Gå til innhold

MP3 + linux = umulig???


Anbefalte innlegg

sliter med å få XMMS til å spille av mine kjære musikkfiler! det er utallige ripede cd'er på disk (cd'ene ripet etter mp3encoding)!

 

Problem:

XMMS nekter å spille mp3. tror dette også gjelder vanlige wav.

 

CD-avspilling går helt ok.

 

har prøvd å justere buffer og prebuffer (hhv 2 steder hver)

 

noen som har en løsning, eller et alternativt program? evt. noe som i utgangspunktet ikke har grafisk grensesnitt?

 

______________________________

Compaq presario

P1 166MMX

32 MB SDRAM (16onboard, 16 dimm)

2MB Trio64+ onboard grafikkkort

TELEs ISDN 16.3/BRI (som heller ikke funker under linux)

Onboard dual stereo

Windows 95

Redhat 6.2 (linux_conf mangler ei eller anna fil ;( finner den heller ikke på cd'en)

 

[ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2001-12-04 22:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cd-spilling har lite med os og gjøre. Du kan ofte spille CD-er uten å starte maskina (la den stå i bios f.eks(tro det eller ei)).

 

Jeg tipper at du ikke har satt opp /dev/dsp eller, med andre ord, lyd. Har du noe som helst lyd på saken?

 

Mp3 i Linux funker fett, og er sjeldent noe problem.

Du kan prøve mpg123 , et tekstbasert mp3 program.

 

Virker ikke dette, så må jeg nesten vite mer:

 

Har du hørt noe lyd fra maskinen, utenom cd, under Linux?

Hvordan lydkort har du ? (PCI/ISA?)

Distro. ? Sjekk om fila /dev/dsp finnes, denne kan

eventuelt lages ved "mknod 14,3 /dev/dsp" kommandoen, hvis lyd driverene dine er lastet inn. (14,3 er for oss driveren).

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

som jeg tror jeg nevnte (gjorde i hvertfall det i et tidligere innlegg) så får jeg lyd, MEN mp3-spilleren spiller et par frames, repeterer dem i et sekund, og går så til neste blokk. GRUSOM lyd (samme kvalitet som mp3, men minner om windows-heng!).

 

At mp3 funker bra i linux var det jeg forventa, så jeg lurer FÆLT på hva det kan være!

 

Lyd er konfigurert. Når den første lyden (ikke midi) ble avspilt bråkte søstrene mine :roll: men jeg VET at det kom EN ELLER ANNEN lyd :wink:

 

Du nevner tekstbaserte mp3-programmer. har leita (før ditt innlegg). har du, eller vet du hvor jeg kan få tak i?

 

-det med cd i bios virker fett! må prøve. Men jeg tviler. Mange cd-rom'er har en play knapp,volum,høretlf utgang, og gjerne ledning rett til lydkortet. Denne har bare "open/close" og MULIGENS kontakt med onboard sound (compaq)

 

[ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2001-12-05 19:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-04 23:08, nesquik skrev:

Jeg tipper at du ikke har satt opp /dev/dsp eller, med andre ord, lyd. Har du noe som helst lyd på saken?

Har du hørt noe lyd fra maskinen, utenom cd, under Linux?

Hvordan lydkort har du ? (PCI/ISA?)

Distro. ? Sjekk om fila /dev/dsp finnes, denne kan

eventuelt lages ved "mknod 14,3 /dev/dsp" kommandoen, hvis lyd driverene dine er lastet inn. (14,3 er for oss driveren).


