Gå til innhold

Kjøpsloven i bedrifter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spørsmål, som jeg håper bare de som er 100% sikker kan svare på. For jeg har fått nok av usikre svar :-)

 

Kjøpte en laptop (som bedrift) for 1 år og 1 måned siden. Denne ble kjøpt med 1 års garanti. Nå er det litt kontaktproblemer på hovedkortet (virker det som) og bedriften vi kjøpte av mener at man ikke har reklamasjonsrett som bedrift.

 

Siden det er en skole jeg jobber på så har jeg snakket med lærere som har rettslære-faget og de mener at dette ikke stemmer - at kjøpsloven trer i kraft og at man dermed har rett på reklamasjon. Det kan selvfølgelig være at jeg ikke la frem saken på riktig måte for dem, men det var hvertfall det de sa. Jeg har sendt mail til forbrukerrådet for et par uker siden, men ikke fått noe svar. Jeg har lest gjennom kjøpsloven og kan ikke finne spesifikt hvor det står at bedrifter hveren er innlemmet eller utelukket fra loven.

 

Så, det er sikkert mange her som har vært borti samme sak og som vet hva som er riktig her? Og som kan henvise til lovparagraf? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Forbukerkjøpsloven gjelder bare ved kjøp som privatperson. Det betyr at om ikke annet er avtalt gjelder bare produsentgarantien. Denne er i de fleste tilfeller 1 år på bærbare, om du ikke har betalt ekstra for lengre garanti.

De fleste pleier likevel å være ganske smidige, hvertfall hvis du handler en del av de.

 

Edit: upresis formulering.

Endret av cico
Lenke til kommentar
Hei,

 

Kjøpsloven gjelder bare ved kjøp som privatperson. Det betyr at om ikke annet er avtalt gjelder bare produsentgarantien. Denne er i de fleste tilfeller 1 år på bærbare, om du ikke har betalt ekstra for lengre garanti.

De fleste pleier likevel å være ganske smidige, hvertfall hvis du handler en del av de.

5498135[/snapback]

Bare for å være vanskelig skal jeg påstå det motsatte. Kjøpslover gjelder både forbruker- og næringskjøp. Forbrukerkjøpsloven, derimot, ble tatt i bruk for å gi forbrukere bedre rettigheter i sine kjøp.

 

I forbrukerkjøpsloven er det en paragraf om ufravikelighet, som gjør at man ikke kan avtale betingelser som er svakere enn loven. Denne paragrafen finnes ikke i kjøpsloven, og dermed kan det være mulig at kjøpet er gjort med betingelser som har fratatt deg rettigeheter til å reklamere. Hvis ikke skal det være mulig å reklamere i henhold til kjøpsloven.

 

Sånn, da har du en haug med avvikende svar her - fornøyd?

Lenke til kommentar

for å si det sånn da.. OM bedrifter har "samme" rett som privatpersoner på dette området så har jeg titusener av kr (minst) som jeg skulle hatt dekt av mine leverandører.. Dette på varer som JEG har erstattet pga at privatkunder som har handlet med meg har MER rettigheter enn JEG (som bedrift) har overfor mine leverandører..

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

 

Det ligger noenlunde i den gaten som jeg har fått svar før. Kan noen av dere henvise til hvilken lovparagraf det står det dere sier? Det er det ingen som har kunnet gjort enda, bortsett fra læreren i rettslære-faget som henviser til Kjøpsloven. Denne har jeg lest og jeg kan ikke se hvor det står at den ikke gjelder for bedrifter. Der er også en egen paragraf som gjelder for Reklamasjon.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32

 

Se også Lovens virkeområde. Står spesifikt at "for forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven". Dermed må jo denne loven gjelde for bedrifter - og dermed reklamasjons-paragrafen.

 

Det eneste jeg lurer på da er det enden sier mtp ufravikelighet.. det må jeg sjekke opp i - om vi har en annen avtale med leverandør.

Lenke til kommentar

Jeg orket ikke vente på at forbrukerrådet skulle svare på mail så jeg ringte dem nå. Svaret fra dem var noe a'la dette:

 

Kjøpsloven gjelder også for næringskjøp. Men når man kjøper en vare med garanti så er det bransjepraksis at reklamasjonsretten bortfaller. Man kan selvfølgelig prøve å nå frem, men siden den praksisen er så innarbeidet så vil det være vanskelig.

 

Så da vet jeg det...

Lenke til kommentar

Bra du fikk svar da :)

 

for å si det sånn da.. OM bedrifter har "samme" rett som privatpersoner på dette området så har jeg titusener av kr (minst) som jeg skulle hatt dekt av mine leverandører.. Dette på varer som JEG har erstattet pga at privatkunder som har handlet med meg har MER rettigheter enn JEG (som bedrift) har overfor mine leverandører..

5500090[/snapback]

Hva hadde egentlig dette med saken å gjøre? Det er vel ingen som har påstått at næringskjøp og forbrukerkjøp sidestilles i dag? De var sidestilt før forbrukerkjøpsloven ble innført, men ikke i dag.

Lenke til kommentar
Bra du fikk svar da :)

 

for å si det sånn da.. OM bedrifter har "samme" rett som privatpersoner på dette området så har jeg titusener av kr (minst) som jeg skulle hatt dekt av mine leverandører.. Dette på varer som JEG har erstattet pga at privatkunder som har handlet med meg har MER rettigheter enn JEG (som bedrift) har overfor mine leverandører..

5500090[/snapback]

Hva hadde egentlig dette med saken å gjøre? Det er vel ingen som har påstått at næringskjøp og forbrukerkjøp sidestilles i dag? De var sidestilt før forbrukerkjøpsloven ble innført, men ikke i dag.

5502152[/snapback]

 

jeg kommenterte bare innleggene over som tok for seg privatpersoner vs firmaer.. Ingen har påstått dette nei. Men har jeg sagt noe annet? skjønner ikke hva du vil frem til her..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
jeg kommenterte bare innleggene over som tok for seg privatpersoner vs firmaer.. Ingen har påstått dette nei. Men har jeg sagt noe annet? skjønner ikke hva du vil frem til her..

5502496[/snapback]

Det virket bare som om det var et svar på ett av de andre innleggene, så jeg skjønte ikke helt hva du ville fram til bare :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...