Gå til innhold

Foto i hoppbakken


Anbefalte innlegg

Hei. Trenger litt tips her. Håper at noen rutinerte fotografer kan dele litt erfraring.

 

Jeg skal ta bilder av noen venner i en liten hoppbakke (k15) i morgen ettermiddag. Som kjent er det sparsomt med lys om dagen, så jeg blir vel nødt til å bruke blitz.

 

Så det jeg da lurer på er hvordan man kan gjøre dette uten at jeg blender gutta totalt når de hopper. Kan kanskje ta bildene bakfra, eller fra siden, men siden vi er rimelig urutinerte er nok ansiktene det som er mest verdt å få med :)

 

Jeg har da følgende utstyr tilgjengelig

 

20D + en del objektiver (tenkte å bruke 24-105 L)

Stativ+ettbensstativ

2xblitx (canon 580 + sigma 500 super)

 

Diverse stasj, som off-camera cord osv.

 

Noen forslag til oppsett? Lurer også på ting som lukkertid, fast fokus eller følgefokus.

Endret av jangul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om hopperen blir så fornøyd med to sterke blitz blink midt i trynet i hoppet...

 

Hvorvidt du skal bruke følgefokus eller ikke kommer jo an på hvor langt unna du er. Er du på uendeligpunktet på objektivet, så ha den på manuelt, så går ting mye raskere.

 

Stativ?? Hvorfor det? Når du skal ta bilder av folk/ting som har en fart på 30-50km/t, så må lukker hastigheten være så liten alikevel, særlig hvor du bruker 24-105L. (Et objektiv som nok ikke er lyssterkt nok for å ta bilder uten blitz.. men det kommer jo an på eksisterende belysning)

 

Min anbefaling er å finne et ståsted hvor du får tatt bilder av hopperen med det eksisterende lyset. Skru opp ISO så mye som mulig, gjerne 1600ISO, for å ha en høy lukkerhastighet. Og hold for all del blitzen unna når de hopper, bruk den på premieutdeling eller no..

Lenke til kommentar

Er dessverre fint lite eksisterende lys. I beste fall noen gatelykter i nærheten.

 

Stativet kan brukes til å sette en blitz nr 2 på, og løse ut som trådløs slave. Men jeg ender kanskje med 50mm F1,4 , men det er ikke så lett å treffe fokus. Og så blir ikke bildekvaliteten all verdens med F1.4 og ISO 1600. Men det må kanskje til...

Endret av jangul
Lenke til kommentar
Og så blir ikke bildekvaliteten all verdens med F1.4 og ISO 1600. Men det må kanskje til...

5527973[/snapback]

Bildekvaliteten på iso 1600 skal man ikke kimse av. Bruker selv 20D, og hvis jeg tar et bilde på 1600 i raw-format, så er det mer enn nok å gå på av støyreduksjon i f.eks. Rawshooter Essensiells. Forsøk med det, skjønt det tar stor plass på bildekortet og krever hurtigere minnekort enn jpg. Du kan jo veksle litt i starten, og se hvilket format som egner seg best i sammenhengen.

Lenke til kommentar

Har du plass i minnekortet, og hastigheten ikke hemmer deg, ville jeg heller lastet ned noe god raw-software, enn å behandlet et jpg-bilde med Noise Ninja. Du mister nok færre detaljer på den måten, men det betyr ikke at Noise Ninja er godt nok. Det kommer litt ann på din workflow og hvor lange serier du tenker å ta.

Lenke til kommentar

Pleier å ta i RAW, direkte inn i PS, og så ev bruke NoiseNinja Plugin. Har et greit Kinston 2gb kort, så det begrenser seg etter 5-6 RAW antar jeg. Bruker vanligvis RAW+small, så jeg får et indeksbilde.

 

Flaskehalsen er mest datamaskinen, og dama som maser når jeg bruker kvelden på å behandle bildene manuelt, i stedet for å rydde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...