Gå til innhold

Kritikk av design, og litt hjelp med css'en


Anbefalte innlegg

Jeg satt idag og prøvde meg litt fram i css'ens vide verden. Etter at jeg fikk tips om hvordan jeg kunne få til en "tab" meny, fant jeg meg selv i å jobbe litt videre på den siden. "Jeg kan jo bare slenge innpå et 3 bars design" tenkte jeg. Men med min lille mangel på kunnskaper, og w3.org's høye ping (gjsnitt. 150 idag!), kom jeg ikke noe framover da det stod fast..

 

Så over til designet, som jeg ønsker kritikk på:

 

tab_ble_design

EDIT: : css'en

 

Må bare få sagt med engang at css'es ikke er blitt validert på en god stund nå, så om dere finner noen feil i den, for all del ikke nøl med å si dem til meg :).

 

1. Problem:

 

Jeg har testet siden i KUN IE og FF. I FF fungerer den helt fint (med tanke på layouten) men så snart jeg åpner den i IE, så detter "Advertissement" kollonnen helt ned på bunnen, under Content kollonnen. Det er et liquid layout, hvor jeg oppererer med %

(MENY: 15% , CONTENT: 65%, AD: 15%) og 1 % margin rundt de tre.

 

Jeg har prøvd å stille ned prosenten på contentbaren, men for at ad' baren skal komme opp på sin plass i IE, må prosenten så mye ned, at Ad', ligger 2 mil ifra høyre margin på siden.

 

Hva skal jeg gjøre for at det blir lik margin avstand mellom de tre barene, og at det fungerer i IE, FF, Opera Netscape etc. på lik måte `?

 

 

2. Problem:

a)

I menyen, skulle jeg bruke uordnede lister. Dette fungerer fint, men jeg får ikke li'ene til å bli like breie som BAR'en over dem (se på menyen til venstre på siden).

:hover effekten er ikke heller så mye å skryte over

 

 

- Hvordan får jeg li ellementene til å bli like breie som baren over (baren og ul'en er inne i en felles div).?

 

 

b)

Jeg skulle forsøke å få meny baren til å bli like lang som content baren, ved å sette #Container (som wrapper MENU, Content og ad) til position:relative; og dereter putte inn en div med position:absolute; og bottom:0;

 

Den kom riktig nok på bunnen, men på bunnen av siden. Da prøvde jeg å sette selve meny baren til relative, men da kom den bare på bunnen av meny baren.

 

-Hvordan får jeg meny baren og ad baren til å være like høye som content baren ?

 

3) For å unnga at folk med brede browservinduer skal få vrikke skader i nakken av for lange linjer, satte jeg innholdet i content baren til max-width: 600px; Dette gikk som forventet helt fint i FF, men IE klarte ikke dette heller.

 

Hva kan jeg gjøre for å ha en max-width attribut i IE?

 

 

Ble kanskje et litt langt innlegg av noe så smått...

 

 

... men håper at noen er vilig til å gi et aldri så lite godt svar :)

 

 

 

 

Takker på forhånd!

 

 

robgar.

Endret av robgar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden funker fint her i Opera 8.5, om du lurte.

 

Ang. designet, så syns jeg de sorte rammene (borders) blir for kraftige i forhold til den lyse gråfarven. En idé hadde kanskje vært å funnet en litt lysere farve der, og dempet de sorte rammene til noe litt gråere, om du i det hele tatt trenger det. Gradienten på toppen er helt fin, men resten blir litt for grått.

Lenke til kommentar

Ok, da forsøkte jeg meg litt. Holder på med valideringen nå.. Byttet ut bakgrunnene i "boksene" til en lysere gråfarge, og tok en grå border rundt barene.

 

nesten litt flaut, men hva er riktig bruk av <br> i XHTML ? får en feil på linje 94 :

  Design by Avalanco <br> email: [email protected]  </br>

 

(validering: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%....case.as%2Fd%2F

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...