Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ANT - Alkohol, Narkotika og Tobakk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et prosjekt på skolen for tida, angående Alkohol, Narkotika og Tobakk (ANT)

 

Temaet jeg har fått tildelt innenfor ANT er "Dop i fest- og idrettsmiljøer" - skulle gjerne hatt litt informasjon fra dere som kanskje vet litt om det, eventuelt om dere har venner som har vært borti det - eller selv - og skadevirkningene ved varende bruk.

 

Del gjerne inn informasjonen dere har eller finner inn i to hovedgrupper, Dop i Festmiljøer og Dop i Idrettsmiljøer, så er det lettere for meg å sortere det jeg får..

 

På forhånd takk!

 

*TiTaN*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen her. Hva har "dop" (narkotika) i sammenheng med rus å gjøre med "dop" (prestasjonsfremmende midler) i sammenheng med idrett?

5501126[/snapback]

 

WTF? :hmm:

 

Hvis du formulerer setningen annerledes, kanskje man kan lese litt informasjon ut av den?

 

..uansett.. Det jeg mener, er at folk doper seg i idrett, og tar stoffer som ecstacy på party..

 

Altså er egentlig Dop i Idrett og Dop i Festmiljøer to helt forskjellige temaer..

Lenke til kommentar

Kjenner et par som har røyka litt hasj på fester.. De har ikke fått noen synlige bivirkninger. (unntatt at dem ble høye og slæcke når dem røyka)

 

rediger:

Her nede i idrettsmiljøet vårt, er det nærmeste man kommer dop å drekke seg drita og snuse / røyke tobakk :p (7. divisjon er deilig)

Endret av scarface15
Lenke til kommentar

skal sjekke alle de brente cdene mine, så sender jeg deg om jeg finner..

 

EDIT: Fant ihvertfall teksten jeg skrev:

 

Hva er tobakk?

Tobakk er et navn på flere arter i nikotinslekten. Tobakkplantene er opptil 2 meter høye og dyrkes i varmt og fuktig klima. Tobakk ble i starten brukt i form av snus som et legemiddel. Etter snusing kom piperøykning, og dermed sigarer og sigaretter. Ofte brukes det parfymer eller krydder for å gjøre lukten bedre.

 

Tobakk er satt sammen av en stor blanding av kjemiske stoffer. Det er nærmere 4000 ulike stoffer i tobakksrøyken, og mange av disse kan gi alvorlige helseskader. Tobaksrøyken påvirker sentralsystemet og gir en følelse av avslappenhet i tillegg til stor risiko for å utvikle lungekreft. I tobakken finnes det 40 kreftfremkallende stoffer, og det er også større sjanse for å utvikle hjerte og karsykdommer. Imunforsvaret blir borte og røykeren blir utsatt for luftveisinfeksjoner, forkjølelse og influensa.

 

 

 

Hva gjør folk avhengig?

Å slutte å røyke er det eneste og viktigste trinnet røykere kan ta for å øke livskvaliteten og lengden på livet. Det er nikotinen i tobakken som er vanedannende og som gjør det vanskelig å slutte. Kroppen blir både fysisk og psykisk avhengig. Ettersom man røyker blir kroppen vant til et høyt nikotininntak kan røykeren øke antallet med sigaretter pr. dag og dermed må også kroppen opprettholde dette nivået. Når røykere skal slutte vil de føle hodepine, tretthet, kvalme, sovevansker, sinne og depresjon.

 

 

 

Hvilke markedsføringsmetoder blir brukt?

Tobakksindustrien bruker hvert år flere milliarder dollar på å få folk til å begynne å røyke. De finner alltid på nye måter å reklamere for tobakken, blant annet i sporter som cricket, ridning, pilkasting, hesteveddeløp, motorsport, rugby og tennis. Også i film blir det ofte reklamert for tobakk. Når ungdom ser sine idoler røyke, blir de også inspirert til å starte. Alt handler i tobakkindustrien om å få ungdom til å starte å røyke, de er på en måte et satsningsområde. Dette er fordi om man starter i ung alder med å røyke, er det stor sjanse for å fortsette med det også når man blir voksen. I Norge er det ulovlig å reklamere for tobakk, dette fører også til mindre røyking blant ungddom.

 

 

 

Hvem motarbeider tobakksindustrien, og hvilke midler bruker de?

EU er en av de fremste som motarbeider tobakksindustrien. Måten de viser det på er å legge høyere skatter på produkter i tillegg til å hjelpe til med røykelover i noen land. EU har også nå satt igang en antirøykkampanje hvor de vil at disse sjokkbildene skal pryde tobakkspakkene fremover.

 

Staten også av dem som prøver å stoppe tobakksindustrien, de har fått startet en kampanje som skal redusere tobakkforbruket i Norge. En del av kampanjen er røykeloven som ble iverksatt 1. Juni 2004. Den går ut på at det ikke er tillatt å røyke i serveringssteder som restauranter og barer.

 

En annen del av Tobakkskadeloven som trådde i kraft 1. Januar 1996 sier aldersgrensen for å kjøpe tobakk er 18 og ikke lenger 16 år. Å selge tobakk fra automater og å reklamere for det er også ulovlig. Den sier også at alle har krav på et røykfritt spiseområde som kafeer, restauranter, kantiner, barer og puber og at å røyke på offentlige steder som flyplasser, kino, teater og kjøpesentre er ulovlig.

 

Statistikk

I denne undersøkelsen fra Statistisk sentralbyrå viser dette diagrammet en redusering både for kvinner og menn i alderen 16-24 år, fra 1973 til 2003. Her kan vi se at andelen av de som røyker har sunket med i overkant av 40% både for kvinner og for menn.

 

I neste undersøkelse viser diagrammet en redusering for kvinner og menn i alderen 16-74 år. Her kan vi se at andelen av kvinner som røyker har holdt seg på nesten samme nivå og sunket med kun 10%. Andelen av menn som røyker har sunket i overkant av 45% og ligger nå på samme nivå som det kvinnene gjør.

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...