Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rockford Fosgate bilforst feilsøking


DrErling

Anbefalte innlegg

Har en RF bilforstkerker av type Punch 60.2 som har vært ute for et ublidt møte med feilkobling. Han som eide den satte pluss/minus feil, sikringa gikk, han fjernet sikringsboksen og koblet til på nytt... poff!

 

I "poffet" gikk en del komponenter fyken. Jeg har feilsøkt meg gjennom de mest åpenbare, slik som trafo og kondensatorer og skiftet ut de som var sprengt. En transistor gikk også fyken, og jeg bestilte en prikk lik ny en med samme specs. (motorola NL733 50N06V)

 

Da jeg skulle teste om den fungerte igjen hørte jeg lyden av noe som smalt igjen... Det viste seg å være den samme transistoren... Denne gangen var pluss/minus IKKE koblet feil.

 

Er det noen som kan si noe mer om hvor feilen kan ligge? Jeg regner med at dere kjenner oppbyggingen av en forsterker ganske godt. (punch 60.2 har i tillegg innebygd regulerbart filter)

 

Finnes det noen .pdf fil eller lignende som kan brukes ved feilsøking? Altså, "mål over disse to punktene og du skal ha følgende verdier" type ting eller lignende?

 

Håper at noen kan hjelpe meg med dette. Hadde håpet å få en billig forsterker jeg... har brukt 200,- på den til nå i deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er altså kortsluttning et sted. Du kan enten måle deg fram, eller bruke den harde måten: Kortslutt C og E på den transistoren som smalt og kjør på strøm noen sekunder. Da ser du raskt hvilken komponent som ligger og sperrer, den går nemmelig opp i røyk..

 

Er utgangstransistorene røket, så blir det raskt penger siden du må kjøpe 2 stk som er matchet ( lik hfe )

Lenke til kommentar

Altså, det mest logiske å finne er... nærmeste søppelboks?

 

Synd, men godt mulig. S/T/N jeg hater folk som er dumme nok til først å blåse sikringa og så koble til UTEN.

 

Det som irriterer meg mer er at han ødela bilstereoanlegget "mitt". Riktignok sto det i hans bil, han hadde betalt for det og alt var i orden, men stoltheten min fikk en knekk. :sad:

 

...nå eksisterer det liksom ikke noen bilstereoanlegg som jeg har bygget...

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve metoden til hondaen først, hvis du uansett har tengt å pælme den. En annen mulighet er jo å levere den hos den lokale radio og tv reparatøren og spørre om de vil gi en diagnose. Det koster da ikke all verden bare å få dem til å se over hva som kan være feil. Tror nok de vil være mer treffsikre enn oss som bare gir veiledende forslag pr nett.

Lenke til kommentar

Quote:


Kong_Tom skrev (2002-09-12 18:38):

Du kan jo prøve metoden til hondaen først, hvis du uansett har tengt å pælme den. En annen mulighet er jo å levere den hos den lokale radio og tv reparatøren og spørre om de vil gi en diagnose. Det koster da ikke all verden bare å få dem til å se over hva som kan være feil. Tror nok de vil være mer treffsikre enn oss som bare gir veiledende forslag pr nett.


 

Hvis du skulle bestemme deg for å pælme den kan du gjerne sende den til meg istedet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...