Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en begynner å pipe/ule når jeg prøver å starte


Anbefalte innlegg

Vel.. Jeg prøver å starte dataen min, så begynner den bare å pipe/ule.

Feilmeldinga som kommer er denne:

 

BiosROM Checksum ERROR

Award Bootblock BIOS v1.0

 

Detecting floppy drive A media

Drive A error. System halt

 

Har tatt opp dette med andre, og dfet de har sagt er ting som:

 

"Har du noe i diskett stasjonen din?"

Nei, jeg har ikke diskett stasjon, men derimot minnekort-leser.

 

"Mulig RAM'en din er defekt?"

Den tanken har slått meg også, for meldinga kom etter jeg var på Stovner for å oppgradere RAM'en min, og tok med RAM-brikka for sikkerhets skyld.

Det var da jeg kom hjem og satt den tilbake at feilmeldinga kom. Men jeg hardratt tilbake, og kjøpt en annen RAM. (Den jeg kjøpte første gang passet ikke), og den jeg har nå er riktig type, men feilmeldinga kommer allikevel.

 

Har prøvd begge RAM-slots, og samme mld kommer på begge.

 

Så hva trtor dere det kan være at har skjedd, og hva jeg eventuelt må gjøre?

 

Mvh, Chenky. :cool:

Endret av Chenky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være noe galt med BIOS-batteriet...

5578771[/snapback]

BIOS-batteriet? Er det det som sitter på hovedkortet?

 

Jeg hadde også den pipinga en gang, men da var det skjermkortet som ikke fikk tilsendt strøm...

5578771[/snapback]

Husker at en av de første gangene jeg fikk pipinga, var vel ikke skjerm kortet satt i, eller noe sånt.. Men det skal jeg ikke svare helt sikkert på.

 

Mvh, Chenky.

Lenke til kommentar

Høres ut som om det er satt i BIOS at det skal være diskettstasjon. Derfor uler den fordi den ikke finner stasjonen? Har du sjekket dette? Dersom det er minnekort-leser, er det støtte for det i BIOS og er det satt på? Høres veldig rart ut dette..

 

BIOS batteriet ser ut som et vanlig klokkebatteri. Det er bare å ta det ut og vente litt for å så sette det inn igjen. Da er BIOS resatt.

Lenke til kommentar
Høres ut som om det er satt i BIOS at det skal være diskettstasjon. Derfor uler den fordi den ikke finner stasjonen? Har du sjekket dette? Dersom det er minnekort-leser, er det støtte for det i BIOS og er det satt på? Høres veldig rart ut dette..

 

BIOS batteriet ser ut som et vanlig klokkebatteri. Det er bare å ta det ut og vente litt for å så sette det inn igjen. Da er BIOS resatt.

5582749[/snapback]

 

Har ikke stilt noe i BIOS, og BIOS-batteriet er tatt ut og inn, lå vel ute i ca 40min.

 

Som sagt, startet dette problemet etter at jeg hadde ut RAM brikken og skjermkortet. Har prøvd å bytte RAM, ikke skjermkort.

 

Mvh, Chenky.

Lenke til kommentar
Sjekk settingene i BIOS. Hvis batteriet har vært ute kan BIOS være resatt til default - noe som ikke nødvendigvis passer med maskinen.

5589695[/snapback]

 

Blir vanskelig å sjekke settings i BIOS, når jeg ikke har noen som helst mulighet til å komme inn i BIOS-setup.

Lenke til kommentar

Vi leverte den inn hos UltraData, og de fant ut hva problemet var. Det var hovedkorttet som var defekt.

Det resulterte i at de først byttet hovekort, og da stoppet skjermen på Windows oppstart, der de sier at man på registrere Windows.

Så de har re-innstalert Windows, og det fungerer. Eneste prob er at jeg ikke får tilbake dataen min før i morgen, og AGC-LAN slutter i morgen. :scared::cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...