Gå til innhold

DTS og DOLBY DIGITAL fra pc til z-5500.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et Logitech z-5500 som jeg er veldig fornøyd med, men jeg har skjønt det slik for og få full surround så er det disse standardene i emnefeltet som gjelder. Jeg har et MSI K8N NEO2 PLATINUM hovedkort med en Realtek AL850 chip vis jeg ikke husker feil. Dette støtter ikke DTS eller DOLBY DIGITAL så vidt jeg har sett på papiret og erfart selv (har prøvd med coax kabel og).

 

Det jeg derfor lurer på er om det finnes et billig lydkort med disse standardene, med coax tilkobling da?

 

Har ikke så mye peiling her, men håper på god tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har et Logitech z-5500 som jeg er veldig fornøyd med, men jeg har skjønt det slik for og få full surround så er det disse standardene i emnefeltet som gjelder. Jeg har et MSI K8N NEO2 PLATINUM hovedkort med en Realtek AL850 chip vis jeg ikke husker feil. Dette støtter ikke DTS eller DOLBY DIGITAL så vidt jeg har sett på papiret og erfart selv (har prøvd med coax kabel og).

 

Det jeg derfor lurer på er om det finnes et billig lydkort med disse standardene, med coax tilkobling da?

 

Har ikke så mye peiling her, men håper på god tilbakemelding.

5442005[/snapback]

 

Fant dette på kompletts sine sider, og dette er vel bra lydkort også til en billig penge.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313615&cks=PRL

 

hmm litt kjapp i svingene der gitt, har vel ikke coax dette kortet

Endret av 02tom
Lenke til kommentar
Kan ikke helt skjønne hvorfor jeg må ha optisk, når jeg har en coax kabel, samt at jeg vil bruke denne standarden? Da får jeg det alt digitalt og ikke noe analogt, som vis jeg må bruke vanlige lyd kabler.

5445582[/snapback]

Men om du bruker den optiske inngangen så er det like digitalt.

Og når z-5500 støtter digital optisk inn så er det jo ikke noe dårligere signal der enn med coax.

Lenke til kommentar
Dette støtter ikke DTS eller DOLBY DIGITAL så vidt jeg har sett på papiret og erfart selv (har prøvd med coax kabel og).

 

Det jeg derfor lurer på er om det finnes et billig lydkort med disse standardene, med coax tilkobling da?

Nøyaktig hva er det du er ute etter? Alle lydkort med digital utgang støtter Dolby Digital/DTS passthrough fra en preenkodet kilde, for eksempel en DVD. Dette gjør også ditt integrerte lydkort.

 

Om du derimot er ute etter 5.1 lyd over digital tilkobling i spill og fra andre lydklilder som ikke allerede er DD/DTS trenger du et kort som støtter Dolby Digital Live! Per i dag er dette kun mulig på gamle nForce2 m/SoundStorm og på TerraTec Aureon 7.1 Dolby Digital av kort som er/har vært i salg her i landet. Sistnevnte gjør enkodingen til DD i software, men CPU-bruken og latency er ikke avskrekkende.

 

Andre alternativer er Turtle Beach Montego DDL 7.1 (selges ikke i Norge), og HDA X Mystique 7.1 Gold (kan kjøpes fra Danmark, søk forumet). Disse er basert på samme C-Media brikke som kortet fra TerraTec. C-Media har en nyere versjon av brikken som skal støtte DTS® Interactive (sanntidsenkoding til DTS), men jeg har ikke sett noen kort i handelen (kun messebilder) basert på denne.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt skjønne hvorfor jeg må ha optisk, når jeg har en coax kabel, samt at jeg vil bruke denne standarden? Da får jeg det alt digitalt og ikke noe analogt, som vis jeg må bruke vanlige lyd kabler.

5445582[/snapback]

Men om du bruker den optiske inngangen så er det like digitalt.

Og når z-5500 støtter digital optisk inn så er det jo ikke noe dårligere signal der enn med coax.

5445631[/snapback]

 

Må nok arrestere deg litt akkurat på den, kjennere mener at coax er bedre enn optisk overføring. Coax`en har (såvidt meg bekjent) mulighet for å overføre mere data enn optisk overføring.

 

Stemmer som qwert sier også, at alle lydkort med digital utgang støtter både Dolby Digital og DTS (fordi singalene kun blir videresendt, ikke dekodet ifra dvd/annen kilde)

Lenke til kommentar

Må nok arrestere deg litt akkurat på den, kjennere mener at coax er bedre enn optisk overføring. Coax`en har (såvidt meg bekjent) mulighet for å overføre mere data enn optisk overføring.

