uhuruguy Skrevet 18. januar 2006 Skrevet 18. januar 2006 Jeg har behov for å importere tekstfiler i sql (oracle) - bruker sql+. noe a la insert into person (person-id, person-navn, person-postnummer) values (a,b,c) from c:\tekstfil.txt Noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan gjøres?
___ Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Jeg har behov for å importere tekstfiler i sql (oracle) - bruker sql+. noe a la insert into person (person-id, person-navn, person-postnummer) values (a,b,c) from c:\tekstfil.txt Noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan gjøres? 5458388[/snapback] Du kan bruke SQL*Loader, som er en bulk-loader som følger med Oracle. Denne kan ta forskjellige filformater som utgangspunkt. Du må definere kontroll-filer som beskriver hvordan filformatet du bruker ser ut. En nærmere beskrivelse av SQL*Loader finner du her: http://www.orafaq.com/faqloadr.htm Selv har jeg ikke brukt dette på mange år. Jeg bruker vanligvis å ta utgangspunkt i en semikolonseparert tekstfil, og modifisere denne slik at jeg får en bråte med INSERT-statements. Med en editor som f.eks. UltraEdit er dette fort gjort. Deretter starter jeg sqlplus, logger inn i skjemaet jeg skal laste inn dataene i, og kjører importen slik: @innfil.sql Husk at eksempelet over krever at du står i katalogen filen ligger i, før du starter sqlplus. Og selvfølgelig må tabellen du importerer til, finnes. Det kan være en fordel å slå på logging til tekstfil, før du gjør dette, slik at du kan se om alt gikk riktig for seg. Gjør følgende når du står i sqlplus: set termout off spool import.log @innfil.sql spool off Nå skal du ha fått en fil med navn et 'import.log' i gjeldende katalog. Denne inneholder all output fra sqlplus under kjøring av importen. Let etter ORA-feilmeldinger. Wernie
Inc Skrevet 8. februar 2006 Skrevet 8. februar 2006 Har mysql med phpmyadmin. Får ikke til å importere .txt\cvs filer med phpmyadmin. Får kun denne opp #1064 - Something is wrong in your syntax n�r 'Navn' p� linje 1 . Har dokument i excel og notepad som skal i databasen??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå