Gå til innhold

IBM laptop til musikkproduksjon?


Jungel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter her og vurderer å kjøpe meg en IBM/Lenovo ThinkPad Z60m, som i første rekke skal benyttes til musikkproduksjon. Spørsmålet er da naturligvis om denne maskinen vil duge til dette?

 

Har pr. i dag en IBM ThinkPad T41, 1,8ghz, med 1Gb RAM og 60 Gb harddisk, som jeg har prøvd meg litt på, uten stort hell. Innspilling av audio begynner etter kort tid å hakke (har eksperimentert meg grønn på bufferinnstillinger og annet, men det er kanskje 5400rpm disken som er problemet her?), og det skal ikke mange softsynther til før det blir krøll. Dette er riktignok en maskin som er alt annet enn optimalisert for musikkproduksjon (jobb-pc med masse dritt installert), og det er da også derfor jeg vil investere i en egen, dedikert musikklaptop.

 

Spesifikasjonene for Z60m'en jeg vurderer er følgende:

 

Graphics chipset: Intel Graphics Media Accelerator 900

Graphics type: WXGA

Video RAM type: DVMT

Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors

Max colors (with max video RAM): 16777216

Graphics bus interface: PCI Express

 

BIOS type: Flash ROM

Processor manufacturer: Intel

Processor (CPU): Intel® Pentium® M Processor 760

Processor internal clock speed2: 2.00GHz

Front Side Bus: 533MHz

 

Memory (RAM) std/max: 1GB/2GB

RAM slots total: 2 SODIMM

RAM slots available: 0 SODIMM

RAM speed supported: 533MHz

RAM type: PC2-4200 DDR2 SDRAM

 

Hard disk size: 100GB

Hard disk type: Serial ATA

 

Expansion Options

Plug and play support: Yes

Slots total (free) and type: PCI/PCI Express

Parallel port type:

Ports: AC adapter

External Display

External Microphone/Line-In

Headphone / Line out

Infrared

IEEE 1394

RJ-11

RJ-45

S-Video out

3 USB 2.0 (back)

3-1 digital media reader

 

 

Kort sagt: Er det noen som har noe erfaring med denne eller lignende konfigurasjoner i sammenheng med musikk, og kan fortelle meg om den vil gi tilfredsstillende ytelse til formålet mitt? Jeg bruker Cakewalk Sonar 4 (muligens 5 etter hvert), og et M-Audio Firewire 1814 lydkort.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Endret av Jungel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha... Kanskje spørsmålet mitt ble for spesifikt? La meg prøve en ny vri:

 

Er det noen der ute som benytter en laptop og et firewirelydkort til musikkproduksjon? Og i så fall, hvordan fungerer dette, og hvilke spesifikasjoner har laptopen?

 

Håper på noen innspill her!

Lenke til kommentar

Eg har personlig aldri likt IBM sine laptoper, dei er overpriset og mindre heldige med utsjåande, med det er jo sef. smak og behag.

Vist eg skjønner meg riktig på deg, så trenger du ein kraftig laptop som du skal bruke til musikkproduksjon. Har sjølv ingen erfaring fra musikkprod. men ut i fra krava dine så syns eg du har bommet litt med laptop valget.

 

Første som slår meg er at du velger ein WXGA skjerm på laptopen. Dvs at den har relativ lav oppløsning som betyr liten workspace.

Det andre er at IBM har alltid hatt dårlig ytelse per krone. Dvs at vist du trenger mykje ressurser for "normal" pris så er IBM ikkje vegen å gå.

For det tredje så bør du vente til Intel Duo kjeme, som gir deg "dobbel" ytelse til nesten samme pris.

Lenke til kommentar
Eg har personlig aldri likt IBM sine laptoper, dei er overpriset og mindre heldige med utsjåande, med det er jo sef. smak og behag.

Vist eg skjønner meg riktig på deg, så trenger du ein kraftig laptop som du skal bruke til musikkproduksjon. Har sjølv ingen erfaring fra musikkprod. men ut i fra krava dine så syns eg du har bommet litt med laptop valget.

 

Første som slår meg er at du velger ein WXGA skjerm på laptopen. Dvs at den har relativ lav oppløsning som betyr liten workspace.

