Gå til innhold

Fjerne støy fra et bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruk Neatimage eller Noise Ninja.

5539507[/snapback]

Har prøvd begge nå. Fungerer for så vidt greit, men bør vel ha fullversjon? Demoversjonen til Neatimage komprimerer bildet ganske kraftig ved lagring, og Noise Ninja lagrer bildet med grid... Finnes det noen andre gratisprogrammer som gjør samme nytten? Eller hvor mye koster fullversjon av disse programmene?

Lenke til kommentar

Takk for tips! Har nå prøvd forskjellige varianter. Men det er kanskje best å fjerne støy mens det er i RAW?

 

Jeg har nå prøvd RawShooter litt, men det tok litt tid før jeg forstod noe av det... Nå har prøveperioden på 15 dager utløpt, og er usikker på om jeg bør kjøpe programmet - eller er det andre gratisprogrammer som kan gjøre samme nytten - hovedsaklig justere hvitbalanse og evt. støy...?

Lenke til kommentar
Er det bare CS2 som har Filter -> Noise -> Reduce Noise... .?

 

Jeg bruker bare det for "små støy" fargestøy , ISO støy...

 

Men for de ekstreme tilfellene har Neat Image fixet biffen.... ;)

5553460[/snapback]

CS har ikke dette nei...

 

Neat Image og de andre jeg har prøvd fikser jo støyen greit, men siden bildet blir såpass komprimert ved lagring (i alle fall i demoversjonen), tenkte jeg det kanskje måtte være fordel å fjerne støy i RAW? Men jeg vet jo ikke en gang om det finnes funksjon for dette i f.eks. RawShooter...

Lenke til kommentar
Jeg synes ofte det kan fungere bedre å fjerne støy i hver enkelt channel. Eller evnt konvertere til Lab først. Jeg synes ellers CS2 gjør en brukbar jobb med støyfjerning, men f.eks. NeatImage kan ta vekk mye mer, men det kan fort bli veldig glatt..

5554264[/snapback]

Det siste momentet som nevnes her, gjør at jeg sjelden fjerner støy. Kanskje det har noe med at jeg har levd et liv med presset tri-x, men jeg synes det skal noe til å få skjemmende støy med dslr. Med kompakt, derimot, ville jeg nok brukt de omtalte verktøyene mye mer.

Faren er, som bjornkn skriver, at det fort blir for glatt. Derfor bruker jeg kun støyfjerningen i rawkonverteren. Da får man det minst glatte resultatet, hvis man fjerner støyen før man konverterer til jpeg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...