Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med LAN


Anbefalte innlegg

Har satt opp et LAN hjemme med 4 maskiner som deler linje ut av huset. Nå skal jeg koble på en maskin som står et lite stykke unna. Har trukket kabel (utp cat 5) ut av huset, og kan tenke meg at kabelstrekket er omtrent 40 meter (max) fra switchen min til PC'en i den andre enden.

 

Når jeg kobler maskinen på i den andre enden oppdager den at den er på et nettverk, men klarer ikke å sende/motta noen pakker. Lampen som blinker på nettverkskortet stod mer eller mindre og lyste konstant, og maskinen sendte 18 pakker på 5 min. uen å motta noe som helst.

 

Har byttet plugger og kontrollert at det ikke er brudd/dårlig kontakt.

 

Når jeg kobler samme pc (laptop) i switchen her jeg sitter nå er det ikke noe problemer. da blinker lampen masse og alt fungerer prikkfritt.

 

Noen som har et tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem for en tid tilbake. Skulle da ha 4 maskiner i 3 forskjellige bygg i nettverk... jeg sjekka også for kabelbrudd o.s.v, men fant ingen ting som var feil.

 

Det som var heldig for meg var at det bare funka plutselig. Siden har det også funka....Har ikke peiling på hva som var galt. =)

 

Windows/netverk = rare greier

Lenke til kommentar

Quote:


kabelstrekket er omtrent 40 meter (max) fra switchen min til PC'en i den andre enden.


Når jeg kobler maskinen på i den andre enden oppdager den at den er på et nettverk, men klarer ikke å sende/motta noen pakker. Lampen som blinker på nettverkskortet stod mer eller mindre og lyste konstant, og maskinen sendte 18 pakker på 5 min. uen å motta noe som helst.


Har byttet plugger og kontrollert at det ikke er brudd/dårlig kontakt.


Når jeg kobler samme pc (laptop) i switchen her jeg sitter nå er det ikke noe problemer. da blinker lampen masse og alt fungerer prikkfritt.


Noen som har et tips?




 

Hvis den samme maskinen kommer opp på nett med en annen kabel (på samme port på switchen?) virker det som det er kabelen du har strukket som er gåen / ledere som står feil..

Lenke til kommentar

Hmm. sjekket for brudd osv på kabelen, men jeg har kun koblet opp 1->1.

 

1 - 1

2 - 2

3 - 3

4 - 4

..

 

Dette funker som bare det på korte strekk i allefall. Hvordan er det mest riktig å kable de opp ellers? Har lett meg litt fram, men har stort sett fått høre at 1-1 er bra.

 

Kan jeg få en beskrivelse på hvordan jeg skal få kablet opp riktig? På forhånd takk =)

 

Fant forsåvidt svaret på en annen post her med lenke hit: http://intranett.ia-stud.hiof.no/fagstoff/...truktur.htm#utp Verdt et forsøk.

 

[ Denne Melding var redigert av: dilldall på 2001-12-04 19:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-04 18:14, dilldall skrev:

Hmm. sjekket for brudd osv på kabelen, men jeg har kun koblet opp 1->1.


1 - 1

2 - 2

3 - 3

4 - 4

..


Dette funker som bare det på korte strekk i allefall. Hvordan er det mest riktig å kable de opp ellers? Har lett meg litt fram, men har stort sett fått høre at 1-1 er bra.


(..)


 

Joda.

 

I TP-kabelen er det 4 par: orange/hvitorange, grønn/hvitgrønn, blå/hvitblå, brun/hvitbrun. Disse er parvis tvistet sammen, derav "twistet pair".

 

Det er bare 4 av lederene som er i bruk: 1, 2, 3 og 6. (Leder 4 og 5 er ikke i bruk i ethernet da de holdes av for kompatiblitet med telefonkabel.)Tallene er rekkefølgen på lederene i RJ-45 pluggen som du stikker inn i nettverkskortet.

 

Om du velger orange som leder 1 bruk 'hvitorange' som leder 2. Velger du grønn som leder 3, bruk hvitgrønn som leder 6.

 

Det blir feil om du bruker grønn som leder 3 og blå som leder 6 for da er ikke 3 og 6 tvistet sammen.

 

Håper dette var forståelig.

 

På korte strekk har ikke dette så mye å si, fordi det ikke blir så mye støy på kabelen da. Men på lengere strekk blir dette ett stort problem. Det fikk jeg erfare da jeg strakk en 30 meter lang kabel for litt siden.

 

kelv

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-04 20:52, Miniguru skrev:

Hei.



I en TP kabel er det viktig at det er rette trådpar som er satt på riktig plass. Dette er viktig for å unngå støy fra en tråd til en annen.


Kabelen skal være slik;


hvit/oransje - oransje - hvit/grønn - blå - hvit/blå - grønn - hvit/brun - brun



 

Det var TIA/EIA-568B Standarden. Det finns flere :smile:

 

Men det viktige er at 1 og 2 er twistet sammen og at 3 og 6 er tvistet sammen, ikke at du husker fargekombinasjonene, så lange kabelen er til deg selv. Og at du tvister opp så lite av endene som du klarer da. Max 25mm (2,5 cm) om det skal være Cat5.

 

kelv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...