Gå til innhold

Mine første bilder med digitalt speilrefleks...


oysteinw

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I forrige uke kjøpte jeg meg et Nikon D50 kit m/standard 18-155mm Nikon objektiv. I helga ble det en del knipsing med varierende resultat. Har plukket ut noen av de jeg ble mest fornøyd med (se under). Synes de ikke ble så aller verst mtp. at dette er mitt første speilrefleks-kamera og at alle bilder er tatt med pre-definerte auto-innstillinger. Har allerede begynt på ønskeliste da: tele-/zoom-objektiv, blitz og stativ...

 

Bilde 1: kveldsstemning (lat som om du ikke ser strømkabelen foran, host!)

Bilde 2: obligatorisk tur i Frognerparken

Bilde 3: Grand Café vant varm-sjokolade-testen i avisen...

Bilde 4: lysekrona i taket på Grand

Bilde 5: tappekrana på Grand...mmm...tørst!

Bilde 6: inngangspartiet på jobben...

Bilde 7: kunstverk eller skrapmetall...?

Bilde 8: metallrør kan også være dekorative...

Bilde 9: en...lampe...

Bilde 10: flere...lamper...

 

Konstruktiv kritikk mottas med STOR takk! Er takknemlig for alle tips, råd og vink...

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til å være første gangen synes jeg det var bra jeg! Det meste var skarpt og fint, og generellt holdt bildene bra kvalitet.

Men klart det er mye som gjenstår. Har ikke noe spesiellt å sette fingeren på som generalisering av bildene dine, bortsett fra at de var genrellt kjedelige. Men det er bare å stå på!! :)

Lenke til kommentar

Et par nye bidrag...denne gang med manuell innstilling av lukkertid og blenderåpning:

 

Ettermiddags-/kveldsbilde av E6 v/Alnabru

ExposureTime : 15,00Sec

FNumber : F29,0

Flash : Not fired

FocalLength : 31,00(mm)

 

Omtrent samme bilde, men med litt zoom

ExposureTime : 15,00Sec

FNumber : F29,0

Flash : Not fired

FocalLength : 48,00(mm)

 

Belyst bro i Sandvika

ExposureTime : 15,00Sec

FNumber : F22,0

Flash : Not fired

FocalLength : 18,00(mm)

 

Samme bro fra andre siden

ExposureTime : 15,00Sec

FNumber : F25,0

Flash : Not fired

FocalLength : 26,00(mm)

 

Passerende tog på Nationaltheatret i morges

ExposureTime : 4,00Sec

FNumber : F22,0

Flash : Not fired

FocalLength : 18,00(mm)

 

Alle bildene er tatt med ISO 200...

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar

Kommet godt i gang ser jeg, det er bra.

Av de bildene du har lagt ut likte jeg best passerende tog og samme bro fra andre side.

Den første serien din syns jeg, som andre også har kommmentert, var litt kjedelig...

Ser ut som du er opptatt av fasonger, linjer og mønstre. Mye spennede å velge i da. Generelt sett ser det ut som om det blir mye støy i bildene dine som trekker fokus bort fra det du ønsker å vise.

F.eks. bildene ved alnabru var det mye uromomenter i hele bildet. Bilene som passerer blir bare noen lysstriper, noe som kan være lekkert, men uten alt det forstyrrende utenom. Eks autovernet.

Noe kan jo gjøres ved å forandre vinkel, utsnitt eller dybdeskarphet.

Men stå på, evaluer bildene dine selv, og ta masse bilder. Det er det man lærer av.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Jeg synes især billedet af det passerende tog var godt - meget dynamik i billedet, og meget enkelt på samme tid :thumbup:

 

Du virker til at have et godt øje for motiver, så keep it up! De første billeder var mere ordinære, men som altid: Arbejd med nye vinkler, tag gerne det samme billede på flere forskellige måder.

Lenke til kommentar

Takk for all kritikk og kommentarer så langt! Jeg storkoser meg med kameraet ute i felten og håper ferdighetene kommer seg etterhvert som jeg blir mer dus med kameraets innstillingsmuligheter og får et mer trent øye for motiver. Morro er det ihvertfall...ingen tvil om det! :)

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar

Jeg likte http://bimmerfanatics.com/privat/bilder/ni...serende_tog.jpg

 

Kanskje gjøre bildet mørkere og øke kontrasten litt for å få en kraftigere rødfarge. Jeg liker rammer på sånne bilder, spesielt når de vises i en browser. (en tynn hvit ramme som ligger over en litt tykkere svart).

 

Alle har forresten godt av å lese denne guiden: http://www.morguefile.com/archive/classroom.php

Meget god lesning.

Lenke til kommentar
Jeg likte http://bimmerfanatics.com/privat/bilder/ni...serende_tog.jpg

 

Kanskje gjøre bildet mørkere og øke kontrasten litt for å få en kraftigere rødfarge. Jeg liker rammer på sånne bilder, spesielt når de vises i en browser. (en tynn hvit ramme som ligger over en litt tykkere svart).

Ser dette bedre ut? Har lagt på ramme, juster kontrast og lysstyrke noe + gjort bildet litt mindre.
Alle har forresten godt av å lese denne guiden: http://www.morguefile.com/archive/classroom.php

Meget god lesning.

5521681[/snapback]

Takk for tipset...den skal finleses fra A til Å. :)
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt vondt med et slik voldsomt perspektiv hvor perspektivlinjene møtes nesten akkurat i kanten av bildet. Ville nok enten vridd kameraet litt mot høyre eller venstre for å unngå dette.

Jeg ville nok også justert fargebalansen så det ikke er så gult.

Og så ville jeg nok ikke brukt ramme - men det er vel smak og behag...

Ellers var det et fartsfylt og fint bilde :)

Lenke til kommentar

oysteinw: det ble mye bedre ed en gang :)

Jeg ville kanskje valgt en mye smalere hvitstripe, da den egentlig bare er der for å skape en kontrast mot den mørke rammen. Du har gjort en god jobb med kontrast/lysstyrke, redigeringen framstår som god uten å være overdreven.

Lenke til kommentar

De første bildene var egentlig ganske dårlig, lite gjennom tenkt med tanke på plassering av ting i bildet og vinkler. Et eksempel er rørene, der du heller kunne plasser deg mellom to rør for å få en effekt av at det er lengre og trangere. De første bildene er generelt for mye zoomet inn og. Når det gjelder de andre bildene synes jeg du har hatt enormt stor fremgang. bildene av bompengebodene var stilig, men spesielt godt likte jeg toget ved nationaltheateret! fortsetter du med en sånn utvikling blir dette meget bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...