Gå til innhold

Mangler XP Home installasjons-cd


Anbefalte innlegg

Hei

Har bestillt laptop fra Dell og det ryktes at det ikke følger med XPcd, bare en Symantec system restore cd. Dette passer svært dårlig. Vil formatere/reinst asap. Har noen spm i den forbindelse:.

1. Vet noen om dette virkelig stemmer og er dette vanlig praksis rundt omkring?

2. Jeg får vel eget serienummer? Og kan jeg bruke dette på en lånt XP-cd uten å få problemer?

3. Kan denne lånte cd'n kopieres?

 

Setter stor pris på svar!

Mvh Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har bestillt laptop fra Dell og det ryktes at det ikke følger med XPcd, bare en Symantec system restore cd. Dette passer svært dårlig. Vil formatere/reinst asap. Har noen spm i den forbindelse:.

1. Vet noen om dette virkelig stemmer og er dette vanlig praksis rundt omkring?

2. Jeg får vel eget serienummer? Og kan jeg bruke dette på en lånt XP-cd uten å få problemer?

3. Kan denne lånte cd'n kopieres?

 

Setter stor pris på svar!

Mvh Olav

5425061[/snapback]

 

Har selv en Inspiron 6000 som er ca 1/2 år gammel.

Her følgte ingen XP-cd med fysisk. Men det er et image på harddisk som kan brenne 1 cd(via et program i startmenyen). Dette image slettes automatisk etter brenning, så du bør bruke en god cd, og la brenneprosess få snurre i fred.

Tror også det ligger et recovery-image på en skjult partisjon, men har ikke sjekket så mye rundt dette...

Serienummer står jo på en klisterlapp på maskinen. Og i utg. punktet skal dette serienummer kunne brukes på en std. cd(må kanskje være samme språk/servicepack)

 

Er enig i at det er en uting at vi ikke skal få en original cd med maskinen, når man betaler for en dyr lisens..... men hva skal en gjøre. Velge en annen leverandør. Ikke mange som gjør det. Og jeg tror det blir mer og mer vanlig blant de store leverandørene.

 

//macmaster

Endret av macmaster
Lenke til kommentar

Takker dere begge for svar. Etter det jeg kan forstå er jeg berget i alle fall.

 

Jeg får kjøpe meg et par kvalitetscdr'er å teste ut at de funker greit på maskina mi først.

 

Og skulle det gå galt får jeg låne meg en cd og kopiere. Evt laste ned fra Usenet.

 

Jeg synes praksisen er helt meningsløs. Det burde være en menneskerett å få formatere og reinstallere for å bli kvitt all dritten Dell legger på maskina. Jeg skal ringe FN om saken :)

 

Olav

Lenke til kommentar

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk min Dell-laptop i november 2004 var å formatere den og legge inn clean Windows uten noe forhåndsinstallert dilldall.

 

Lastet da ned et ISO-image av Windows XP Home Edition OEM, installerte fra denne og brukte serialen som var klistret under maskinen. Og selv om serialen opprinnelig var myntet på norsk versjon av Windows fungerte den prima også på engelskspråklig utgave.

 

Ingen problemer, og fullt lovlig. Det er serialklistremerket som er beviset på gyldig lisens og ikke mediet du installerer fra. Så lenge du har den unike, gyldige CD-keyen kan du laste ned Windows og installere denne med god samvittighet - så lenge det er samme versjon du har lisens til, da. Retail-CD fungerer ikke på OEM-lisenskode, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg kan utdype litt hvad angår OEM/retail

 

OEM koster typisk ca 1/3 av retailversjonen.

 

Retailversjonen kan du installere på hvilken som helst computer. Så lenge det kun finnes én installation ad gangen. Du kan sågar selge den videre hvis du selv har avinstallert.

 

OEM versjonen installerer du på èn computer, og så hører installationen til denne computer. Du kan ikke avinstallere og installere på anden/ny computer.

Du kan til enhver tid avinstallere og installere på nytt, bare det er på den samme computer.

 

Du kan opgradere computeren, men blir det "for" mange komponenter, skal du snakke med Microsoft. Det går som regel greit.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Takker dere begge for gode svar!

 

Dette får meg imidlertid til å lure på enda en ting:

Går dette med at OEM versjonen bare kan brukes på maskinen den kom med kun på tillit? Altså, rent praktisk, kan en 'jukse' og bruke den på en annen maskin dersom den opprinnelige maskinen feks blir ødelagt? Har INGEN planer om å 'jukse' , men ble nysgjerrig på hvordan Microsoft rent teknisk skulle kunne forhindre dette.

 

Mvh Olav

Lenke til kommentar

Du registrerer dig online hos Microsoft, når du har innstallert f.eks en OEM versjon.

Sammen med registreringen blir det sendt en "hardwarekode" som forteller Microsoft bl. annet om hovedekort, harddiske, ram og processor.

 

Hvis du nå installerer din OEM versjon på annen datamaskin, og registrerer den, vil "hardwarekoden" ikke være den samme. Du vil så få mellingen om at du ikke får lov til å onlineregistrere, men du får også muligheten for å ringe til Microsoft.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...