Gå til innhold

Når en går seg vill i bærbarjungelen


SuperJo

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Er i ferd med å kjøpe ny bærbar pc. Budsjetterer med 13 store, og sitter og kikker blant utallige pc'er, spesifikasjoner, meninger og tester.

 

Jeg registrerer at mange av disse pcene leveres med enten x700 eller GF6600.

Og jeg lurer selvfølgelig på mange ting:

- Hvor mye ytelsesmessig har 256 / 128 mb skjermkort å si? (x700 og GF6600 jeg tenker på da).

- Hva vil være best i forhold til spilling og batteri ? 256 mb grafikk, 1,8 ghz CPU og 512 RAM, eller 128 mb grafikk , 2 Ghz og 1 GB RAM ?

- ER jo så vanskelig å se om maskinene er solide på nettet. Noen bestemte som jeg bør styre unna ?

- Er det bare Intel-prosessorer som gjelder, eller kan det være verdt å kikke på noe annet også ?

- Hvorfor selger ASUS maskiner med avanserte skjermkort og liten prosessor til en billig penge? ER de noe å satse på?

 

Ble mye på en gang dette, men har du meninger om noe av dette vil jeg gjerne høre de :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Eg er i samme tanke som deg. Har budsjett på rundt 13-14k og har surfet en del rundt etter bærbar.

 

Lurer også på det samme angående grafikk og hvilke kombinasjoner av minne, cpu og grafikk som er å anbefale.

Er der merkbar forskjell på 256mb vs 128mb på grafikken ?

 

Eg har sett litt på mpx kn1 og netshop 259ien som virker greie pcer.

 

Ellers har eg samme problemstilling som deg.

Lenke til kommentar

- Spørsmålet om minnet på grafikkortet er ikke så lett å svare på. Generelt sett får man bruk for mye grafikkminne når man kjører spill på høye oppløsninger (1600x1200 ++). Dessuten er det ikke uten betydning hvilket type minne produsenten bruker. Ser du på en tyspisk "Elkjøp" PC, har den ofte et super kraftig 5200 eller 5500 skjermkort med 256 MB RAM. På et slikt kort, kan billig (les treg) RAM faktisk senke ytelsen.

 

- For en laptop med 1280x900 eller en av de andre rare (og lave) oppløsningene du får på en laptop i dag, vil det ikke være avgjørende om den har 128 eller 256 MB med RAM. Det viktigste er fremdeleshvilken grafikk PROSESSOR laptopen har, ikke hvor mye minne. X1600 XT, go 7800 og lignende high end grafikkort for bærbare leveres uansett med 256 MB + minnne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...