Gå til innhold

Hva er egentlig brennvidde?


Anbefalte innlegg

Som nybegynner innen dSLR og ingenør, ønsker jeg å finne en dypere teknisk forståelse av fotografering.

 

Jeg vet at 28 mm er vidvinkel, og jo høyere tall, dess nærmere kommer du det du ønsker å fotografere. Vet også at brennvidde kan sammenlignes med synsvinkel.

 

Men hva er egentlig brennvidde?

 

Hva er det som måler f.eks 28 mm i et objektiv?

 

Håper at noen kan gi meg et godt svar på dette, og i det hele tatt skjønner spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er avstanden fra det optiske midtpunktet til fokuspunktet. I ei enkelt linse ligger dette midtpunktet midt i linsa, men i et objektiv kan det nær sagt ligge hvor som helst. Tenk deg om fremre linseelement skulle ligge bare 28 millimeter fra filmen/sensoren. Det er vel midt på speilet...

Lenke til kommentar
Nei, det er avstanden fra det optiske midtpunktet til fokuspunktet. I ei enkelt linse ligger dette midtpunktet midt i linsa, men i et objektiv kan det nær sagt ligge hvor som helst. Tenk deg om fremre linseelement skulle ligge bare 28 millimeter fra filmen/sensoren. Det er vel midt på speilet...

5415158[/snapback]

Enkelt og greit forklart. 28mm er forøvrig ikke vidvinkel på andre dslr enn Canon og Kodaks fullformatsystemer. På alle andre dslr er en 28mm et normalobjektiv. Når man omtaler en 18mm som 28mm ekvivalent, så mener vi at med gjeldende croppingfaktor (sensoren er mindre enn en filmrute) er den tilsvarende en 28mm på et analogt kamera. Nå i overgangsfasen er det greit å regne om til brennvidder vi kjenner fra før. En 5,7mm på et kompaktkamera med god sensor tilsvarer også 28mm.

Lenke til kommentar
Nei, det er avstanden fra det optiske midtpunktet til fokuspunktet. I ei enkelt linse ligger dette midtpunktet midt i linsa, men i et objektiv kan det nær sagt ligge hvor som helst. Tenk deg om fremre linseelement skulle ligge bare 28 millimeter fra filmen/sensoren. Det er vel midt på speilet...

5415158[/snapback]

 

Supert. Da lærte jeg noe og trekker min feilaktige forklaring.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...