Gå til innhold

Program for å sette sammen avis

Goscinny

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Noen som veit om et program som kan brukes til å sette sammen en avis med? Fint om det er ganske lett, eller at det følger med torturitals.

Endret av Goscinny
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Russeavisen vår ble i sin tid laget i Adobe InDesign.

Dette er et profesjonelt layoutprogram som benyttes ved alle landets større journalistlinjer. Har du vært borti Adobes produkter før, vil ikke InDesign by på helt ukjent terreng med tanke på menyer, paletter, lag etc. "InDesign for Dummies" får du låne på biblioteket eller kjøpt i en bokhandel for et par, tre hundrelapper. Selve programvaren er schwindyr å kjøpe, men skolen stilte selvfølgelig med versjon 1.5, noe jeg tror var datidens siste utgave. Engelskspråklig innføringsbok fulgte med i pakken.

Adobe Pagemaker er kanskje også et alternativ. Har selv aldri brukt dette, men har sett at mange andre har gjort det. :)

Den billigste og enkleste måten er kanskje - når alt kommer til alt - Microsoft Publisher som følger med professional/premium-utgavene av Microsoft Office. Da jeg gikk på folkehøgskole for snart fem år siden benyttet vi Publisher til å lage enkle informasjonshefter, flyers og mye annet. Med en-sides oppsett og flere sider burde det være fullt mulig å lage noe som ligner på en avis - i alle fall hvis du ikke tenker på noe mer avansert enn utover vanlig skoleavis-standard.

Endret av johnj
Skrevet

Det er Quark Xpress som bruker i aviser, mens InDesign blir stort sett brukt på skoler. For ett godt ombrekkinsprogram, som er enkelt, skal en vel lete ganske lenge. Selv vil jeg da annbefale InDesign, sammen med en eller annen bok, som lærer deg det. Slike ting lærer du ikke av deg selv, så lett.

Skrevet (endret)

Har en viss erfaring med diverse Adobeprogrammer. Jeg, og tre andre, skal lage en liten avis på fire uker. Det er et lite prosjekt. Men tenkte dette kunne heve karakteren litt om vi fikk en avis med godt utseende. Ikke en skole/klasseavis dette, altså.

EDIT: Takk for mange flotte svar!

Endret av Goscinny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...