Gå til innhold

Hva og Hvor?


Rafael

Anbefalte innlegg

Vel.. jeg har noe som heter praktisk prosjektarbeid på skolen. Nå har vi lært oss hvordan vi skal lage mapper (oioi) i windows, og bruke word(hihi).

Jeg og en annen kamerat som er langt mer utviklet enn meg innen Linux har fått en 486 som vi kan tulle så mye vi vil med.

 

Det vi har er:

 

486 - 66mhz

16mb ram

ukjent skjermkort

3com nettverkskort

floppydisk

800mb hdd

 

 

Kameraten min og jeg skulle installere Linux via diskett tenkte vi, siden cd-rom ikke er et alternativ. Han skulle hente det ned fra nettet, men siden så ut til å være nede av en eller annen syg grunn. Han sa noe om freshmeat..

 

 

Uansett, det er greit med litt forhåndsarbeid slik at vi ikke sitter tomhendte på mandag igjen. Så jeg spør dere om hva vi kan bruke og hvor vi finner det?

 

Det skal ikke være noe spesiell maskin, skal bare tulles og ekspereminteres med. Gjerne med X, da hadde det vært perfekt.

 

Takk på forhånd

Mvh

Rafael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen deres vil fungere fint med Linux, men hvorfor ikke prøve FreeBSD? Det er enklere å sette opp (hvis du ikke MÅ ha et grafisk grensesnitt for alt du gjør på en PC), og har et valg under installasjonen på forskjellige nettverksinsalleringsmetoder (langt ord).

 

Så godt som all programvare som går på Linux vil fungere på FreeBSD, så mulighetene til å lære er like.

 

Ta en titt på Håndboken til FreeBSD:

http://www.FreeBSD.org/doc/en_US.ISO8859-1...ok/install.html

 

For å finne ut hvordan man lager de to bootdiskettene, se her:

http://www.FreeBSD.org/doc/en_US.ISO8859-1...diff-media.html

 

Hvis dere har en grei forbindelse til Internett (bedre enn ISDN), vil hele installasjonen ikke ta mer enn 30 min.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


anarchima skrev (2002-09-12 17:41):

Skikkelig bra argument, Goldelf... :smile:


Men kan folk poste noen skikkelige fakta eller statistikker som back'er opp hvorfor BSD er bedre enn Linux? Lyst til å prøve det..



 

"Bedre" er avhengig av bruksområde. Det foregår mye mer utvikling på Linux enn på *BSD, men da OS-ene ligner svært mye på hverandre vil det meste av programvare gå om hverandre.

 

Linux er mer portabelt til moderne HW og ser ut til å skalere bedre enn *BSD (oppover til S390 og nedover til StrongArm m/venner). Utover det finnes det en bråte linuxdistribusjoner som har felles kjerne og en del grunnleggende verktøy, mens det finnes relativt få BSD-versjoner, der hver har sin spesialitet. *BSD-ene har også hver sin kjerne og deler av userspace, så de skiller seg på sett og vis mer enn Linuxdistribusjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...