Gå til innhold

Component problem på LCD TV.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, har et lite spm. jeg hadde håpet noen kunne hjelpe meg med.

Jeg har en Viewpia 32" LCD skjerm, som jeg har koblet en dvd og xbox maskin til. Problemet mitt er at xboxen ikke fungerer med component. Bildet blir sort/hvit, forvrengt og uten lyd. Jeg har koblet til en PS2, og en Ipod Video, og får samme resultat. Jeg snakket med elprice.no som jeg kjøpte tv'en av, de sier at jeg trenger en ny composit kabel, da den standard kabelen som følger med xboxen ikke fungerer på LCD tv'er. Han ba meg derfor kjøpe en ny standard component kabel, som visstnok Microsoft har produsert.

Jeg synes dette høres ut som bullshit, men tenkte noen har noen erfaringer? Xboxen, fungerer dog bra med scart, men planen var at den skulle brukes til DVD, og så vidt jeg har forstått er kvaliteten på component bedre.

Håper noen kan hjelpe.

:(

Espen.

Endret av x_periences
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes dette høres ut som bullshit, men tenkte noen har noen erfaringer? Xboxen, fungerer dog bra med scart, men planen var at den skulle brukes til DVD, og så vidt jeg har forstått er kvaliteten på composit bedre.

5477844[/snapback]

Det høres ut som bullshit ja, forutsatt at vi snakker om en vanlig komposittkabel. Kompositt er den dårligste måten å overføre bilde på, du forveksler kanskje med komponent, som er betraktelig bedre. Scart er ikke en signaltype, det er bare navnet på kabelen/kontaktene. Scart kan overføre RGB, s-video og kompositt (rangert fra best til dårligst).

Skrevet
Jeg synes dette høres ut som bullshit, men tenkte noen har noen erfaringer? Xboxen, fungerer dog bra med scart, men planen var at den skulle brukes til DVD, og så vidt jeg har forstått er kvaliteten på composit bedre.

5477844[/snapback]

Det høres ut som bullshit ja, forutsatt at vi snakker om en vanlig komposittkabel. Kompositt er den dårligste måten å overføre bilde på, du forveksler kanskje med komponent, som er betraktelig bedre. Scart er ikke en signaltype, det er bare navnet på kabelen/kontaktene. Scart kan overføre RGB, s-video og kompositt (rangert fra best til dårligst).

5477883[/snapback]

Hmm.. jeg mener nok component ja. Beklager. Uansett, jeg synes det er veldig irriterende å betale masse penger for en bedre component kabel, dersom dette ikke hjelper. Hørt om problemet før?

Skrevet

snakker vi om den vanlig xbox 360'en eller vanlig xbox? uansett så er det ihvertfall tull at LCD skjermer ikke fungerer med dette!

er det vanlig xbox vi snakker om så kjøper du HD pakken med komponent kabler til denne for å få det til å fungere, husk at de 3 kompoent pluggene kun overfører bilde og ikke lyd da, du må i tillegg dytte inn phonokablene/optiske kablene for å få lyd.

Og sørg for at du velger riktig når du stiller inn LCD skjermen, så den veit at det er komponent signaler den skal få og ikke andre ting :)

Skrevet

Hei, takk for svar.

Vi snakker om vanlig xbox, ikke 360.

Er litt usikker på hva en HD pakke med komponent kabler er for noe.

Ut fra xbox, er det jo 3 plugger. 1 av disse er bilde, de 2 andre lyd. Jeg har en overgang til scart, men ønsker å bruke denne inngangen på tv'en til dvd spilleren min. Derfor ønsker jeg å bruke de 3 pluggene rett i tv'en. Idag går ikke dette da signalene blir sort/hvit, skurrete og uten lyd. Det jeg visstnok derfor trenger er en ny component kabel (med 3 plugger)?? :dontgetit:

Er nok ikke noe feil med kabelen idag, fordi den fungerer jo med scarrt overgangen, så jeg skjønner ikke hva som er feil.

snakker vi om den vanlig xbox 360'en eller vanlig xbox? uansett så er det ihvertfall tull at LCD skjermer ikke fungerer med dette!

er det vanlig xbox vi snakker om så kjøper du HD pakken med komponent kabler til denne for å få det til å fungere, husk at de 3 kompoent pluggene kun overfører bilde og ikke lyd da, du må i tillegg dytte inn phonokablene/optiske kablene for å få lyd.

Og sørg for at du velger riktig når du stiller inn LCD skjermen, så den veit at det er komponent signaler den skal få og ikke andre ting :)

5480186[/snapback]

Skrevet

Den kabelen du har i dag er ingen komponent kabel, men en kompositt kabel, hvis du isåfall prøver å dytte dette inn på komponent inganger på tven så blir det feil :)

Kompositt kabel gir et helt forferdelig bilde, så denne burde byttes uansett :)

Bruker man komponent så blir det 5 kabel snutter, eventuelt 3+ optisk man bruker.

Skrevet

aha... hehe.. vel takk for avklaringen.. :blush:

Det betyr at jeg bør kjøpe en komponent kabel til ca. 800-900 det da...

alla denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307442&cks=PRL

Må da finnes andre kabler enn Monster.. de er jo jævlig dyre.. :p

Den kabelen du har i dag er ingen komponent kabel, men en kompositt kabel, hvis du isåfall prøver å dytte dette inn på komponent inganger på tven så blir det feil :)

Kompositt kabel gir et helt forferdelig bilde, så denne burde byttes uansett :)

Bruker man komponent så blir det 5 kabel snutter, eventuelt 3+ optisk man bruker.

5480900[/snapback]

Skrevet
Det betyr at jeg bør kjøpe en komponent kabel til ca. 800-900 det da...

5481925[/snapback]

Ja, hvis du er avhengig av at det står Monster på den. Jeg kjøpte MS' originale til under 200 kr.

Skrevet

Som Rikky sier så er de orginale til MS til underkant av 200 helt fine, kjører disse selv, du skal være veldig spesielt int. for å gidde å kjøpe Monster kabler :)

Skrevet

Nei, jeg gir blaffen i navnet, tar gjerne en til 200,- men sliter med å finne steder jeg kan kjøpe en sånn..

Et tips? :)

Som Rikky sier så er de orginale til MS til underkant av 200 helt fine, kjører disse selv, du skal være veldig spesielt int. for å gidde å kjøpe Monster kabler :)

5481956[/snapback]

Skrevet
Nei, jeg gir blaffen i navnet, tar gjerne en til 200,- men sliter med å finne steder jeg kan kjøpe en sånn..

5481956[/snapback]

5482004[/snapback]

elkjøp for eks. :)

Skrevet

:)

Som denne?

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...T%2fRGB%20KABEL

5481956[/snapback]

5482004[/snapback]

5482253[/snapback]

Skrevet

Nei, det var jo en scart det... Ser ikke ut som om den ligger på deres nettsider.

:)

Som denne?

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...T%2fRGB%20KABEL

5481956[/snapback]

5482004[/snapback]

5482253[/snapback]

5482313[/snapback]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...