Det andre er at IBM har alltid hatt dårlig ytelse per krone. Dvs at vist du trenger mykje ressurser for "normal" pris så er IBM ikkje vegen å gå.

For det tredje så bør du vente til Intel Duo kjeme, som gir deg "dobbel" ytelse til nesten samme pris.

5421246[/snapback]

 

Takk for svar, selv om det ikke akkurat traff helt blink :) Grunnen til at jeg nevner IBM er for det første at jeg kan få disse maskinene til relativt fordelaktige priser (ja, jeg vet at det er fullt mulig å få tilsvarende ytelse hos billigere fabrikanter), og videre at jeg ønsker en robust maskin som er både pålitelig og stabil. Samtlige IBM-laptoper jeg har hatt opp gjennom årene har vært kjennetegnet av disse tingene, i motsetning til en del andre laptoper jeg har vært mindre heldig med. Designet er en smakssak, og ganske irrelevant igrunnen ;)

 

Men uansett, hva annet enn skjermen mener du er bom i forhold til kravene mine?

Lenke til kommentar

Vist du klarer å skaffe IBM laptoper til akseptabel pris så blir det ein heilt an sak. Samt at tiden der "kun" IBM lever rubuste, stabile og pålitelige maskiner er forbi. Men over til saken din:

 

Skjermen er ein veldig viktig aspekt på ein laptop. Å ha ein WXGA skjerm begrenser effektiviteten betraktelig når det gjelder utvikling av kva som helst på datamskiner. Det hindrer oversikten samt ergonomien. Mange vil sei at det ikkje er nøye siden den skal koblest til ein ekstern skjerm, men kva som er poenge med å kjøpe ein bærbar pc da?

 

Vist du har muligheten til å vente så anmoder eg på det sterkeste å vente på Intel sin Duo prosessorer. (Du kan lese fordelene med duo her, samt ein review av IBM ThinkPad T60 med PM Duo).

 

Du bør gå får raskast mulig disk (helst 7400 rpm) og mest mulig minne, vist du skal jobbe med filer i rå- format så vil dette lønne seg voldsomt, samt raskast mulig prosessor vist du skal rendre (kanskje eit ant ord når det gjelder musikk) musikken. (PM Duo).

 

Har du sett på Apple sine maskiner, har alltid innbilt meg at dei er første valget for prof. musikere, de har nettopp lansert ny laptop basert på nettopp Intel Duo.

Apple Norge

Lenke til kommentar
Vist du klarer å skaffe IBM laptoper til akseptabel pris så blir det ein heilt an sak. Samt at tiden der "kun" IBM lever rubuste, stabile og pålitelige maskiner er forbi. Men over til saken din:

 

Skjermen er ein veldig viktig aspekt på ein laptop. Å ha ein WXGA skjerm begrenser effektiviteten betraktelig når det gjelder utvikling av kva som helst på datamskiner. Det hindrer oversikten samt ergonomien. Mange vil sei at det ikkje er nøye siden den skal koblest til ein ekstern skjerm, men kva som er poenge med å kjøpe ein bærbar pc da?

 

Vist du har muligheten til å vente så anmoder eg på det sterkeste å vente på Intel sin Duo prosessorer. (Du kan lese fordelene med duo her, samt ein review av IBM ThinkPad T60 med PM Duo).

 

Du bør gå får raskast mulig disk (helst 7400 rpm) og mest mulig minne, vist du skal jobbe med filer i rå- format så vil dette lønne seg voldsomt, samt raskast mulig prosessor vist du skal rendre (kanskje eit ant ord når det gjelder musikk) musikken. (PM Duo).

 

Har du sett på Apple sine maskiner, har alltid innbilt meg at dei er første valget for prof. musikere, de har nettopp lansert ny laptop basert på nettopp Intel Duo.

Apple Norge

5421879[/snapback]

 

Takk for svar igjen! Noen kjappe oppfølgingsspørsmål...

 

- Hvilke andre maskiner leverer tilsvarende robusthet og pålitelighet som IBM? Jeg er naturligvis åpen for andre alternativer, dersom de gjør jobben OG tåler en støyt.

 

- Raskest mulig disk er selvsagt høyt prioritert, da disken i min nåværende laptop er 5400 rpm, og denne laptopen altså ikke fungerer spesielt bra til musikk... Men jeg har ikke en gang fått med meg at det finnes 7400 rpm-disker til laptoper (så treig er jeg tydeligvis). Men da snakker vi jo... Hvilke disker er dette? Har du noen linker?

