Gå til innhold

Noen som studerer jus?;)


VivaLaDiva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for svar! Jeg har vært inne på denne siden. Fikk svar på en del av det jeg lurer på. Men er det virkelig slik at man må ta det jeg tror er noe over 100 privatisteksamner? På sidene står det at én eksamen koster fra 1500 til 6000. Det blir litt dyrt dersom jeg som vanlig student må hoste opp ca 3000 kr ganger godt over 100..

Det blir så dyrt at jeg ikke kan klare det på grunn av penger i så fall.

5618475[/snapback]

 

Hvor får du det fra at det er over 100 eksamner??

Lenke til kommentar

REDIGERT: Bare sånn for å mobbe dere litt; Jeg har en årslønn på 835.000 kr ETTER skatt og jeg har ikke en dritt utdannelse etter VGS  :tease:

5618488[/snapback]

 

Sweet, hva jobber du med?

5619065[/snapback]

 

Driver eget firma med 27 ansatte :) Driver med sprengning, anleggsarbeid, setter opp viltgjerder rundt motorveger osv. Det som er kjekt er at jeg bare må ansette folk som har utdannelse eller kursbevis på disse omerådene. Så kan jeg bare sitte avslappet hjemme og føre regnskap og andre nødvendigheter for å holde det gåendes uten en dritt utdannelse :p

 

For å gå on-topic igjen:

 

Ja, jeg syns 100 eksamener høres veldig mye ut! :dontgetit:

Lenke til kommentar
Driver eget firma med 27 ansatte :) Driver med sprengning, anleggsarbeid, setter opp viltgjerder rundt motorveger osv. Det som er kjekt er at jeg bare må ansette folk som har utdannelse eller kursbevis på disse omerådene. Så kan jeg bare sitte avslappet hjemme og føre regnskap og andre nødvendigheter for å holde det gåendes uten en dritt utdannelse :p

 

:love:

 

For å gå on-topic igjen:

Ja, jeg syns 100 eksamener høres veldig mye ut!  :dontgetit:

5619212[/snapback]

 

I følge

 

http://www.jus.uio.no/studier/opptak/privatist/jus.html

 

er prisene:

 

JUR1000 - 1. avdeling: kr 5000

JUR2000 - 2. avdeling: kr 5000

 

Fra 3.avdeling er det noe opptaksgreier som jeg ikke har lest nærmere på.

 

Edit: hver "avdeling" har eksamen på 2 dager á 8 timer, afaik. Dvs ikke på langt nær 100 eksamner.. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Jeg synes også at 100 eksamener også høres veldig mye ut. Men som sakt har jeg veldig lite peiling på jusstudiet, det er derfor jeg stiller spørsmål her.

Jeg startet å lure da jeg så denne linken. Klikker man på hvert av emnene, så kan man se at det tilsynelatende er eksamen i alle av de. Det er ikke slik at jeg påstår at dette er tilfellet.

 

Og la meg presisere at jeg ikke ønsker å studere jus for å kunne tjene mer penger, tvert imot kommer jeg sannsynligvis til å tape en del tid og penger på det. Jeg har allerede startet å studere medisin, noe jeg synes er veldig, veldig interessant, og som vil sikre økonomien. Hvis jeg hadde studert med penger som motivasjon, tror ikke at jeg hadde kommet langt. Da hadde det vært utrolig kjedelig å bruke så mye tid på å lese.

Forresten så har jeg allerede lån, jeg kan da ende opp med en million i lån totalt, dersom jeg må betale 300 000 for eksamen. De ekstra 300 000 vil nok ikke bli støttet med lån fra staten, og jeg må derfor ta opp et temmelig dyrt ekstralån. Det kan ta litt tid å nedbetale med 350 000 i årslønn, da jeg også trenger boliglån når jeg blir ferdig.

 

For å være ærlig, så tar jeg det ikke som mobbing at du tjener mye penger uten udannelse, "Sir Winston". Det ser ut til at du liker jobben din og det at du har "slippet unna" utdannelse. Utdannelse er mer fristende for meg enn penger. Vi har alle forskjellige mål. Når det er sakt kan jo dine arbeidsoppgaver også være interessante for alt jeg vet.

Kan jeg spørre deg hvor gammel du er, og om du startet bedriften selv, "Sir Winston"? Har du startet bedriften selv, så må du jo ha satset en del og vært ambisiøs i utgangspunktet, du sier det nesten som om jobben bare datt i fanget ditt og at du er litt lat.

 

Klilleng: Takk for nyttig link. Det ser ut til at man kan velge mellom ”master i rettsvitenskap”, eller å kunne oppnå tittelen ”Cand.Jur”. Jeg håper at 10 000-12 000 er nærmere virkeligheten for hva eksamen koster totalt. Men jeg får også inntrykk av at det er fem avdelinger for jus på den siste linken du ga.

