Gå til innhold

Kjøpe barebone, vurderer Aopen XC MZ915 & 2 andre


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en barebone maskin, og aller helst vil jeg ha Aopen XC Cube MZ915. De to andre jeg vurderer er Aopen XC Cube EZ915 og Aopen XC Cube EZ482.

 

Har tenkt å kjøpe gjennom Komplett sin PC-bygger, og skal ha de samme specsa uavhengig av maskinvalg (bortsett fra prosessor, som var AMD Athlon og Intel Pentium M avhengig av hvilken pakkeløsning.) Tenkte å ha:

 

Intel Pentium M 740 1.73GHz / AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz / Intel Pentium 4 630 3.0GHz

 

1024 RAM

250 GB Samsung HD

DVD-brenner

Ikke noe ekstra skjermkort

 

Problemet kommer når det gjelder trådløst nettverk.

Jeg har et D-Link AirPlus ExtremeG DWL-G520 kort fra før, som var brukt i et vanlig tårn. Men sånn som jeg har forstått kan det kun brukes i de to EZ-maskinene, siden MZ915 krever et lavprofil kort? Og vil det da si at jeg kan bruke noen av følgende kort i MZ-915?

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316196&cks=PRL

eller

http://www.psdata.no/ps.asp?it=98574&mlevel=

 

Jeg sendte mail til komplett.no og spurte ang. kortet i MZ915, men de anbefalte en USB Wireless Adapter. Jeg var litt skeptisk, men er det berettiget? Er uansett litt kulere å ha det inni maskina :)

 

Maskinen skal primært brukes til ting som surfing, Word, poker, musikkspilling, nedlasting, og av spill blir det mest Football Manager. Jeg antar dermed at jeg ikke trenger noe ekstra skjemkort, og at specsa ellers duger greit nok?

 

Men hva er den store forskjellen mellom EZ915 og EZ482?

 

På forhånd takk for all hjelp !!

 

 

 

-giventofly.-

Endret av giventofly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp satt sammen en MZ915 fra Aopen og er fornøyd så langt. Har samme Cpu som du tenker på, 1 Gb ram, 160 Gb S-ATA (Det er bare en IDE-kontakt på kortet i maskinen, så jeg anbefaler deg å skaffe en s-ata disk.

 

Det interne skjermkortet er ikke noe særlig foruten du skal spille lette spill. Det bruker inntil 128Mb av rammen som er i maskinen. Skal lete meg gjennom webshoppene og se om jeg finner et lavprofil skjermkort som passer og ikke drar for mye strøm.

 

Trådløskortet fra komplett kan bare brukes i EZ482. Kortet som du linker til fra Psdata er et vanlig Ethernetkort. Ikke trådløst. MZ915 har et Gigabit ethernetkort (EZ482 også). Problemet med *lav-profil*-kort er at det er nesten ingen som har en festebrakett som er så liten som MZ915 trenger. Iallfall har ikke jeg sett noen enda. Kanskje andre vet

 

Den store forskjellen på de 2 barebonene du nevner er størrelsen og at du i EZ482 kan ha *vanlig størrelse* på kortene du setter inn. Selvsagt også at EZ482 bruker AMD 939 Cpu og dermed kan du dra mer kraft ut av den

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar
Har nettopp satt sammen en MZ915 fra Aopen og er fornøyd så langt. Har samme Cpu som du tenker på, 1 Gb ram, 160 Gb S-ATA (Det er bare en IDE-kontakt på kortet i maskinen, så jeg anbefaler deg å skaffe en s-ata disk.

 

Jepp, skal bruke en S-ATA disk.

 

Det interne skjermkortet er ikke noe særlig foruten du skal spille lette spill. Det bruker inntil 128Mb av rammen som er i maskinen. Skal lete meg gjennom webshoppene og se om jeg finner et lavprofil skjermkort som passer og ikke drar for mye strøm.