5445754[/snapback]

 

Humbug!

 

Signalene som går i digital lydoverføring er fast spesifisert, både coax og optisk har mer enn nok båndbredde til disse.

Optisk er mer følsom for mekanisk belastning, mens coax er følsom for elektrisk støy. Bortsett fra det så er signalene identiske.

 

Optisk kan forresten ha større lengde uten signaltap, men digitale signaler er i utgangspunktet så gode at det ikke er noe problem i et normalt stort rom.

 

Og bare for å ha nevnt det så har optiske kabler mye mer overskuddskapasitet for digitale signaler enn coax. Det er ikke noe problem å sende gigabit ethernet over optisk kabel. men jeg ville ikke prøvd det samme med vanlig coax.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Må nok arrestere deg litt akkurat på den, kjennere mener at coax er bedre enn optisk overføring. Coax`en har (såvidt meg bekjent) mulighet for å overføre mere data enn optisk overføring.

5445754[/snapback]

 

Humbug!

 

Signalene som går i digital lydoverføring er fast spesifisert, både coax og optisk har mer enn nok båndbredde til disse.

Optisk er mer følsom for mekanisk belastning, mens coax er følsom for elektrisk støy. Bortsett fra det så er signalene identiske.

 

Optisk kan forresten ha større lengde uten signaltap, men digitale signaler er i utgangspunktet så gode at det ikke er noe problem i et normalt stort rom.

 

Og bare for å ha nevnt det så har optiske kabler mye mer overskuddskapasitet for digitale signaler enn coax. Det er ikke noe problem å sende gigabit ethernet over optisk kabel. men jeg ville ikke prøvd det samme med vanlig coax.

5452810[/snapback]

 

I en optisk kabel vil signalene bli gjort om til lys, for så å bli gjort om til lydsignaler igjen. I en Coaxkabel skjer ikke noen forringelse (i den grad). Altså i teorien bedre lyd.

Lenke til kommentar

Må nok arrestere deg litt akkurat på den, kjennere mener at coax er bedre enn optisk overføring. Coax`en har (såvidt meg bekjent) mulighet for å overføre mere data enn optisk overføring.

5445754[/snapback]

 

Humbug!

 

Signalene som går i digital lydoverføring er fast spesifisert, både coax og optisk har mer enn nok båndbredde til disse.

Optisk er mer følsom for mekanisk belastning, mens coax er følsom for elektrisk støy. Bortsett fra det så er signalene identiske.

 

Optisk kan forresten ha større lengde uten signaltap, men digitale signaler er i utgangspunktet så gode at det ikke er noe problem i et normalt stort rom.

 

Og bare for å ha nevnt det så har optiske kabler mye mer overskuddskapasitet for digitale signaler enn coax. Det er ikke noe problem å sende gigabit ethernet over optisk kabel. men jeg ville ikke prøvd det samme med vanlig coax.

5452810[/snapback]

 

I en optisk kabel vil signalene bli gjort om til lys, for så å bli gjort om til lydsignaler igjen. I en Coaxkabel skjer ikke noen forringelse (i den grad). Altså i teorien bedre lyd.

5694396[/snapback]

Altså, vi snakker om to forskjellige måter å sende digitale signaler. Digitale signaler forringes ikke noe mer av å sendes som lys enn av å sendes som elektriske firkantpulser.

Lenke til kommentar
jo, i teorien gjør det det

5694565[/snapback]

 

Støtter den...

 

Sier jo seg selv at det vil være større rom for lydforringelse når signalet må gå fra strøm til lys, og tilbake til strøm igjen kontra å føres som strøm hele veien...

 

Kan personlig si at coxial høres litt mer detaljer ut, med mer tyngde i bass og mindre skarp i toppen.

 

Men om gevinsten er så stor i denne prsiklassen stiller jeg meg heller tvilende til :hmm:

Lenke til kommentar

Skal ikke hive meg ut i debatten som er best av coax og optisk, jeg kjører beggge standarder, og jeg overlever med begge. Men siden optisk ikke fører elektriske signaler, så har den bedre respons fra jordet utstyr(pc) til ikke jordet utstyr(forsterker). Hvis du bruker coax, så vil du i noen sammenhenger kunne høre frekvensen til vekselstrømmen (60Hz). Sier ikke at dette skjer alltid, men det skjer i mitt utstyr, så coaxen bruker jeg mellom dvd-drev-forsterker ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...