Gå til innhold

Altec Lansing ADA885 forsterkerrelaterte problemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ett tre år gammelt sett med Altec Lansing ADA885 PC-høyttalere som jeg kjøpte med min Dell Dimension 8200. Disse fungerte knall helt inntil nå nylig, da subwooferen begynte å gi fra seg en drøss av "klikkelyder" og smell i blandt når jeg spiller musikk. Uhyre irriterende og slitsomt :( Dette skjer bare i subwooferen, og ikke i sattelittene! Kan nevne at forsterkeren til herligheten ligger i subwooferen... Kan det være at kablingen i huset er underdimensjonert eller rett og slett for dårlig? Er det mulig å ordne problemet med en enkel strømrenser eller lignende?

 

Takker for svar! :thumbup:

 

 

Mvh Westen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sjølv ett Logitech Z-5500, og har eit lignandes(?) problem.

Kvar gong kjøleskapet sett i gong kjem de sprakelydar i anlegget i kanskje litt under 1 sekund.

trur de har noko med dårleg skjerming på ett-eller-anna i anlegget(lack of knowledge)

5478866[/snapback]

 

Hei misterpogo! Endelig noen som kommer med noe fornuftig her! Til problemet ditt: Høres ut som vi to har nøyatkig det samme problemet her :( Hva tror du vi kan gjøre med det? Fortsetter det slik er vel ikke høyttalerne det siste som begynner å "klikke" kan jeg tenke meg :cry:

Lenke til kommentar

Dersom du er uheldig kan det hende du har sprengt Subwoofer elementet ditt! :(

 

I senter av basselementet sitter en spole som beveger seg i et magnetgap. Dersom du har spilt for høyt og basselementet har "bunnet" spolen i magneten, kan det hende at spolen er skadet. Klikkelyder og små smell oppstår ofte i ettertid da. Disse lydene er et resultat av at spolen tar borti veggene i magnetgapet.

 

Det er nok ikke annet å gjøre enn å investere i nytt element.

 

PS: Dette er ofte resulatatet av for små forsterkere påm for store høyttalere. For stor forsterker på små høyttalere tar sjelden livet av høyttalere, desverre er det omvendt. Forsterkeren mister kontroll og begynner å forvrenge lyden og miste kontroll over elementene. Basser er oftest de som går til helv*** først

Lenke til kommentar
Dersom du er uheldig kan det hende du har sprengt Subwoofer elementet ditt!  :(

 

I senter av basselementet sitter en spole som beveger seg i et magnetgap. Dersom du har spilt for høyt og basselementet har "bunnet" spolen i magneten, kan det hende at spolen er skadet. Klikkelyder og små smell oppstår ofte i ettertid da. Disse lydene er et resultat av at spolen tar borti veggene i magnetgapet.

 

Det er nok ikke annet å gjøre enn å investere i nytt element.

 

PS:  Dette er ofte resulatatet av for små forsterkere påm for store høyttalere. For stor forsterker på små høyttalere tar sjelden livet av høyttalere, desverre er det omvendt. Forsterkeren mister kontroll og begynner å forvrenge lyden og miste kontroll over elementene. Basser er oftest de som går til helv*** først

5483550[/snapback]

 

Hm, ok. Høres ut som det var det for det anlegget der! Visste jeg ikke skulle spilt den fjortistechnoen nyttårsaften :p

Da blir det nytt anlegg på meg! :yes:

Lenke til kommentar
Dersom du er uheldig kan det hende du har sprengt Subwoofer elementet ditt!  :(

 

I senter av basselementet sitter en spole som beveger seg i et magnetgap. Dersom du har spilt for høyt og basselementet har "bunnet" spolen i magneten, kan det hende at spolen er skadet. Klikkelyder og små smell oppstår ofte i ettertid da. Disse lydene er et resultat av at spolen tar borti veggene i magnetgapet.

 

Det er nok ikke annet å gjøre enn å investere i nytt element.

 

PS:  Dette er ofte resulatatet av for små forsterkere påm for store høyttalere. For stor forsterker på små høyttalere tar sjelden livet av høyttalere, desverre er det omvendt. Forsterkeren mister kontroll og begynner å forvrenge lyden og miste kontroll over elementene. Basser er oftest de som går til helv*** først

5483550[/snapback]

 

Hm, ved nærmere eftertanke. Anlegget produserer disse klikkelydene også når jeg ikke spiller musikk! Så tror ikke elementet er sprengt, har spilt grusomt høyt også etter at disse klikkelydene oppsto, så elementet er nok friskt som en fisk :) Men hva i fjøsnissens navn kan det da være som er galt?

Endret av Westen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei Westen, jeg har også et Altec Lansing ADA885 høyttaler-sett (kjøpt av DELL). Disse klikke-lydene du snakker om, har jeg på mitt sett også. Det skjer bare en gang iblant, men det er jo litt irriterende allikevel. :hrm: Jeg er ikke helt sikker på hva som forårsaker dette, men jeg tror det har noe med spenningen i strømnettet å gjøre.

 

Forsterkerdelen i subwooferen tror jeg inneholder noe elektronikk som "overvåker" spenningen. Subwooferen har en lysdiode på forsiden som skifter farge ved variasjoner i nettspenningen (lyser vanligvis grønt, men skifter til gult/rødt når spenning er unormalt lav/høy). Jeg mener å ha lest at hvis spenningen kommer under/over en viss grense slås høyttalerne automatisk av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...