 

- Apple har jeg ikke vurdert, og kommer nok ikke heller til å vurdere, da det betyr investering i - og ikke minst masse opplæring i - helt ny programvare. I tillegg til at alle prosjektene jeg har laget til nå blir ubrukelige. Og ja, mange proffer bruker mac, men langt ifra alle. Men uansett er jeg ikke proff, så jeg faller utenfor den kategorien :cool:

Lenke til kommentar

Eg har god erfaring med Asus til relativ tung grafisk arbeid. Samt at dei lager særs solide laptoper. Eg sitter no på ein Asus M6Va som har chassis av carbonfiber alloy (karbonfiber forsterket). De har også ein rein carbonfiber laptop (W1 carbon edition) samt laptoper i børstet aluminium (W1Vc med fleire som eg ikkje kjeme på navnet no). No snakker eg ikkje alu og carbon pynt, men heile maskina i overnevte materialer.

Acer har maskiner i både alu og delvis karbon. (Topp modellene)

 

Veit ikkje heilt kva du meiner med "Hvilket disker er dette?", men de fleste prousenter lager 7,4k RPM disker. Men eg er litt usiker på kor utbredt det er i merker som IBM, Asus, Acer osv. Veit du kan få det med plasboxer som Dell, Whitebox osv. Men du kan alltids bytte ut disken som følger med med til ein raskare. Ellers så "bør" du ha ein laptop med DVD-bay (modulebasert) slek at du kan bytte/ veksle denne ut med ein rask disk, ekstra bat o.l.

 

Men vist du skal ha ein rask maskin som er rubust, så må du betala deretter. Eg veit ikkje kva budsjette ditt er, eller kva du kan få IBM-en for.

Lenke til kommentar

Det viktige for en PC til lydproduksjon er lydkortet, og det er her du må fokusere.

 

Jeg formoder at den PC'en du specet opp har 915-chipset. Da har den High Definition Audio (32 bit) som gir vesentlig bedre mulighet for integrerte lydkort enn AC97 som har vært enerådene til nå. (Men jeg har kommet over flere 915-baserte PC'er med gamle AC97 lydkort.)

 

Men, selvfølgelig, skikkelig sus i serken blir det ikke med en laptop før du kobler til et eksternt lyd"kort" (USB2.0 eller FW). Jo kraftigere prosessor (DSP) lydkortet har selv, jo mindre er du avhening av en kraftig prosessor. Her kan du gjerne være oppmerksom på siste tilbudet fra E-mu som har kommet med en spennende løsning spesielt for laptops, 1616M, basert på PCMCIA og med kraftig DSP og en omfattende break-out boks + mye software, se http://www.emu.com/products/product.asp?ca...1&product=13552.

 

1616M har blitt skamrost i computer musikk miljøene.

Se på f.eks. www.procom.no så finner du priser mv.

 

Å legge inn et par tusenlapper for å få et slikt kort, betyr mer for lydproduksjon på laptop enn å bruke de samme tusenlappene for å få en raskere prosessor.

 

Mye RAM er vesentlig for at ting skal gli. Begynner systemet å swape til HD, er det gjort. Min 1 Gb, gjerne 2. Etter min erfaring er flusst med RAM vel så viktig som prosessor-kraft, men det kan selvfølgelig avhenge litt av DSP og hvor mange plug-ins du har tenkt å benytte.

 

Det som ellers kan være et problem med laptops og eksterne lydkort, bortsett fra ovenenvte E-mu kort, er at noen av disse boksene er avhengig av å trekke strøm fra USB-porten (med mindre du bruker separat størmforsyning til lydkortet), men ikke alle USB-porter på bærbare leverer strøm.

 

Ellers er jeg enig i at skjerm med mange pixler er viktig. Ved lydproduksjon er det mange moduler som skal få plass på desktopen.

 

Jeg er enig med deg i at fysisk soliditet er viktig, og da vet vi alle at IBM/Lenovo er i første divisjon. Så hvis du kan få slike billig, kjøp en med stor skjerm og bruk penger på lydkort, RAM og programvare.