 

Skjønner. Tror det holder for min del, da Football Manager - som sannsynligvis blir det eneste spillet jeg vil spille - ikke har den helt store grafikken :)

 

Trådløskortet fra komplett kan bare brukes i EZ482. Kortet som du linker til fra Psdata er et vanlig Ethernetkort. Ikke trådløst. MZ915 har et Gigabit ethernetkort (EZ482 også). Problemet med *lav-profil*-kort er at det er nesten ingen som har en festebrakett som er så liten som MZ915 trenger. Iallfall har ikke jeg sett noen enda. Kanskje andre vet

 

Oisann, var visst linket til feil kort der....

Så du sier at disse lavprofilkortene ikke passer i MZ-915 altså? Blir det da en USB Wireless Adapter som blir løsningen?

 

Den store forskjellen på de 2 barebonene du nevner er størrelsen og at du i EZ482 kan ha *vanlig størrelse* på kortene du setter inn. Selvsagt også at EZ482 bruker AMD 939 Cpu og dermed kan du dra mer kraft ut av den

5429942[/snapback]

 

Jepp, men da er jeg med :)

Takk for svaret så langt iallfall !

 

-giventofly.-

Lenke til kommentar
Problemet med *lav-profil*-kort er at det er nesten ingen som har en festebrakett som er så liten som MZ915 trenger. Iallfall har ikke jeg sett noen enda. Kanskje andre vet

5429942[/snapback]

 

Fra komplett fikk jeg svar at slike lavprofilskort skulle passe i MZ915, men at de likevel ville anbefale en USB-løsning.

 

Har også funnet et annet foruminnlegg hvor noen sier de hadde samme problemet med størrelsen på festebraketten:

http://itpro.no/supportforum.php?showtopic=31224

 

 

Fant også en test av et Aopen low profile kort her på hardware.no

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...dv128lp/20448/2

et kort hvor det følger med skjermkortet noen ekstra braketter (bilde litt nede på siden). Kan det være slike man trenger? I testen står det jo at kortet passer fint i maskiner som nettopp MZ915

 

Fra testen (konklusjon): At man i tillegg for en noenlunde grei spillopplevelse gjør kortet til en grei investering i et stillegående "allround"-system, men er kanskje aller mest aktuell i "low profile" HTPC-bokser og bokser av typen XC Cube MZ915-M

 

 

Hmm, så hva blir konklusjonen vår? :hmm:

Low profile kort passer i MZ915, men man trenger slike små braketter?

Lenke til kommentar

Har bestilt dette skjermkortet : https://www.psdata.no/ps.asp?IT=112374

 

Får det forhåpentligvis i løpet av et par dager. Skal si fra hvordan det passer

 

Har ellers *ødelagt* en brakett til et cinet lavprofil wlankort. Fikk ikke knekt braketten rett slik at den passet :blush:

 

Egentlig MÅ en ikke ha brakett til kortet hvis maskinen står i fred og ro og et ikke er for mange som skal *klå* bak maskinen :)

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar

Aopen XC MZ915 Svart : http://xc.aopen.com.tw/productdetail.aspx?...=1305&mdstyl=22

 

Her nå fått skjermkortet til barebone og PSU'en leverer nok strøm til å dra det som er for tiden :

 

Seagate 160Gb s-ata 3,5"

 

1 GB (2*512) ddr2 533 Mhz

 

Aopen Slim Dual layer dvd-brenner

 

Pentium M 740 (1,73 mhz) + vifte/kjøler som følger med

 

Connect3d Radeon X300SE 128MB

 

Cnet 54 Mps wlankort.

 

PSU'en er jo bare på 150W, så det er begrenset hva en kan dra ut av den. Men så langt er jeg fornøyd

 

Har ikke noe program som kan lese av hvor mange watt maskinen bruker under *load*. Så er det noe som har et forslag til et, så si i fra.

 

 

Det som er det vidunderlige med denne maskinen er at den nesten helt stille. Selv i oppstarten. Min bærbare bråker faktisk mer (uten at den er noe bråkmaker)

 

Så skal du ha en god og stille surfe/kontor pc er dette absolutt et godt alternativ.

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...