Lykke til :smile:




 

Jeg svarte på mesteparten her i mitt første svar, men har valgt å poste et til. Jeg skriver i hovedinnlegget her alle mine nødvendige specs: bl.a. RH 6.2 m/2.2.14 kernel (bør jeg oppgradere? se på maskinen ellers), onboard lyd (regnes som soundblaster)

 

Takker! Jeg trenger litt flaks! Dette er, som jeg forstod lenge før jeg installerte, ikke noe for newbs. Men.... første gang for alle :wink:

Lenke til kommentar

vil bare gjenta at dette er en compaq p1!!! on-board lyd er i dette tilfellet ikke til å grine av! (heldigvis)

 

Quote:


onboard lydkort høres litt skummelt ut (?)

har du prøvd å stille på output i xmms? prøvd mpg123?

mpg123 mp3fil.mp3


 

output: har prøvd noe av det. skal prøve mer. har du noen bestemte settings du vil anbefale?

 

mpg123? dette er en mp3-spiller? jeg tror jeg så den på nettet. var det den jeg tok ned nå nettopp? (fra win.se hovedinnlegg)

 

takker for alle svar! fortsetter dette engasjementet kommer jeg nesten til å bli like bortsjemt som win-brukere :wink:

Lenke til kommentar

Ooops, tror jeg får leste nøyere neste gang :wink:

 

Det kan virke som om det er noe feil med lyd oppsettet ditt (nei, det skal være sånn (duh)), kjør "lsmod" og si hvilke moduler som listes opp.

 

Det som kan ha hendt er at feil moduler (drivere) er lastet inn, og at lydkortet dermed brukes på feil måte.

En annen ting kan være interrupt feil (jeg vet ikke om det finnes onboard lyd som bruker ISA), det kan typisk gi rare effekter som du snakker om her.

 

mpg123 er forresten en mpeg lyd spiller (mp3 bla.), tekstbasaert. Har du denn kan du bare skrive "mpg123 mp3fil.mp3" og så skal den spille av ting. (prøv med mpg123 -v mp3fil så får du kanskje litt mer info).

("alle" linux programmer finner du via http://www.freshmeat.net )

 

Hvis du vil, kan du prøve litt fram og tilbake med hvilke moduler som er lastet inn, men husk at noen av disse modulene kan gjøre andre ting også (som for eksempel styre netverks kortet ditt). lsmod lister moduler, modprob eller insmod installerer dem mens rmmod laster modulene ut.

 

_________________

Mvh

 

Kristian

 

[ Denne Melding var redigert av: nesquik på 2001-12-05 20:41 ]

Lenke til kommentar

Driten nekter! prøvd både wav og med mpg123! begge med samme resultat! når jeg bytta driver fra eSound til OSS(etellerannet) ble det ENDA værre!!!!

 

prøvd å velge forskjellige lydkort, men uten resultat! :cry:

 

btw: noen som har libqt.so.2? den er ikke på cd'en eller installert, trenger fila. Tenkt på å bytte fra gnom til kde. er det å anbefale? er det bare å endre på pakkene installert?

Lenke til kommentar

http://www.trolltech.com(no?) har vell qt (norsk bedrift, hihi :smile:

 

Rart at det blir værre, men eSound er ingen motsettning til oss, da esound bare er end river som virker mot esd som er en "sound daemon"/mixer (så du kan spille lyd fra flere kilder samtidig).

 

Høres ut som interupt feil i mine øyne, har du vurdert å kjøpe et "vanlig" lydkort? eventuelt bare ta i bruk et gammelt sb16 eller noe?

 

Det kan hende du må kompilere kjernen på nytt (kernelen), for å få inn drivere, men når du får noe som helst lyd, tror jeg egentlig problemet ligger med irq og io addresser. Uansett kan du prøve å se på produsenten av hovedkortet sine hjemmesider, kanskje de har noe om det. (Du kan jo ikke være denn eneste som har det kortet)

Lenke til kommentar

ok. litt rart er det alikevel;det har alltid blitt godkjent som soundblaster, og det ble antydet det i linux og....

 

_prøve litt mer_

 

btw: hva er den rette måten å skrive i/o i linux, når det står f.eks 0220-022F i win, og i linux skriver de at du må ha det i hex; x_ _ _ _?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...