Lenke til kommentar
Eg har god erfaring med Asus til relativ tung grafisk arbeid. Samt at dei lager særs solide laptoper. Eg sitter no på ein Asus M6Va som har chassis av carbonfiber alloy (karbonfiber forsterket). De har også ein rein carbonfiber laptop (W1 carbon edition) samt laptoper i børstet aluminium (W1Vc med fleire som eg ikkje kjeme på navnet no). No snakker eg ikkje alu og carbon pynt, men heile maskina i overnevte materialer.

Acer har maskiner i både alu og delvis karbon. (Topp modellene)

 

Veit ikkje heilt kva du meiner med "Hvilket disker er dette?", men de fleste prousenter lager 7,4k RPM disker. Men eg er litt usiker på kor utbredt det er i merker som IBM, Asus, Acer osv. Veit du kan få det med plasboxer som Dell, Whitebox osv. Men du kan alltids bytte ut disken som følger med med til ein raskare.

5428944[/snapback]

 

Takk for tipset! Skal se nærmere på Asus også. Og jeg tenkte jo faktisk ikke på at det bare er å bytte disk, til en 7200 rpm... Er vel rimelig "plug and play" det, skulle jeg tro! :D

Lenke til kommentar
Det viktige for en PC til lydproduksjon er lydkortet, og det er her du må fokusere.

 

Jeg formoder at den PC'en du specet opp har 915-chipset. Da har den High Definition Audio (32 bit) som gir vesentlig bedre mulighet for integrerte lydkort enn AC97 som har vært enerådene til nå. (Men jeg har kommet over flere 915-baserte PC'er med gamle AC97 lydkort.)

 

(...)

 

Mye RAM er vesentlig for at ting skal gli. Begynner systemet å swape til HD, er det gjort. Min 1 Gb, gjerne 2. Etter min erfaring er flusst med RAM vel så viktig som prosessor-kraft, men det kan selvfølgelig avhenge litt av DSP og hvor mange plug-ins du har tenkt å benytte.

 

(...)

 

Ellers er jeg enig i at skjerm med mange pixler er viktig. Ved lydproduksjon er det mange moduler som skal få plass på desktopen.

 

Jeg er enig med deg i at fysisk soliditet er viktig, og da vet vi alle at IBM/Lenovo er i første divisjon. Så hvis du kan få slike billig, kjøp en med stor skjerm og bruk penger på lydkort, RAM og programvare.

5430204[/snapback]

 

Takk for et langt og informativt innlegg!

 

Jeg har et M-Audio Firewire 1814 lydkort, så den saken er grei :) Programvare er også i hus, da jeg har et stasjonært "studio" allerede, men behøver et mobilt også, da jeg er veldig mye borte fra hjemmet.

 

For å være ærlig så kan jeg ikke finne info om chipset på Z60m'en på IBMs websider, men jeg mener å ha sett et annet sted at det er 915 ja. Har dette noe positiv innvirkning annet enn bedre integrert lydkort? Og 1 Gb RAM er jo også inkludert, så det burde forhåpentligvis holde i første omgang.

 

Når det gjelder skjerm så har jeg også sett på en *litt* dyrere versjon av Z60m, med WSXGA+ i stedet for WXGA. Oppløsningen på begge alternativene er imidlertid 1680x1050, så hva er egentlig forskjellen på de to? Skarphet?

 

Men tolker jeg det riktig når jeg konkluderer med at en laptop med 915-chipset, 1 Gb RAM og WSXGA+ skjerm burde holde til musikkproduksjon? Så får jeg eventuelt bare krysse fingrene og håpe at 5400 rpm harddisk er rask nok, eller eventuelt bytte denne med en 7200, som jo definitivt burde være nok?

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Dell D410 (PM 750, 2gb 533mhz ram, 80 gb 5400rpm hd) med et Echo Indigo DJ PCMCIA-kort og div software, og jeg har enda ikke klart å bruke den fullt ut sånn at den hakker.

 

Går fint å lage musikk på en bærbar. Mindre ram og tregere og mindre HD enn vanlige stasjonære er hovedproblemene, men det finnes alltid veier uteom:

 

- ha minst mulig installert på maskinen

- ha mest mulig ledig harddiskplass

- ha minimum 1gb ram, helst 2.

- Bruk ekstern HD for noen av sporene for å avlaste HD.

