Gå til innhold

PC til musikkproduksjon - AMD eller Intel?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har gitt opp håpet om å finne en laptop som jeg kan bruke som "daw", så derfor tenkte jeg at jeg skulle få bygget meg en desktop i stedet. Da er spørsmålet, skal jeg gå for Intel eller AMD-oppsett?

 

Jeg har satt sammen to alternativer til omtrent samme pris. Men hva med ytelsen? Hvilken av disse skal jeg gå for, og hvorfor? Maskinen skal altså brukes til musikkproduksjon, fortrinnsvis med Cakewalk Sonar 4 (eller 5 hvis jeg oppgraderer), og med et M-Audio Firewire 1814 lydkort. Noen som har erfaring?

 

AMD:

 

MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM

Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2

XFX GeForce 6200 TurboCache, PCI-Express, supports 256MB, Tv-Out/DVI

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched

NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm vifte, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1 MB BOXED m/vifte

MS XP Home SP2 Engelsk

 

 

Intel:

 

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM

Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2

XFX GeForce 6200 TurboCache,PCI-Express, supports 256MB, Tv-Out/DVI

Asus P5LD2 Deluxe, I945P, Socket-775,ATX SATAII,Firewire,GbLAN,DDR2,2xPCI-Ex16

Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB BOXED m/vifte

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

MS XP Home SP2 Engelsk

 

 

P.S. Jeg er ikke proff, og er ikke på jakt etter noe "top end" studio. Maskinen skal bare holde til 10-12 audiospor og 5-8 spor med soft-synther og denslags. Det viktige er lav latency og å unngå "pops and crackles" som det så fint heter, under opptak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha en daw-laptop, prøv Dell Inspiron 9400. Med dobbelproessor, 7200 rpm hd og 2 gb ram bør den være mer enn god nok.

 

Uansett, jeg ville absolutt gått for 2 gb ram på en musikkmaskin!

 

ang. prosessor, så har pentium rykte for seg å være bedre til musikkbruk. på 90-tallet var den faktisk det, feks protools virket bedre på pentium enn amd, men det skal ikke være noe problem lengre. jeg ville gått for amd.

Lenke til kommentar
Om du vil ha en daw-laptop, prøv Dell Inspiron 9400. Med dobbelproessor, 7200 rpm hd og 2 gb ram bør den være mer enn god nok.

 

Joda, spørsmålet da blir jo pris... Har ikke tenkt å ruinere meg fullstendig på dette :) Dessuten, det største problemet med laptoper, såvidt jeg har skjønt, er ikke nødvendigvis ytelsen på cpu, minne eller for den sags skyld harddisken, men deling av irq, som i mitt tilfelle har gjort det håpløst å spille inn så mye som et eneste audio-spor (IBM T41, 1Gb RAM, 1.8 Ghz P4).

 

Uansett, jeg ville absolutt gått for 2 gb ram på en musikkmaskin! 

 

Ja jeg ser at det kan være en fordel. Men det er jo ikke verre enn å kjøpe 1 Gb nå, og smelle inn nye 1 Gb dersom det ikke skulle holde! Prøver å holde budsjettet nede nemlig, hehe.

 

ang. prosessor, så har pentium rykte for seg å være bedre til musikkbruk. på 90-tallet var den faktisk det, feks protools virket bedre på pentium enn amd, men det skal ikke være noe problem lengre. jeg ville gått for amd.

5527491[/snapback]

 

Hmm... Det er vel igrunnen dette som er det vanskelige her. Ser at Cakewalk anbefaler Intel som det mest stabile alternativet for Sonar, men samtidig ser jeg jo mange Sonar-brukere der ute som benytter seg av AMD-oppsett, og er strålende fornøyde.

 

Men altså, vil en AMD Athlon 64 prosessor på 2,2 Ghz, med 1 MB cache gi bedre ytelse enn en Intel P4 3,0 Ghz med 2 MB cache? Og har ytelsen på RAM'en også noe å si her, ettersom Intel bruker PC4200 DDR2 mens AMD bruker PC3200 DDR?

 

Jeg må innrømme at jeg begynte å helle mest mot Intel før jeg postet spørsmålet mitt (sikkert fordi det føles "trygt og godt" ettersom det er dette jeg alltid har hatt), men jeg er fremdeles meget åpen og ganske så mye i villrede, hehe.

