Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Topcom Skyr@cer WBR244 passord, trådløs-problemer


Anbefalte innlegg

Jeg/mine hybelkompiser/husverten har hatt en del problemer med det trådløse nettverket som vi deler her ei stund. Spesielt vilkårlig nedkobling fra nettet og av og til får rett og slett noen maskiner ikke koblet til i det hele tatt. Bruker denne trådløse ruteren sammen med en Speedtouch fra nextgentel. Tenkte jeg skulle kike litt på innstillingene i topcom rutern (f.eks. endre SSID, frekvens etc. som jeg vil tro kan være noen forklaringer på at vi detter ut hele tida), men default-passordet (admin/admin, -/admin og lignende) godtas ikke. Det fungerer heller ikke uten noe brukernavn/passord. I følge husverten skal heller ikke han ha vært inne og endret noe. Resetting av rutern fiksa det ikke sånn at en kunne bruke default-passordet.

 

Hvordan skal innstillingene idéelt være? Både i ruterne og på PC-ene?

 

Nå får jeg f.eks. følgende info i ipconfig:

 

IP: 10.0.0.3 (denne er jo gjerne riktig)

Subnet mask: 255.255.255.0 (denne sier meg ingenting)

Default gateway: 10.0.0.1 (speedtouch)

 

Når jeg ser inne på web-interfacet til speedtouch ser jeg at topcom der har fått ip 10.0.0.4

 

Kommer ikke inn på 192.168.1.1 (topcom) med disse innstillingene, men det fungerer fint å komme inn om jeg setter gateway manuelt til 192.168.1.1, men da funker selvsagt ikke noe annet.

 

Noen litt mer kunnskapsrike personer her som kan hjelpe? Vi begynner å bli litt småfrustrerte. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som er drit med dem da? :)

 

 

Ser forresten i en annen tråd at det kan oppstå sånne problemer om hastigheten er for høy for linjenettet. Vi har ved en feiltagelse tydeligvis fått høyere hastighet ganske nylig fra 1500 til 4000 eller noe sånt, så nå lurer jeg på om det kanskje kan være dette som er årsaken og altså ikke nettverket vårt? Det er jo vanskelig for meg som ikke har noen inngående kunnskaper å finne ut i hvilket ledd problemet oppstår.

 

I speedtouch står det følgende:

 

DSL Forbindelse

Link-informasjon

 

Oppetid: 0 dager, 6:28:29

Modulasjon: G.992.1 Annex B

Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 768 / 4.352

Data Overført (Sendt/Mottatt) [MB/MB]: 201,87 / 198,87

Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 13,0 / 19,0

Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 24,5 / 39,5

SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 17,0 / 10,5

Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB / IFTN

Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0

Tap av Link (Fjern): 0

Feil sekunder (Lokal/Fjern): 570 / 0

FEC Feil (Opp/Ned): 0 / 0

CRC Feil (Opp/Ned): 0 / 588

HEC Feil (Opp/Ned): 2 / 435

 

Hva vil lokal si i denne sammenhengen? Tallet her kan muligens stemme med de gangene jeg har blitt koblet fra.

Endret av spock84
Lenke til kommentar

Du sier at du får ip'en til speedtouch'en når du skriver ipconfig.

Betyr dette at topcom er koblet til speedtouch med LAN tilkoblingen slik at den brukes som en svitch. Er i såfall DHCP avslått i topcom'en?

 

Mitt forslag: Resett Topcom'en. Kabelen fra Speedtouch settes inn i WAN porten på Topcom'en. Dette gjør at du vil få en 192.168.1.* adresse på tilkoblede pc'er. Sett på en eller annen form for kryptering. WEP burde holde og er muligens greiest da pc'er ikke alltids støtter WPA.

Lenke til kommentar

Ja, det er godt mulig, men må jeg da slå av DHCP i speedtouch (fra nå av ST) om jeg slår den på i topcom (TC)? Tror kabelen fra ST står i WAN-porten på TC. Hvordan ser du forresten ut fra det jeg skreiv at vi ikke har på kryptering?

 

Om vi først klarer å knø oss inn på TC snart, så får vi se. Antar at jeg kanskje ikke resetta den riktig men bare restarta den. Prøve igjen i morra..

Lenke til kommentar

Jeg ser alt. Nei da, men etter en resetting står ikke kryptering på ;)

Du trenger ikke å disable noe som helst. La DHCP stå på både i ST og TC. De opererer på ulike IP-range så dette er ikke noe problem.

 

Grunnen til at jeg nevnte dette med DHCP og tilkboling (LAN /WAN) er at om ikke noe er gjort med innstillingene og ST er koblet til TC i WAN er det IP-adressen fra TC du skal få i ipconfig - altså 192.168.1.* samt gateway lik 192.168.1.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...