siberiantiger Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Hei! Jeg har helt til nå vært avhengig av MS Windows, men har hele tiden vært nysgjerrig på Linux. Jeg har pr. i dag en stasjonær maskin tilkoblet en TV via SuperVHS kabel i TV-Out pluggen i mitt ATI Radeon 7000 grafikk kort. Jeg forsøkte Knoppix men den kom ikke opp med bilde i det grafiske grensesnittet. Jeg forsøkte forskjellige moduser.. (Det var ganske mange av de) og ingen gjorde at jeg fikk et bilde som man kunne se hva som var der.. Enten var skjermen svart.. eller så var hele bildet "vridd" Så jeg gav opp. Jeg har i ettertid sjekket ATI hjemmesiden for Linux drivere, men de støtter bare Radeon 8500 og oppover. Så har jeg søkt litt på nett (ikke mye), men har så langt ikke funnet noe drivere som støtter TV-OUT for mitt grafikk kort. Så nå håper jeg at det er flere som har hatt eller har samme problem som kan hjelpe meg å finne en løsning. Jeg er ennå ikke sikker på hvilken linux distro jeg kommer til å ta i bruk, derfor har jeg bare lastet ned LiveCD /DVD for følgende distro: Knoppix 4.0.2 LiveDVD og CD, Suse 10.0 LiveCD, Mandriva 2006 LiveCD og Ubntu LiveCD 5.10 Er det noen av disse som støtter dette kortet med TV-out funksjonen bedre enn andre? Evt. hvordan bruker jeg en annen driver enn det som ligger på CD/DVD? Evt. er det noen av HDD installasjonene til disse ditroene som lar seg konfigurere mot dette kortet? Håper på snarlig svar
olear Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 ATI-kort støtter bare TV-ut med de ufrie driverene fra ATI. Men kortet ditt har aldri vært støttet av ATI. Kjøp deg en Radeon 9250 eller et nVIDIA-kort. Tror det fantes noen prosjekt som aktiverte TV-ut på gamle Radeon-kort, men om det fungerte og om prosjektene fremdeles er i live vet jeg ikke.
siberiantiger Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Skrevet 3. februar 2006 (endret) atitvout kan kansje fikse biffen... 5545021[/snapback] Hvor finner jeg den? Jeg har i mellomtiden forsøkt følgende: Mandriva kjørte oppstart i ca 3 og et halvt minutt før skjermen flimret (svart og blå) Ubuntu kjørte oppstart i 3 sekunder før den ble flimrete (blå og svart) Suse kjørte i 1 og et halvt minutt før den ble flimrete.. (svart og blå) Knoppix fungerer heller ikke.. Så jeg håper jeg finner en løsning Evt. hvordan kan jeg benytte meg av atitvout sammen med LiveCD eller LiveDVD? Det ble et ATI Radeon 7000 kort for det var det billigste kortet jeg fant som hadde TVout utgang.. og jeg benytter det på en billigst mulig desktop maskin.. Så jeg ønsker ikke å ha flere utgifter på denne maskinen. Endret 3. februar 2006 av siberiantiger
olear Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 (endret) atitvout: http://www.stud.uni-hamburg.de/users/lenna...jects/atitvout/ Merk at det ikke har skjedd noe der siden 2002. Radeon 7000 TV Out on LinuxIf you want to get TV out to work on Linux on Radeon 7000, don’t bother with all those little tools and things (unless you want something other than ‘clone’ mode). Simply plug in your svideo cable and use the ‘vesa’ driver for X rather than radeon. I tried for a long time to find the right modeline to use but couldn’t get it to work. However, I’ll try some more later on, chances are I might be able to find the current modeline from the vesa driver and use it on the radeon/ati one. update: I’ve bought an Nvidia geforce 4 mx with tv out for the machine as ati only offer proprietry drivers for radeon cards 8000+, which the radeon 7000 isn’t, and I simply had enough as this solution only cost £7 from ebay and it’s probably a better one as you can do alsorts with their driver. Det ble et ATI Radeon 7000 kort for det var det billigste kortet jeg fant som hadde TVout utgang.. Hadde du lagt til 50,- så hadde du fått et GeForce FX5200 eller et Radeon 9250. Endret 3. februar 2006 av olear
