 pro" får det hehe :D ).

 

Tilbake til "problemet" ditt. Du har allerede fått råd om å bruke blåsebelg. Det vil jeg også anbefale deg å bruke først, se om du får blåst bort støvkornet.

Men av og til så sitter den mer fast som "skitt", da må du til verks med f.eks noe som heter sensor swabs eller lignende produkter.

 

Linker:

 

http://www.photosol.com/swabproduct.htm (kan kjøpes via f.eks. www.fotovideo.no - www.ddmr.no - www.av-hardware.no mm)

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

 

http://www.visibledust.com/

 

(søk på ord som "dust" + "sensor" + "cleaning" o.l og du vil finne masse info om dette).

 

 

Kan i hvert fall betrygge deg med at det ikke er noe galt med kameraet ditt. Jeg vil ikke anbefale deg å sende kameraet inn til rens. Det KOSTER mucho money. Like greit først som sist å lære seg dette og innarbeide gode rutiner. Du vinner også mye på å gjøre raske objektivskift, og steder hvor det er minimalt med svevestøv.

 

Men vil du helst få serviceverksted til å gjøre dette for deg så kan jeg varmt anbefale Interfoto Verksted på Høvik.

 

 

Lykke til :thumbup:

 

mvh. Peter

Lenke til kommentar

Hei, har et Canon 300D med de samme mørke feltene som trådstarter.

Brukte tipset over og blåste ren billedsensoren med en slik 'øre-dings' man får på apoteket. Det fungerte aldeles utmerket, har fotografert hvite vegger i hele kveld uten å at jeg har funnet noe feil.

 

Alternativ er innlevering til en fotobutikk; disse tar 800,- for jobben.

 

mvh r.-

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Hei, har et Canon 300D med de samme mørke feltene som trådstarter.

Brukte tipset over og blåste ren billedsensoren med en slik 'øre-dings' man får på apoteket. Det fungerte aldeles utmerket, har fotografert hvite vegger i hele kveld uten å at jeg har funnet noe feil.

 

Alternativ er innelverting til en fotobutikk; disse tar 800,- for jobben.

 

mvh r.-

5649587[/snapback]

 

Eller kjøpe et sett med Sensor Swabs/Eclipse renseveske og gjøre jobben selv?? ;)

Lenke til kommentar
Alternativ er innlevering til en fotobutikk; disse tar 800,- for jobben.
Da tror jeg du skal bytte fotobutikk :!: Dette er en jobb som tar fem minutter inkl. testbilde før og etter og visning på datamaskin for å se om problemet er borte.

5649901[/snapback]

Det er vel med fotobutikker som det er med merkeverksteder for Mercedes. Lurer på hva som er hovedmerket til denne butikken :!:

Lenke til kommentar

Som nevnt lengre opp i tråden er det lurt å bytte objektiv så raskt som mulig for å unngå at støv og møkk finner veien inn. Men kan legge til at det også kan være veldig lurt å holde kamerahusets åpning nedover så ikke støv daler ned i det.

Endret av glosi
Lenke til kommentar

Hei

du har nok støv på bildebrikken

jeg kan anbefale Greenclean, der får du med trykk luft som suger luften ut, i tillegg får du med 2 stk rense svabere en fuktig og en tørr. Dette er enkelt å gjøre selv og gir godt

resultat. Greenclean har også garanti hvis brikken skades. Den koster rundt 600 kr og er en god investering.

www.grean-clean.at

 

mvh

okfoto

www.okfoto.no

Lenke til kommentar

Har gått til innkjøp av green clean. Prøvde å fjerne støvet , men får det ikke helt til. Jeg ser rett og slett ikke hvor det er (mulig at jeg har litt dårlig arbeidslys). Men hvis jeg ikke husker feil så blir bilder tatt opp ned . Slik at flekken skal være nede i høyre hjørne. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Da jeg hadde flekker på bildet sjekket jeg billedbrikken i godt lys + en slik 'urmakermonokkel' uten å se noe støv i det hele tatt.. så det er ikke sikkert at det er mulig å se disse tingene.

 

Du har åpnet slik at det er billedbrikken du faktisk ser på ?

 

mvh r.-

5693025[/snapback]

 

Har åpnet slik det står i manualen at jeg skal gjøre, går ut fra at det er rett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...