Ellers ser jeg ikke hvorfor jeg må betale fordi jeg bare vil ta eksamen, mens alt ville ha vært gratis dersom jeg hadde deltat med full undervisning. Det siste ville jo ha kostet mer for staten. Det samme gjelder privatisteksamen i VGS, noe jeg benyttet meg av for å slippe å møte opp på skolen.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar
Jeg synes også at 100 eksamener også høres veldig mye ut. Men som sakt har jeg veldig lite peiling på jusstudiet, det er derfor jeg stiller spørsmål her.

Jeg startet å lure da jeg så denne linken. Klikker man på hvert av emnene, så kan man se at det tilsynelatende er eksamen i alle av de. Det er ikke slik at jeg påstår at dette er tilfellet.

 

Altså.. du skal ikke ta ALLE disse fagene! Det hadde tatt seg ut.. :p

 

Klilleng: Takk for nyttig link. Det ser ut til at man kan velge mellom ”master i rettsvitenskap”, eller å kunne oppnå tittelen ”Cand.Jur”. Jeg håper at 10 000-12 000 er nærmere virkeligheten for hva eksamen koster totalt. Men jeg får også inntrykk av at det er fem avdelinger for jus på den siste linken du ga.

 

Ja, det er 5 avdelinger. Men jeg er usikker på om du kan ta 3-5. avdeling som privatist på samme måte som 1-2. avdeling. :hmm: Blir vel 10.000 for 1 og 2 avdeling da, ihvertfall.. Sånn ser hele løpet ut:

http://www.uio.no/studier/program/jus/pres...nnomforing.html

 

Ellers ser jeg ikke hvorfor jeg må betale fordi jeg bare vil ta eksamen, mens alt ville ha vært gratis dersom jeg hadde deltat med full undervisning. Det siste ville jo ha kostet mer for staten. Det samme gjelder privatisteksamen i VGS, noe jeg benyttet meg av for å slippe å møte opp på skolen.

5623286[/snapback]

Det koster vel litt ekstra å administrere privatister, utover budsjettet de har for de ordinære studentene. Pluss litt ekstra penger i kassa for tjenesten, tipper jeg. :innocent:

Lenke til kommentar
Fakultetsstyret har fastsatt privatistgebyr som gjelder for høsten 2005. Vi gjør oppmerksom på at både gebyrets størrelse og hvilke emner man må betale gebyr for kan endres neste semester. For følgende eksamener i rettstudiet vil det avkreves privatistgebyr:

 

Master i rettsvitenskap

 

JUR1000 - 1. avdeling: kr 5000

JUR2000 - 2. avdeling: kr 5000

 

Du høres forresten meget reflektert ut, hungry hippo. :)

Lenke til kommentar
Ellers ser jeg ikke hvorfor jeg må betale fordi jeg bare vil ta eksamen, mens alt ville ha vært gratis dersom jeg hadde deltat med full undervisning. Det siste ville jo ha kostet mer for staten. Det samme gjelder privatisteksamen i VGS, noe jeg benyttet meg av for å slippe å møte opp på skolen.

 

Du må betale av den enkle grunn at lærestedene ikke får overføringer for de studiepoengene du avlegger, slik de får med vanlige studenter. Det vil si at UiO belastes for utgiftene for eksamen, sensor og administrasjon - uten at de får et rødt øre av staten. DERFOR må du betale.

Lenke til kommentar
Ellers ser jeg ikke hvorfor jeg må betale fordi jeg bare vil ta eksamen, mens alt ville ha vært gratis dersom jeg hadde deltat med full undervisning. Det siste ville jo ha kostet mer for staten. Det samme gjelder privatisteksamen i VGS, noe jeg benyttet meg av for å slippe å møte opp på skolen.

 

Du må betale av den enkle grunn at lærestedene ikke får overføringer for de studiepoengene du avlegger, slik de får med vanlige studenter. Det vil si at UiO belastes for utgiftene for eksamen, sensor og administrasjon - uten at de får et rødt øre av staten. DERFOR må du betale.

5625841[/snapback]

 

Dette er jeg fullt klar over, jeg har selv vært privatist i realfagene på videregående. Men å si dette, blir nesten det samme som å si at en privatist må betale fordi han/hun får en regning :). Staten har mulighet til også å støtte privatistkontoret slik at de som velger å lese på egenhånd også får dekket utgifter ved nødvendig eksamen.

 

Det som virker ulogisk for meg er hvordan systemet er ukonsistent. La meg bruke den videregående skolen som et eksempel i denne posten, for den har jeg erfaring med. Det å ta et fag i den videregående skolen som privatist eller å ta faget gjennom normal undervisning likestilles etter at eksamen er bestått.

På samme måte som skolene får satser for elevene, kunne like gjerne privatistkontoret fått støtte til å dekke utgiftene til sine studenter. Legg merke til at jeg ikke snakker om de studentene som er ute etter å forbedre tidligere karakterer, i det tilfellet forstår jeg godt at de selv bør betale.

