Gå til innhold

Hvor ligger tingene og hvor bør de være?


Anbefalte innlegg

Etter å ha innstallert Fedora Core 4 X86_64 i noen dager kan jeg vel bruke den nogen lunde som en "normal" person. Altså jeg får til å surfe, sjekke mail, starte programmer, installere programmer (hvis jeg finner de i yum, høre på musikk, se på video osv).

 

Men jeg føler meg forsatt som om hendene mine er bundet og ting går ikke like flytende som jeg vil, så jeg har noen spørsmål.

 

Jeg har brukt data en stund og Terminal skremmer meg ikke noe særlig, og i gamle dager brukte jeg DOS så jeg føler at det er greit å bruke Terminal. Vil gjerne vite hva som er hva og hvor ting skal ligge.

 

1. I Windows har man .exe filer som er executeable, hva tilsvarer dette i Linux?

 

2. Etter å ha innstallert et program fra YUM finner jeg de som regel under Application i Gnome, og det er jo bra, men hvor er egentlig programmene? For det grafiske grensesnittet peker vel bare mot noe som ligger i filsystemet? I Windows har man gjerne C:\Program Files som er standard.

 

3. Vet at det ikke er noe standard svar på dette, men hvor skal jeg nå legge mine dokumenter som bilde, video, tekst ? ( på home/brukernavn? )

 

4. Når jeg skriver LS ser jeg en haug med forkorttelser som jeg ikke vet hva står for og vet heller ikke hva som er inni. Hva skal ligge i bin, etc, sbin, sys, var , srv osv? (Ikke særlig brukervennlig når de forkorter slik) :(

 

5. Symbolsk Lenke, det er en slags "snarvei" ikke sant? Hvordan forandrer man dersom man ønsker at de skal peke et annet sted?

 

Takk for hjelpen :)

Endret av unwill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - filendelser betyr ingenting i GNU/Linux, de er bare hint. Hvis du skriver ls -l filnavn og du får opp noe som dette

-rwxr-xr-x ..................................................................

da er det en kjørbar fil, x-ene står for at de er kjørbare

2 -De legger seg litt her og der, skriv whereis program-navn for å få vite hvor de viktigste delene er

3 - Brukere skal kun legge sine filer i $HOME, offtest er det /home/brukernavn

4 - bin - de kjørbare delene av programmer

etc - konfigurasjonsfiler

sbin - programmer som kun root skal bruke

5 - Ja, for å forander ln -s fil_du_skal_peke_til [navn_på_lenke valgfitt om du vil ta med ellers blir det samme som filen du peker på]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...