Gå til innhold

Atombombe, hva skal til?


b-real

Anbefalte innlegg

Har en(to) kompis(er) som jobber på IFE i Halden (den ene vet jeg ikke om jobber der lenger).

IFE har lite til ingenting å gjøre med det norske militæret. IFE driver først og fremst med forskning og sikkerhetsarbeid. De har blant annet hatt mange forskere og driftspersonel fra gamle østblokk land for å rådgi rundt sikkerhet på gamle reaktorer.

De har også utviklet et rimelig heftig VR-programmeringssystem som blant annet har blitt brukt av NASA for å simulere påvirkningen av stråling i verdensrommet på romfarere på en eventuell Mars-tur.

En annen kompis av meg har jobba med Picasso, et verktøy for å utvikle og vise dynamisk GUI. Det var særiøst overkill for det aktuelle prosjektet.

IFE produserer radioaktivt materiale, men kun for medisinsk bruk til norske sykehus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har to atomreaktorer, en på Kjeller og en på Halden, og ingen av dem er vel underlagt militæret?

5482729[/snapback]

Det står mer om det på sidene til IFE. Jeg har ikke sett at det står noe om militæret, kan heller ikke huske at de snakket om det da jeg var i Halden og hørte på en presentasjon om Halden reaktoren og var på omvisning et sted der de simulerer kjøreing av reaktoren i halden.

5482862[/snapback]

 

 

Så vitt jeg vet er de to atomreaktorene kun brukt til forskning, uten noe militær innblandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...