 

En person med for høyt fravær i et fag på videregående kommer til å stryke i faget, mens en privatist som ikke har noe tid i klasserommet i det hele tatt vil bli akseptert. Da jeg var privatist befridde jeg staten fra den store utgiften det faktisk er å ha en elev på skolen fulltid. Samtidig gikk skolen min glipp av noen satser for de fagene jeg hoppet av. Dette skjedde riktignok uten en stor reduksjon i skolens utgifter, men man må tenke helhetlig. I for eksempel MX kan det settes opp tre klasser, mens det hadde blitt én klasse dersom de hadde én mindre elev.

Staten kunne ha tatt en brøkdel av det de sparte for å gjøre det gratis for meg å ta eksamen.

Disse pengene gjør meg ingen ting, og jeg tror det er noe alle i Norge vil kunne takle, jeg bare reagerte på graden av ukonsistenthet.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar
Disse pengene gjør meg ingen ting, og jeg tror det er noe alle i Norge vil kunne takle, jeg bare reagerte på graden av ukonsishet.

5629766[/snapback]

 

Så lenge finansieringen til skolene skjer sånn som i dag så er det nok mest praktisk å ikke være helt "konsistent" på dette. :p . Med en stykkprisfinansiering kunne man tenkt seg noe alla det du skisserer, men pr idag tror jeg det hadde blitt urimelig store administrative kostnader.

Lenke til kommentar
Så lenge finansieringen til skolene skjer sånn som i dag så er det nok mest praktisk å ikke være helt "konsistent" på dette.  :p . Med en stykkprisfinansiering kunne man tenkt seg noe alla det du skisserer, men pr idag tror jeg det hadde blitt urimelig store administrative kostnader.

5629915[/snapback]

 

Jeg hadde visst en skrivefeil der ja. Den er rettet opp nå.

 

Uansett, så ser jeg ikke hvorfor det vil bli forskjell i administrative utgifter ved dette. Det er allerede registrering av hvem som forbedrer karakterer og hvem som velger å bli privatist som alternativ for vanlig skole. Det er faktisk slik at det allerede er en prisforskjell mellom disse to gruppene!

Lenke til kommentar
Uansett, så ser jeg ikke hvorfor det vil bli forskjell i administrative utgifter ved dette. Det er allerede registrering av hvem som forbedrer karakterer og hvem som velger å bli privatist som alternativ for vanlig skole. Det er faktisk slik at det allerede er en prisforskjell mellom disse to gruppene!

5631195[/snapback]

 

Poenget er at skolene får en pengesekk de kan bruke på elevene, ikke et visst beløp pr elev. Hvor mye skal man da ta fra denne sekken for å finansiere en privatist? Det ER en forskjellsbehandling, det er helt riktig. Det er nok også et politisk ønske om at man helst skal gå gjennom skolen på vanlig måte (you know, enhetsskolen..) fremfor å suse gjennom som privatist. ;)

Lenke til kommentar

Min videregående skole hadde ingenting å gjøre med mine privatisteksamener, og derfor heller ingen utgifter. Det var en separat enhet som tok seg av det, "Privatistkontoret". Jeg måtte avlegge eksamen et helt annet sted.

 

For å være ærlig er jeg ikke sikker på hvordan staten finansierer de videregående skolene. Men det er jo temmelig opplagt at ikke alle skolene får lik støtte, uavhengig av antall elever. Denne pengesummen må jo beregnes på grunnlag av hva skolen trenger. Selv om det ikke er en direkte stykkprisfinansiering, så vil en skole med flere elever trenge mer penger. Derfor vil støtten skolene får øke ved flere elever, selv om det kan være indirekte.

 

Med det siste du nevner kommer vi tilbake til det ukonsistente. Jeg har tenkt på akkurat det samme. Begge fremgangsmåtene er fullt likestilt etter endt eksamen. Da virker det som et temmelig underlig kompromiss å akseptere en fremgangsmåte de (som har bestemt dette) er imot, så lenge studentene betaler penger.

 

Jeg tror ikke at alle vil ha godt av å ta fag som privatist i den videregående skolen. Man må ha disiplin til å lese selv om ingen er der for å tvinge deg. Men etter min menig går alt veldig, veldig tregt i den norske skolen. Foruten realfagene ligger de andre fagene på et latterlig lavt nivå. Etter min mening bør man enten lære mer, eller kutte ned på lengden av skolen. I det minste bør de som er mer ambisiøse få lov til å pløye gjennom tullet, for så å fortsette uten å sitte på skolepulten og tegne. Eller prøve å lese noe annet, mens man prøver å ignorere læreren i bakgrunnen. Snakk om bortkastet tid og penger. Jeg skulket så mye som det var lov til på videregående, og synes ikke at jeg fikk mye ut av å møte opp, for uten det sosiale i pausene.

For all del lærerne er ikke meningsløse, jeg har hatt noen veldig flinke, men skolesystemet legger opp til at studentene er uniforme og har like behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...