Lenke til kommentar

at Intel er mere stabile enn AMD er tullball og dette har vert tatt opp flere ganger her på forumet. dette er primert pga K6 som vistnok var veldig ustabil.. (har bare att k7 og k8 så jeg vet ikke hva dette går utpå).

 

AMD har også en myebedere arkitektur på sine prosessorer som gjør at de arbeider mye mer effektivt enn intel prosessorer på lavere hastigheter.

AMD har også en kortere og tykkere "pipeline" enn det Intel har, noe som gjør at den er mye bedere på uforutsigbare opprasjoner som spill, siden den fort kan starte pånytt ved å tømme pipelinen for informasjon mye fortere siden den er kortere enn intel sine. i praksiss betyr dette at i f.eks spill, som er veldig uforutsigbare kan AMD prosessorer fortere gjøre en oprasjon pånytt dersom den skulle gjøre feil første gang.

 

i forutsigbare opprasjoner, som video redigering/encoding er intel sine prosessorer bedere siden de lett kan forutse opprasjonene og AMD dermed ikke har noen fordel av å fort kunne restarte en oprasjon siden de alltid vet hva de skal.

 

i DIVX encoding var vel toppmodellen til Intel (DC) 4 ganger raskere enn AMD sin, og 13 ganger raskere med HT enabled.

 

men siden du skal holde budsjettet nede er vel DC uaktuelt :)

 

selv ville jeg gått for AMD da jeg kun har erfaring med intel fra en P3 og skolens P2. er veldig fornøyd med min prosessor ATM men vet ikke hvordan denne gjør det i lyd produksjon mot en intel siden jeg er 14 år og ikke er intresert i annen lyd en den som allerede er ferdig innspilt og kan lastes ned xD (musikk hvis du ikke skjønte det =)

 

hvis det finnes noen test programmer kan jeg kjøre disse å se ytelsen der.

Lenke til kommentar

Jungel:

 

Jeg lager også musikk og om du skal ha DAW så anbefaler jeg at du gjør den så stillegående som mulig. Pentium M kan kjøres vifteløst.

Videre kan du kjøpe feks en Støydempet Acousticase og montere en enplatesharddisk i en støydempet boks som også har kjølende egenskaper. Da får du dobbel skjerming av støy.

 

Pris 1000 for kabinett og 500 for diskboksen.

 

Seagate 7200.9 160 er en av de bedre enplatesdisker da den har et forholdsvis lavt støynivå og har en platetetthet på 160GB per plate.

Alternativet er om man er så heldig å ha den legendariske Seagate Barracuda IV, som er favoritt blant DAW-entusiastene. IV modellen går for å være den mest stillegående 3.5" 7200rpm disk som har vært produsert, og de ble levert med en støydempende bakplate som ikke er på dagens modeller. Alternativt har man 2,5" disker.

 

Pris 600 kr for 7200.9 160 GB

 

Motoren på 2.5" 4200 rpm Ligger i området 60 Hz og 5200 ca 90 Hz

3,5" ca 150 Hz

(overnevnte tall er bare ca-verdier tatt ut av hukommelsen for å demonstrere forskjellen.)

LAvfrekvent lyd oppfattes ikke like lett som høyere frekvent lyd, ergo mindre støy dess lavere frekvens.

 

ASUS P4P-800-E Deluxe koster 800 kr.

Jeg antar at selv den laveste Pentium M Dothan vil gi tilstrekkelig ytelse, men 2 GHz versjonen kan og være å vurdere. Pris ca 1500kr for laveste.

Adapter for 479, kr 300

 

Minne Geil Ultra X cl2 2 2 5 1t 2x512 kr 600 pr stk (1200)

 

Skjermkort :

FX5200 /5200 low profile med passiv kjøling. kr 250

 

PSU:

Seasonic S12 380W kr 650.

Denne har fått god omtale på http://siltentpcreview.com/

Lavt støynivå og God utnyttelsesgrad. (Andre PSU oppgir ofte effekt i peak, dvs. kortvarig maksimal belastning). Alternativt kan du sette inn en passiv PSU.

 

Pris for komplett system, kr 6800.

eksklusive cpukjøler passiv, men det følger med en med stillegående vifte sammen med den adapteren (så vidt jeg husker).

1000 kr i tillegg for å gå opp til Dothan 2GHz.