- Ikke kjør alt i realtime. Om du er ferdig med et spor kan du bare rendre det istedenfor å kjøre alle plugins i realtime. Sparer MYE prosessorkraft!

Lenke til kommentar
og forresten, man kan ikke nødvendigvis sette en 7200 rpm disk i en maskin som leveres med 5400 rpm. Raskere disker blir varmere, og om maskinen ikke er designet for det kan harddisken overopphetes slik at den dør.

5431593[/snapback]

 

 

Hitachi sine 7200rpm disker til bærbare har samme støy- og varmeprofil som 5400rpm. Også samme strømforbruk.

 

Fantastisk, ikke sant?

Lenke til kommentar

Har en IBM X31 maskin som er oppdatert til 1 GB minne og en Seagate 7200rpm 80GB disk. Fungerer helt topp,- noe hvislestøy fra disken ift. 4200rpm disken som stod der tidligere. Skal du høre denne støyen må det være helt stille i rommet, eller legge øret helt inntil.

 

Som det påpekes av andre, har 7200-disker tilnærmet likt strømforbruk, støy og varmeavgivelse som 4200- og 5400-disker. IBM har også den fordelen at man kan laste ned komplette manualer på hvordan maskinen er bygd opp, slik at bytte og erstatning av komponenter er svært enkelt.

 

Har også hatt en Asus M5-maskin som skulle være konstruert i karbonplast, men sammenlignet med IBM`en, var den langt fra like robust. Dessuten gikk viften kontinuerlig på ASUS-maskinen,- på IBM går den aldri. 100% støyfri, bortsett fra den særdeles lave hvislelyden fra den nye harddisken.

 

Designmessig er jeg forøvrig helt enig,- IBM ser ut som en dass ift. Asus mfl.

Endret av olerype
Lenke til kommentar
Samt at tiden der "kun" IBM lever rubuste, stabile og pålitelige maskiner er forbi.

 

Litt OT her, men... nei. Det er lenge til ThinkPads ikke er Rolls Royce i Wintel-verden. Spør f.eks. Komplett.no hva de syns om R50e-serien.

5431921[/snapback]

 

Forsåvidt grei kritikk, men så får man vel hva man betaler for ? R50e-serien var vel en ekstrem budsjettmodell prisdumpet til 5000,- ?

 

Ai, det ser ut som jeg misforstod innlegget ditt. Beklager !

Endret av olerype
Lenke til kommentar
Hitachi sine 7200rpm disker til bærbare har samme støy- og varmeprofil som 5400rpm. Også samme strømforbruk.

 

Fantastisk, ikke sant?

5431903[/snapback]

dette høres faktisk ganske fantastisk ut! Isåfall blir det 7200 rpm disk på meg umiddelbart.

 

har du en kilde? gjelder det alle nyere hitachi-disker?

Lenke til kommentar
Hitachi sine 7200rpm disker til bærbare har samme støy- og varmeprofil som 5400rpm. Også samme strømforbruk.

 

Fantastisk, ikke sant?

5431903[/snapback]

dette høres faktisk ganske fantastisk ut! Isåfall blir det 7200 rpm disk på meg umiddelbart.

 

har du en kilde? gjelder det alle nyere hitachi-disker?

5432314[/snapback]

 

Jeg glemte å nevne diskser i innlegget ovenfor.

 

Ja for all del, unngå disker som er langsommere en 5400. 5400 holder imidlertid normalt til ca. fem spor samtidig, så om du virkelig trenger å gå til 7200 eller ikke, er jo litt avhengig av hvordan du tenker å bruke maskinen.

 

Forslaget om ekstern harddisk er lurt. Det er faktisk diskens hastighet, og ikke protokollen (USB/FW) som normalt er den begrensende faktoren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hitachi sine 7200rpm disker til bærbare har samme støy- og varmeprofil som 5400rpm. Også samme strømforbruk.

 

Fantastisk, ikke sant?

5431903[/snapback]

dette høres faktisk ganske fantastisk ut! Isåfall blir det 7200 rpm disk på meg umiddelbart.

 

har du en kilde? gjelder det alle nyere hitachi-disker?

5432314[/snapback]

 

 

Her finner du svar:

http://www.hitachigst.com/portal/site/en/m...1824a0eac4f0a0/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...