Gå til innhold

Hardware eller Software feil? MCE 2005 + hakking


Anbefalte innlegg

Bakgrunn: Kjøpte meg en ny HTPC/Media Center pc. Pentium 4 640, 2 GB RAM, 2 x 320 GB SATA disker, Happuage WinTV PVR150MCE tv kort, POV Geforce 6600 250 MB skjermkort. Intel P5PL2 945PL hovedkort.

 

La inn Engelsk MCE 2005 som jeg brukte på den gamle pc'en. Der hadde jeg ingen problemer. På den nye opplevde jeg hakking både i bilde og lyd når jeg ser på filmer + opptak. Ingen problemer med LiveTV via MCE2005. Problemer med avspilling av MP3 også, hakking i lyd der også.

 

Problemene er også i Media Player 10, når MCE2005 er avsluttet.

 

Gikk så og kjøpte MCE2005 norsk versjon for å se om det ble noe bedre -->

-------------------

 

Da har jeg kjørt en ukes tid med ny innkjøpt MCE 2005 Norsk versjon.

 

Det oppstår ikke like ofte som før ny installasjonen, men likevel minst 10-12 ganger i løpet av en to timers film.

 

Fortsatt problemer når jeg spiller MP3 også.

 

Har også samme problem i Media Player uten å kjøre MCE.

 

Det som er rart er at når jeg ser på Live TV har jeg ingen problemer. Men om jeg tar opp ett program og ser på det, hakker bildet og lyden en gang i blant.

Det er ikke noe feil med selve opptaket, for brenner jeg det ut, er alt bare bra på vanlig DVD spiller.

 

Så det må være noe rundt avspillingen.

 

Denne gangen har jeg kun lagt inn MCE 2005

Så oppdaterte jeg alt via MS Update

Før jeg la inn Rollup 2 og Norsk pakke.

Kjørte så update en gang til.

 

Tok Image av disken, og så mellom hver installasjon av codek, la jeg imaget tilbake til orginalen.

 

Prøvde så med følgende codecs:

 

K-lite Megapack: her ble det MYE hakking i bilde/lyd ved film. Ikke så mye i MP3.

 

Windows Codek9 pakken: Må ha DVD encoder. MP3 hakket noe, men lite.

 

Nvidia dvd_decoder_1.02-185-trial.html: Hakker også her. Gjorde også innstillingene nevnt i annen tråd. Samme resultat.

 

WinDVD7: Denne hakker litt, men ikke veldig.

 

Har også prøvd å legge inn hele CD til WinTV 150MCE kortet, og kun driverene til TV kortet og driverene til fjernkontrollen.

Ingen forskjell om jeg legger inn hele CD'en eller kun driverene.

 

Har også lagt inn DivX6 player, siden jeg har noen .avi filer, men det ble verken bedre eller verre med DivX på toppen av de andre decoderene.

 

Akkurat nå kjører jeg en installasjon med WinDVD7 Platinium + Nvidia DVD decoder + DivX6 player og opplever det samme problemet fortsatt.

 

Så da kommer jeg til kort. Må jeg levere pc'en tilbake til Netshop?

Har prøvd å teste om det er noe forskjell mellom om jeg har aktivert Cool n' Quiet i BIOS eller ikke. Ingen forskjell om den er aktivert eller ikke.

 

Og hvorfor har jeg ingen problemer med Live TV? Hva er forskjellen mellom LiveTV og opptak fra LiveTV programmessig? Noen som vet?

Bruker jeg forskjellige decodere når jeg ser på LiveTV og opptak/filmer?

 

Kan det være diskkontrolleren? Har to SATA 150 disker, og opplever samme problem med filmer fra begge disker. Så neppe disken.

og 150 MB/s skal jo være mer enn nok?

 

Fortsatt bruker pc'en bare minimalt med resusser. Max 10-12%. Og ca 1,5 GB ledig minne til en hver tid. Så ingen ting tyder på at det er her feilen ligger.

 

Og hadde det vært skjermkortet, burde jo det ikke være problemer med lyden.

Og er det lydkortet, burde det jo ikke være problemer med bildet.

Og begge levere jo bilde og lyd til LiveTV og da er det ingen problemer.

 

Dette syker meg skikkelig. Nå har jeg brukt totalt 30k på dette oppsettet med TV'et, og da burde det funke. Hvem skal jeg klage hos først?

Netshop som har levert pc'en eller Microsoft, eller de som lager decoderene?

 

Dette er vanskelig siden jeg ikke greier å sirkle inn synderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en særdeles grundig gjennomgang! Jeg har de samme problemene og har prøvd mye av det du har gjort. For meg er er det helt åpenbart at problemet dukket opp etter rollup 2 i oktober. Hadde hatt mitt MC oppe siden februar i fjor uten hakking. Det eneste jeg ikke har prøvd er å innstallere MCE2005 på nytt og stoppe før rollup 2.

 

Skal nok gjøre det en dag, men er blitt litt avhengig av at MC'et er oppe og går hele tiden...

 

Mooze

Lenke til kommentar

OBS!

Har nettopp sjekket på Windows Update og der er det (trolig i går) dukket opp en frivillig oppdatering der det sies at den retter opp bl.a. hakking i video for de som har rollup 2 inne! Har lagt den inn og selv om det er lite med statistisk grunnlag å basere en oppfatning på 30 minutter så har jeg ikke observert hakking enda. Så langt så bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...