Gå til innhold

har alle butikker lik garanti på kamera?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg en sony p200, og har funnet ut at lengst mulig garanti må være viktig med hensyn til valg av butikk. Men jeg er litt forvirret...

 

Stemmer det at ulike butikker har ulik garanti? Er alltid det fem eller to års reklamasjonsrett på kamera, eller varierer dette også med hensyn til butikk?

Og hva er forskjell på reklamasjonsrett og garanti?

 

Tenkte å kjøpe hos Komplett til 2500,- men så virker det som om de bare har ett års garanti siden de ikke skriver noe om dette, mens Nomatica til ca. 2800,- har to år. Da bør jeg vel velge det siste?

 

PÅ forhånd TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvor i Norge du kjøper kamera, får du fem års reklamasjonsrett (hvis kameraet er i en prisklasse som antyder at det er ment å vare vesentlig lenger enn to år). Dette er innfelt i loven, og en butikk i Norge kan ikke avskrive seg dette ansvaret (Nomatica selger fra Frankrike, og selv om du kan kreve fem års reklamasjonsrett fra firma som henvender seg direkte til norske forbrukere, så vil det nok være vanskeligere å få gjennomslag om de setter seg på bakbena). Vær også oppmerksom på at du på Nomatica må legge 25% på prisen pga. norske tollregler. Det er også EU modell, som kan føre til vanskeligheter for deg om Nomatica går konkurs, og det er samtidig enkelte andre ulemper.

 

Garanti gis av produsenten, ikke selgeren. Denne kan være alt fra en time til hundre år, men hvor lang tid bestemmes altså av produsenten. Komplett og Nomatica har nok derfor like lang garantitid. Garantien skal omfatte mer enn reklamasjonsretten som kun omfatter fabrikasjonsfeil.

 

En selger kan velge å gi med ekstra garanti, men dette er høyst uvanlig, og selges gjerne i "pakker" som øker totalprisen på produktet.

Lenke til kommentar

En garanti skal gi tilleggsrettigheter som overgår rettighetene du har iflg. loven. Videre er garanti noe man har for at man skal slippe å tenke på reklamasjon slik at det er lettere å avgjøre hvem som skal stå for en kostnad.

Et fotokamera er nok ment å vare mer enn fire år, og du har derfor fem års reklamasjonsrett. Dette vil da si at du skal få rettet alle feil på kameraet som oppstår innen fem år fra kjøpsdato. Dette gjelder ikke selvforskyldte skader, og normal slitasje/slitedeler som oppladbare batterier etc.

Det er viktig å påpeke at garanti ikke er så veldig viktig, for forbrukere er godt dekket gjennom loven. Enkelt og greit skal ikke kameraet gå istykker ved normal bruk iløpet av 5 år fra kjøpsdato. Gjør det det, skal du få rettet feilen gratis.

 

Redigert: Ble visst to poster med veldig likt innhold det her, men kameraet må være ment å vare mer enn fire år for at man skal ha fem års reklamasjonsrett.

Dog bør selv rimelige kameraer holde mer enn fire år.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Redigert: Ble visst to poster med veldig likt innhold det her, men kameraet må være ment å vare mer enn fire år for at man skal ha fem års reklamasjonsrett.

Dog bør selv rimelige kameraer holde mer enn fire år.

5482763[/snapback]

Nesten riktig.

 

Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år, så er fristen for å reklamere fem år.

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt OT, men har lurt på noe ang. nettbutikker.

Surfa rundt for å sjekke priser på kamera, og hos noen butikker står det

"Viktig: Norsk Ugave. Norsk Garanti" bak produkt informasjonen.

Hva betyr egentlig dette..?. :dontgetit:

Er det slik at det selges ulike utgaver av "like" kameraer i Norge?

Kanskje et dumt spørsmål... men men... :blush:

Lenke til kommentar

Kameraene er like som de som er såkalte EU modeller. Det SKAL opplyses av butikken om det de selger er EU modeller, men ikke alle følger denne loven dessverre.

 

Ulempene kan være:

 

-EU modeller er importert av butikken selv. Det er derfor butikken og ikke importør (f.eks Canon Norge, Nikon Norge) som er ansvarlig for å gi deg fem års reklamasjonsfrist. Går butikken konkurs, står du på bar bakke. Slår butikken seg vrang, må du ta opp saken med forbrukerrådet og i verste fall gå rettens vei....)

Norske modeller kan leveres enten direkte til importør, eller en hvilken som helst annen butikk som fører det merket (mot et lite gebyr, typisk 2-300 kroner).

 

-Ikke norsk/nordisk bruksanvisning. I verste fall ikke bruksanvisning i det hele tatt, eller på et språk du ikke forstår (Japan Photo henter mye kamera fra f.eks Polen).

 

-Innholdet i pakkene kan være annerledes, men det er heller sjelden. Er kameraet importert fra f.eks England, må du sjekke at du får med norsk stikkontakt.

 

-Mindre sjanse til gratis support og velvilje fra norsk importør i saker der du trenger mer hjelp enn det butikken kan gi deg.

 

Vet mange har lyst til å skyte meg nå, da de tydeligvis er veldig glade i EU modeller :) men jeg synes det er riktig å opplyse om ulempene.

Lenke til kommentar
Vesentlig lenger enn to år, er fire år eller mer ifølge loven. Så det jeg skrev er riktig.

5484269[/snapback]

Hvor står det 'fire' i loven?

5484483[/snapback]

 

Hei,

 

Jeg var kanskje litt uklar. Det står ikke i loven, men det er praksis som følge av flere saker som har vært oppe. Derfor går man ut ifra 4 år eller mer, fordi rettspraksis tilsier dette.

Lenke til kommentar
Kameraene er like som de som er såkalte EU modeller. Det SKAL opplyses av butikken om det de selger er EU modeller, men ikke alle følger denne loven dessverre.....

 

5497332[/snapback]

 

 

Takk for info! :)

Greit å vite at det finnes "EU og Norske modeller".

Så er det jo opp til hver og en hva vi ønsker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...