 

Ekslusive lydkort, men det hadde du visst fra før.

Har du midikeyboard?

 

Hvis du har sett SuperPi-resultater fra Dothan, vet du at det er en kraftig prosessor med lavt effekttap. 20-30W mot 70-100 på Athlon64.

 

 

Dersom du ønsker videre informasjon, er det bare å sende meg en epost/melding.

Dersom du ønsker info om fult navn på delene i dette oppsettet og utsalgssted for de ulike deler er det bare å sende meg en epost.

 

 

Med dette oppsettet blir den "eneste" bevegelige delen en stilelgående harddisk som er dobbelt støydempet. I tillegg kommer alternative kabinettvifter og muligens PSU. Jeg anbefaler 2x120mm på 600 RPM (inntak + eksos), gjerne med støvtett motor for å unngå slark i viften på sikt. (tror det følger med to slike i Acousticasekabinettet.)

 

Dette er et av de mest støysvake DAW-oppsett som er mulig om man benytter passiv PSU, og det er sikkert mulig å kjøre den laveste Dothan helt uten kabinettvifter. Det eneste som er stillere er en DAW basert på Solid State Disk isteden for harddisk, men en SSD koster jo alene ca 30 000.

 

Det er ikke noe kjekt å lage musikk på en DAW som produserer støy.

 

Dette oppsettet ivaretar ekstreme støydempingskrav uten å kompromissere ytelse.

 

Lykke til.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Wow... Takk for et ekstremt informativt og midt i blinken innlegg TA-Millmann! :thumbup: Fikk absolutt en del å tenke på der, for å si det mildt. Men ettersom mitt lydkort er eksternt, med firewire-grensesnitt, har egentlig støy fra pc'en så mye å si (annet enn for mitt eget velbefinnende)? Jeg kan ikke tenke meg at det skal forringe lydkvaliteten noe særlig? Eller tar jeg feil her? Er som sagt bare glad amatør...

 

Og takk for info om pipelines og denslags, SWAT dude! Er tydeligvis lenge siden jeg studerte, for da lærte vi ikke en gang om AMD-arkitekturen... Vet ikke en gang om AMD eksisterte på den tiden, hehe :whistle: Men dersom Intel da gjør det bedre på videoredigering/encoding så er det kanskje ikke helt håpløst å anta at den vil gjøre det bedre på audio-innspilling også? Spill skal jeg holde til Xboxen min, så denslags er ikke interessant, hehe :)

Lenke til kommentar
Wow... Takk for et ekstremt informativt og midt i blinken innlegg TA-Millmann!  :thumbup:  Fikk absolutt en del å tenke på der, for å si det mildt. Men ettersom mitt lydkort er eksternt, med firewire-grensesnitt, har egentlig støy fra pc'en så mye å si (annet enn for mitt eget velbefinnende)? Jeg kan ikke tenke meg at det skal forringe lydkvaliteten noe særlig? Eller tar jeg feil her? Er som sagt bare glad amatør...

 

Og takk for info om pipelines og denslags, SWAT dude! Er tydeligvis lenge siden jeg studerte, for da lærte vi ikke en gang om AMD-arkitekturen... Vet ikke en gang om AMD eksisterte på den tiden, hehe :whistle:  Men dersom Intel da gjør det bedre på videoredigering/encoding så er det kanskje ikke helt håpløst å anta at den vil gjøre det bedre på audio-innspilling også? Spill skal jeg holde til Xboxen min, så denslags er ikke interessant, hehe  :)

5532602[/snapback]

 

 

Det er for å unngå støydistraksjoner når en arbeider. Støy har ikke noe på en arbeidsmaskin å gjøre. Støy forsurer jo lydbildet og. Her får du et komplett system for godt under ti tusen og som har minimal støy. Bare rom for masse arbeidslyst.

Det er mye enklere og mer behagelig å produsere musikk uten støykilder. Jeg har prøvd begge deler.

 

Ved opptak bør man ha 100% støyfritt system.

 

Det er benyttet Intel cpu på omtrent alle DAW i 2003. Om du sjekker utsalg, studiosider på web, utstyrsspec for de med hjemmestudio ser man Intel CPU. Kan nok ha mye med hva lydmagasiner har anbefalt, men P4 hadde flott ytelse på lyd og video sammenlignet med Athlon. Intel gav bedre latens og rom for fler softsynther samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...