Gå til innhold

nForce4 Ultra Northbridge varmeutvikling


johanhs

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra hovedkort som jeg har montert en Zalman ChipsetKjøler på. Men det virker som den blir ganske varm, og et par-tre ganger har pcen hengt seg. Jeg mistenker northbridgekjølinga for det.

Spørsmålet er hvor mye varme dette chipsettet utvikler og om Zalmankjøleren takler dette. Det er ikke så mye luftsirkulasjon rundt kjøleren heller...

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å planslipe kjøleren. Jeg har planslipt 2 sånne Zalmankjølere.

Orginalt var finishen VELDIG dårlig og kjøleren hadde dårlig kontakt med chipsettet.

Bruk også Arctic Silver Arctic Silver 5 kjølepasta.

Sjekk goopguiden (det er samme prinsippet med chipsett).

Sjekk også guiden for plansliping. Det blir samme prinsipp med Zalmankjøleren,men du trenger ikke EL-Tape og kloss.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Bare en liten ting... Det kalles vel ikke for 'northbridge'. For det første ligger brikken Sør på hovedkortet og for det andre er Northbridge funksjoner integrert i Athlon 64. 'Southbridge' blir vel mer rett å kalle den for. Eller rett og slett bare 'nForce4 brikkesettet'.

 

Jeg har hørt at nForce4 brikkesettet kjører betraktelig varmere enn nForce3. Slik at du bør vel iallefall ha luftsirkulasjon på ribba.

Lenke til kommentar

Komplett sin side for denne chipsetkjøleren står det en kommentar fra en bruker.

 

"Kjøpte denne kjøleren til mitt Asus A8N-SLI Deluxe (nForce4) da kjøleren som følger med hovedkortet er nærmest udugelig. Jeg har bukt kjølepasta av typen Arctic Silver 5 som regnes som den beste. Men alikevel kjøler ikke selve kjøleribba bra nok, når jeg tar på finnene på den, er det rett før jeg brenner meg(spesielt under spilling). Derfor monterte jeg et lite monster av en 50mm vifte. Denne blåser som et uvær uten for mye støy, og kjøler ned chipset'et til en mer passelig temperatur."

 

Siden jeg har nForce4 Ultra vil sikkert den bli enda varmere enn han sitt nForce4. Det er litt rart fordi standardkjølinga er en ganske så tynn kjøleplate med liten vifte.

 

Kanskje jeg skal montere på orginalvifta med redusert spenning. :roll:

 

Har forresten Artic Silver 5 på kjøleren.

Lenke til kommentar

Kan jo bidra med egen erfaring. Var i utgangspunktet skeptisk til å fjerne "vepsen" (originalvifta), men til slutt klarte jeg ikke lenger å høre på den.

 

Hovedkort: `MSI K8N nForce4 Platinum (Ultra) - ikke overklokket. Måler temp med Everest. Kabinett: Lian Li PC7Scand med 2 stk 12cm vifter - god plass/god kjøling.

 

Fjernet vifta og satte inn en Zalman NB47J + Arctic Silver 5 kjølepasta.

Ifølge Everest er temperaturen ikke blitt høyere, og alt er dønn stabilt (som før).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...