Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Håper noen kan hjelpe meg litt med en database jeg prover å lage i accsess

Jeg lager en database for å registrere kundelister og i den vil jeg gjerne at når jeg

feks taster inn postnr så kommer poststed opp automatisk

Jeg har lastet ned postnr/posted fra posten.

1)

hvordan skal jeg få lagt det inn i min database ?

2)

Har et felt lagt inn der hvor jeg krysser av om kunde vil ha Reklamemail eller ikke

Det jeg vil er at når jeg skal sende ut en nyhetsmail, så kan jeg bare trykke på et valg som gjør at databasen henter ut mailadressene til de som ønsker mail

Er det mulig ? og hvordan gjør jeg det

Er desverre helt grønn i accsess programering så all hjelp motas med takk

mvh

Rune

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Jeg lager en database for å registrere kundelister og i den vil jeg gjerne at når jeg

1)

2)

Har et felt lagt inn der hvor jeg krysser av om kunde vil ha Reklamemail eller ikke

Det jeg vil er at når jeg skal sende ut en nyhetsmail, så kan jeg bare trykke på et valg som gjør at databasen henter ut mailadressene til de som ønsker mail

mvh

Rune

5426453[/snapback]

Siden ingen andre har svart, så får jeg gjøre det. :hrm:

Vel, Access bruker jeg ikke, det er ikke særlig skalerbart, og egner seg etter min mening i beste fall til brukergrensesnitt mot en database. Men, når det er sagt:

1) Du trenger i hvert fall en tabell som har felter som passer til dataene i den filen du har fått, og så får du se etter muligheter til å importere dataene. Hadde du brukt Microsoft SQL Server hadde jeg kunnet hjelpe deg her. SQL Server 2005 Express er nok tyngre å lære seg, men mye bedre enn Access, og den er gratis.

2) Jeg regner med at du kan skrive SQL-spørringer i Access også:

SELECT EPostAdresse FROM Tabell WHERE VilHaSPAM = 1;

Håper dette i det minste satte deg på rett spor.

Skrevet
Hei

1)

2)

mvh

Rune

5426453[/snapback]

På fil-menyen (tror jeg det var, selv om det er år og dag siden sist jeg var borti Access) så er det et valg for import. Dette valget åpner en wizard, der du blir bedt om å spesifisere filen du skal importere fra, hvilket format den er i, og hvordan de forskjellige kolonnene skal mappes.

Nå mener jeg å huske at du ikke bør bruke postnummeret som primærnøkkel, da det finnes flere rader i tekstfila med samme postnummer. Du bør la Access definere en egen primærnøkkel for deg, i wizarden.

I kundelistetabellen bør du ikke ha annet enn et felt for postnummer (4 karakterer). Henvisning til ovenfor nevnte primærnøkkel kan skape et helvete, den dagen postnummerlista blir oppdatert.

Dette var det databasespesifikke. Når det gjelder det andre du spør om, så er dette Access-Basic relatert. Jeg vil anbefale deg først som sist å skaffe deg en bok om Access. Når det gjelder dette produktet så finnes det faktisk en god del bøker på norsk.

Werner

• 2 uker senere...
Skrevet

Muligheten for og liste opp kunder som skal ha reklame er enkel:

I kundetabellen lager du ett ja/nei felt og ett felt for mailadr.

Deretter lager du en spørring som inneholder Kundetabellen med felt for [ja/nei mail] og [mailadressen].

Dette skal være en utvalgspørring(standar) med ett vilkår for [ja/nei feltet] ( angi true i feltet for vilkår)

Legg også til Kundenavn i spørringen.

Fjern den lille haken i spørreverktøyet for synlig(ja/nei feltet)

Når du kjører spørringen vil alle mailadresser for kunder som har ja i feltet listes opp.

(kundenavn og mailadresse)

mvh

Lasse

• 2 uker senere...
Skrevet

Har du fått til dette eller ønske du forsatt hjelp?

Jeg benytter Access daglig, og kan godt liste ut kode for deg som gjør det du ønsker. Ser at posten er noen uker gammel, så er vel ingen poeng om du ikke fortsatt trenger hjelp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...