siberiantiger Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Skrevet 3. februar 2006 atitvout: http://www.stud.uni-hamburg.de/users/lenna...jects/atitvout/Merk at det ikke har skjedd noe der siden 2002. Radeon 7000 TV Out on LinuxIf you want to get TV out to work on Linux on Radeon 7000, don’t bother with all those little tools and things (unless you want something other than ‘clone’ mode). Simply plug in your svideo cable and use the ‘vesa’ driver for X rather than radeon. I tried for a long time to find the right modeline to use but couldn’t get it to work. However, I’ll try some more later on, chances are I might be able to find the current modeline from the vesa driver and use it on the radeon/ati one. update: I’ve bought an Nvidia geforce 4 mx with tv out for the machine as ati only offer proprietry drivers for radeon cards 8000+, which the radeon 7000 isn’t, and I simply had enough as this solution only cost £7 from ebay and it’s probably a better one as you can do alsorts with their driver. Hehe, de sa jeg kunne betale 500,- mer og fikk et bedre grafikk kort.. men det ble for mye.. min PC kostet 50,- , ja.. femti kroner.. og da ville jeg ikke bruke all verden ekstra heller på resten.. men jeg får se meg om etter et nytt.. noen som har kanskje? Send en PM isåfall.. Jeg vil jo gjerne ha utstyr som jeg slipper å gjøre noe ekstra for å få til å fungere... Det ble et ATI Radeon 7000 kort for det var det billigste kortet jeg fant som hadde TVout utgang.. Hadde du lagt til 50,- så hadde du fått et GeForce FX5200 eller et Radeon 9250. 5545607[/snapback]
siberiantiger Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Skrevet 15. februar 2006 atitvout: http://www.stud.uni-hamburg.de/users/lenna...jects/atitvout/Merk at det ikke har skjedd noe der siden 2002. Radeon 7000 TV Out on LinuxIf you want to get TV out to work on Linux on Radeon 7000, don’t bother with all those little tools and things (unless you want something other than ‘clone’ mode). Simply plug in your svideo cable and use the ‘vesa’ driver for X rather than radeon. I tried for a long time to find the right modeline to use but couldn’t get it to work. However, I’ll try some more later on, chances are I might be able to find the current modeline from the vesa driver and use it on the radeon/ati one. update: I’ve bought an Nvidia geforce 4 mx with tv out for the machine as ati only offer proprietry drivers for radeon cards 8000+, which the radeon 7000 isn’t, and I simply had enough as this solution only cost £7 from ebay and it’s probably a better one as you can do alsorts with their driver. Hehe, de sa jeg kunne betale 500,- mer og fikk et bedre grafikk kort.. men det ble for mye.. min PC kostet 50,- , ja.. femti kroner.. og da ville jeg ikke bruke all verden ekstra heller på resten.. men jeg får se meg om etter et nytt.. noen som har kanskje? Send en PM isåfall.. Jeg vil jo gjerne ha utstyr som jeg slipper å gjøre noe ekstra for å få til å fungere... Det ble et ATI Radeon 7000 kort for det var det billigste kortet jeg fant som hadde TVout utgang.. Hadde du lagt til 50,- så hadde du fått et GeForce FX5200 eller et Radeon 9250. 5545607[/snapback] 5545837[/snapback] Jeg kjøpte meg et Gainward Pro/660 TV/DVI i går.. PCI utgaven med 128MB minne. Det er basert på GeForce FX5200, men selv ikke dette kortet fungerte med Linux (prøvd ubuntu 5.1, mandriva 2006 og Knoppix 4.0.2) Det rarer er som jeg muligens har nevnt tidligere.. at jeg ser bilde tpå tv'n så lenge det er tekst basert.. så når den går over til grafisk, blir skjermen svart. Men når jeg da forsøker å slå av maskinen, kommer plutselig skjermbildet opp, men da er PC "frosset" eller den er på vei ned igjen) jeg har ventet 20 minutter på at ting skal skje før jeg slår av maskinen.. merkelig dette.. den klarer jo å vise bilde, men bare hvis jeg forsøker å slå av maskinen.. noen som har en forklaring på dette? Evt. en løsning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå