Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av trådløst utstyr


Anbefalte innlegg

Sånn ser mitt nettverk ut i dag

nettverk19dx.th.jpg

 

Skal nå gå over til trådløst nettverk, og lurer litt på hva slags utstyr det er lurt å velge.

Har lest og hørt mye bra om Linksis, og jeg har kommet fram til to alternativer.

1) Linksys WRT54G

2) Linksys WAP54G

 

Forskjellen på disse på er at alt. 1 står beskrevet som Trådløs ruter/basestasjon/gateway. Mens alt. 2 er et aksesspunkt.

Hva er lurest å kjøpe? ADSL-modemet er av typen Netopia så det har innebygd ruter. Blir det da hipp som happ hva jeg kjøper. Vil tro at det er lurest med en Trådløs ruter/basestasjon/gateway, siden den har flere funksjoner. Prisen er jo så i si den samme.

Etter det jeg forstår skal jeg da plassere den trådløse rutern, der hvor jeg har switchen i dag, altså etter ip-telefonadaperert. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for aksesspunktet for ellers får du to routerer på nettverket og det funker dårlig. Da måtte du ha satt modem/routeren i bridge modus og brukt linksysen som router. Med tanke på at du har IP-Telefoni og sannsynligvis må åpne porter til denne så gjør du det enklere for deg selv ved å velge det som faktisk fungerer. Et aksesspunkt er ikke annet enn en trådløs switch.

Ved å gå for linksys routeren må du (med mindre det går an å bruke denne som et AP) bruke denne som router, så må den stå foran IP-Adapteret og da må du åpne porter på nytt.

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at et aksesspunkt vil være den beste løsningen, og jeg vil trolig gå for Linksys WAP54G.

 

Jeg lurer på om det er mulig å beholde switchen jeg har nå i dag, og så koble aksesspunktet etter switchen? Jeg har nemlig tenkt til å koble til en av PC-ene med tp-kabel, mens de to andre skal ta i mot signalene trådløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...